2019-03-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Inget snack om att Josefin dog av något annat än cancer. Jag är läkare och hela historien luktar cancer lång väg. Betänk följande:

Skelett som faller samman utan anledning. Rygg och höft. Massor med smärtor av oklar natur. (=skelettmetastaser)

Från ingenstans ett plufsigt ansikte som bara kan förklaras av kortisonbehandling, vilket man ger för att minska storleken och därav smärtor från metastaser.

Plötslig hårförlust. (=Cellgiftsbehandling)

För dåliga blodvärden för att operera höften initialt. (Cancer och cellgiftsbehandling pajjar dina värden)

Systern berättar att man inte ens skickade en ambulans utan begravningsbyrån skickades direkt hem till henne. Jag kan GARANTERA er att om en 37-åring får hjärtstopp i hemmet med en maxduration på 45 minuter, så kommer ambulans och sjukvårdspersonal göra ALLT för att få liv i henne igen. Enda förklaringen till att man INTE gjorde det, MÅSTE ha varit att hon betraktades som palliativ, dvs att hennes utsikter pga sin cancersjukdom var så dåliga att det inte bedömdes lönt att initiera HLR och efterföljande intensivvård, då hon ändå inte skulle orka med det.

Rimligt att anta att familjen bara vill hämnas lite på kvinnomisshandlaren för att han behandlade henne som skit. Men Josefin dog av cancer, tro inget annat. Bröstcancer skulle jag sätta mina pengar på.
Du har rätt i allt du skriver om cancer och det är mycket intressant. Dock tror jag inte att familjen mörkat detta, varför skulle de det? Ett rykte som jag hört och som mycket väl kan vara just ett rykte var att Josefins höft pajat pga ett misslyckat självmordsförsök. Jag säger inte att det är sant men den anledningen är lika godtagbar. Familjen berättar inte allt i dokumentären som har många luckor (men det kanske de inte behöver heller ifs)
Citera
2019-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Inget snack om att Josefin dog av något annat än cancer. Jag är läkare och hela historien luktar cancer lång väg. Betänk följande:

Skelett som faller samman utan anledning. Rygg och höft. Massor med smärtor av oklar natur. (=skelettmetastaser)

Från ingenstans ett plufsigt ansikte som bara kan förklaras av kortisonbehandling, vilket man ger för att minska storleken och därav smärtor från metastaser.

För dåliga blodvärden för att operera höften initialt. (Cancer och cellgiftsbehandling pajjar dina värden)

Systern berättar att man inte ens skickade en ambulans utan begravningsbyrån skickades direkt hem till henne. Jag kan GARANTERA er att om en 37-åring får hjärtstopp i hemmet med en maxduration på 45 minuter, så kommer ambulans och sjukvårdspersonal göra ALLT för att få liv i henne igen. Enda förklaringen till att man INTE gjorde det, MÅSTE ha varit att hon betraktades som palliativ, dvs att hennes utsikter pga sin cancersjukdom var så dåliga att det inte bedömdes lönt att initiera HLR och efterföljande intensivvård, då hon ändå inte skulle orka med det.

Rimligt att anta att familjen bara vill hämnas lite på kvinnomisshandlaren för att han behandlade henne som skit. Men Josefin dog av cancer, tro inget annat. Bröstcancer skulle jag sätta mina pengar på.

Du arbetar knappast inom vården överhuvudtaget. Möjligtvis slamsugsbil. Du verkar ha noll koll på hur cancervården ser ut, eller kontraindikationer och biverkningar av medicinering. Inte heller typisk metastasering. Bara för att någon skulle primärt ha bröstcancer och råka ut för skelettmetastaser, så hamnar de inte lite var som helst. De har ett typiskt mönster där t ex bröstcancern gärna sprider sig främst till thorakalen, lungor och lymfsystemet. Hade du verkligen varit läkare hade du också vetat att ökad mängd kortison under en lång tid är:
1. smärtlindrande
2. ökad risk för osteoporos

Du ger samma förklaringsmodell som en treåring. Kryp tillbaka under den sten du kom från.

Mitt tips är psykofarmaka. Ger ofta upphov till vätskefyllnad och kan även resultera i håravfall. Kombinerat med stress, alkohol och för stora mängder smärtlindring = taskiga värden och definitivt påfrestande för hjärtat.
Senast redigerad av LuckyTown 2019-03-26 kl. 20:06.
Citera
2019-03-26, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyTown
Du arbetar knappast inom vården överhuvudtaget. Möjligtvis slamsugsbil. Du verkar ha noll koll på hur cancervården ser ut, eller kontraindikationer och biverkningar av medicinering. Inte heller typisk metastasering. Bara för att någon skulle primärt ha bröstcancer och råka ut för skelettmetastaser, så hamnar de inte lite var som helst. De har ett typiskt mönster där t ex bröstcancern gärna sprider sig främst till thorakalen, lungor och lymfsystemet. Hade du verkligen varit läkare hade du också vetat att ökad mängd kortison under en lång tid är:
1. smärtlindrande
2. ökad risk för osteoporos

Du ger samma förklaringsmodell som en treåring. Kryp tillbaka under den sten du kom från.

Mitt tips är psykofarmaka. Ger ofta upphov till vätskefyllnad och kan även resultera i håravfall. Kombinerat med stress, alkohol och för stora mängder smärtlindring = taskiga värden och definitivt påfrestande för hjärtat.
Bra, instämmer, ingen läkare skulle uttrycka sig på sådant sätt som denne gör.
Citera
2019-03-26, 20:12
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Men då har du rätt svårt att tänka. Det är snarare tvärtom att känslomässiga förväntningar skapar ett spänningstillstånd som lätt skapar frustration och då tar personer utan spärrar ofta instinktivt till fysiska angrepp och hot. Det gäller även kvinnor.
Jag hade inte hälsat på dig på Hall.

Känslomässiga förväntningar? Redan där går du fel, man kan inte ha påhittade historier i sitt huvud om andra och bli aggressiv när inte de inte infrias.

Josefin var inte den helaste människan, och fantisera ihop en idyll med henne som sen brister i verkligheten ger inte någon en rätt att med våld anpassa en opassande till den egna fantasin.

Vad gäller om min dotter som förövare är hon sin fars dotter och skulle inte ens klappa till en mus om den inte bet henne.
Hon skulle berätta för sin far som skulle reda upp det enligt Västgötalagen.

En gång blev jag överfallen av en person med ett fyllegäng bakom sig, jag lyckades till sist övermanna honom bad att få ge mig. När jag vaknade nästa dag hade jag ont, blev arg och sökte upp honom när han var bakfull. Han ville inte fortsätta slåss och vi fortsatte med fredlig samexistens.
Du skulle väl gömt dig.

Jag skulle inte tveka att invalidisera ett kvinnomisshandlande kräk, skulle jag hamna på Hall kommer min pension att stiga. Jag kommer att ha läst alla nobelpristagare varav 75% förmodligen är skit.
Skulle inte sakna dina besök, jag lovar.

Josefindebatten är så märklig men här möts så många perspektiv.
Josefin var vacker men fri.(Alltså hon kunde inte begränsas)
Är nