Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-11, 02:27
  #1
Medlem
Barbafettos avatar
Som rubriken lyder... hur rengöra linoleumgolv bäst?

Har än så länge bara provat en vanlig mopp med såpa men det förslår inte alls!

Tacksam för alla tips på rengöring inklusive hur man polerar upp golvet så att det ser bra ut!

Det gäller en hyreslägenhet som det snart skall flyttas från..

Mattbyte kostar ~3000:- så under detta är önskvärt!
Citera
2008-03-11, 02:49
  #2
Medlem
tjaboooos avatar
Skurborste och grönsåpa.

Blandade grönsåpa och vatten 50/50 och hade på golvet och gick över med skurborste.
Moppade sen av golvet 2ggr med rent vatten för att få bort all skit och såpa.
Syns inte att jag stått 3månader i köket och skruvat moped med diverse spill av oljor fett och bensin på golvet, skummet som blev när jag skurade var riktigt smutsgrått så det tog och tog ordentligt.

Vill du få det riktigt rent så får du gå ner på knä.
__________________
Senast redigerad av tjaboooo 2008-03-11 kl. 02:53.
Citera
2008-03-11, 03:39
  #3
Medlem
Megadeths avatar
har du testat med klorin?
Citera
2008-03-11, 09:37
  #4
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Som rubriken lyder... hur rengöra linoleumgolv bäst?

Har än så länge bara provat en vanlig mopp med såpa men det förslår inte alls!

Tacksam för alla tips på rengöring inklusive hur man polerar upp golvet så att det ser bra ut!

Det gäller en hyreslägenhet som det snart skall flyttas från..

Mattbyte kostar ~3000:- så under detta är önskvärt!

Unvik såpa då det bara lägger sig som en fet hinna på golvet och drar åt sig skiten. Utan använd ett alkaliskt grovrengöringsmedel istället.
Citera
2008-03-12, 00:58
  #5
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Skurborste och grönsåpa.

Blandade grönsåpa och vatten 50/50 och hade på golvet och gick över med skurborste.
Moppade sen av golvet 2ggr med rent vatten för att få bort all skit och såpa.
Syns inte att jag stått 3månader i köket och skruvat moped med diverse spill av oljor fett och bensin på golvet, skummet som blev när jag skurade var riktigt smutsgrått så det tog och tog ordentligt.

Vill du få det riktigt rent så får du gå ner på knä.

Det är helt okey för min del!!

Kanske kräver mer koncentrerat för att det skall hända nåt!! Skall prova i kokvrån och se hur det blir! Jag har iofs inte grejat med moppen inne men jag har inte städat så ofta heller..
Mattan är väl 12-13 år men jag hoppas att kunna tvätta den såpass att den är i ett bra skick för nästa hyresgäst!

Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
har du testat med klorin?

Nope, inte än.. Vet inte om det är bra för mattan? Har dålig koll på kemin och om klorin är surt eller alkaliskt

Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Unvik såpa då det bara lägger sig som en fet hinna på golvet och drar åt sig skiten. Utan använd ett alkaliskt grovrengöringsmedel istället.

Jo, med vanlig blandning som rekommenderas på såpaflaskan hjälpte det inte mkt..

Vattnet man skurade med blev ju smutsigt så klart men det hade det nog blivit med bara vatten med..

Alkaliskt skall det väl vara som du säger, vilket såpa är, men vad är nästa steg i aggressivitet efter såpa då? Vart och vilket skall jag handla?
Vanlig affär eller typ Bauhaus/Jula/Rusta?

F.ö så gillar jag såpa för det luktar riktigt gott
Citera
2008-03-12, 01:14
  #6
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbafetto
Kanske kräver mer koncentrerat för att det skall hända nåt!!
Borste som biter gör sitt också, vanlig mopp flyter ju ovanpå allting bara, värdelöst om det är skit som sitter.
Gick över golvet 1gång tog kanske 10minuter från jag plocka fram grejerna till de ställdes undan och den delen av köksgolvet jag stått å mekat på har idag samma färg och utseende som resten av köksmattan.

Gällande fet hinna så får man bara de om man har mycke såpa, om man eftertorkar golvet med rent vatten som jag gjorde så kan man köra med tokmycke såpa utan problem.
Definitivt en metod jag kan tänka mej använda igen och ja, grönsåpa luktar helt okej
Citera
2008-03-12, 01:18
  #7
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Borste som biter gör sitt också, vanlig mopp flyter ju ovanpå allting bara, värdelöst om det är skit som sitter.
Gick över golvet 1gång tog kanske 10minuter från jag plocka fram grejerna till de ställdes undan och den delen av köksgolvet jag stått å mekat på har idag samma färg och utseende som resten av köksmattan.

Gällande fet hinna så får man bara de om man har mycke såpa, om man eftertorkar golvet med rent vatten som jag gjorde så kan man köra med tokmycke såpa utan problem.
Definitivt en metod jag kan tänka mej använda igen och ja, grönsåpa luktar helt okej
Fan, vi hade ju någon tjusig produkt för logementsgolven i lumpen som just var någon form av linoleummatta. Såsen vi använde såg ut som utspädd standardmjölk och jag vill minnas att någon bättre vetande förklarade det som att den just skulle lämna en skyddande "hinna". Gott luktade den också!

Onekligen en hel vetenskap det här med sanering
Citera
2008-03-12, 01:25
  #8
Medlem
Barbafettos avatar
Finns väl nån "polish" eller så som man kan ta på ett linoleumgolv för att få en yta som är lätt att rengöra? Förutsättningen är så klart att det är rent innan

Städning är inte min starka sida men jag tror jag skall köpa en s.k rotborste i morgon och prova Tjaboo's tips med 50/50 såpa/vatten..

Kokvrån är väl 4 kvadratmeter eller så så den knäskurar man snart!

Har en vanlig mopp med såna där remsor eller vad man skall säga som man kan eftertorka med..

Köper nog en sån där Vileda torrmopp till nya stället.. kan ju vara bra att ha om man får tummen ur att torka av lite oftare..

Generellt verkar det rekommenderas så lite vatten som möjligt på linoleumgolv?
Citera
2008-03-12, 03:01
  #9
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Har en vanlig mopp med såna där remsor eller vad man skall säga som man kan eftertorka med..
En sån här eftertorkade jag med.
http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=79072
Citera
2008-03-12, 06:44
  #10
Medlem
CashBlows avatar
Om du har ett äkta linoleumgolv ska du inte använda grönsåpa. Det har fel pH-värde. Linoleumgolv skall bonas och vaxas. Linoleumgolv är ganska ovanliga idag och om det inte går att göra rent ordentligt kan man slipa dem försiktigt, förutsatt att du täpper till porerna efteråt. Linoleumgolven är sedan länge avskrivna.

Men antagligen (med största sannolikhet) har du en plastmatta och då kan du använda vilken skit som helst; "Allrent" eller "Grovrengöring".
__________________
Senast redigerad av CashBlow 2008-03-12 kl. 07:08.
Citera
2008-03-12, 06:53
  #11
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Fan, vi hade ju någon tjusig produkt för logementsgolven i lumpen som just var någon form av linoleummatta. Såsen vi använde såg ut som utspädd standardmjölk och jag vill minnas att någon bättre vetande förklarade det som att den just skulle lämna en skyddande "hinna". Gott luktade den också!

Onekligen en hel vetenskap det här med sanering

Inom det militära är det säkert ordning och reda och riktiga linoleumgolv har de säkert också. Då var "mjölken" ett vax som lämnade en skyddande hinna.
Citera
2010-12-04, 19:59
  #12
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Om du har ett äkta linoleumgolv ska du inte använda grönsåpa. Det har fel pH-värde. Linoleumgolv skall bonas och vaxas. Linoleumgolv är ganska ovanliga idag och om det inte går att göra rent ordentligt kan man slipa dem försiktigt, förutsatt att du täpper till porerna efteråt. Linoleumgolven är sedan länge avskrivna.

Men antagligen (med största sannolikhet) har du en plastmatta och då kan du använda vilken skit som helst; "Allrent" eller "Grovrengöring".

Inte är de "avskrivna", de används ofta i hyreslägenheter fortfarande. När vi flyttade till en lgh med ingrodda icke polerade linoleumgolv så låg min man på golvet och gnuggade med nanosvamp, det funkade förvånansvärt bra men erkännas bör att det var tidsödande och lite jobbigt. http://www.nanofinish.se/nanosvamp

Edit: Med "icke polerade" golv så menar jag att de inte var behandlade med polish (sån som köps i vanliga mataffärer). Det är närmast nödvändigt om man ska hålla ett linoleumgolv fräscht och någotsånär lättstädat.
__________________
Senast redigerad av Snurren 2010-12-04 kl. 20:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback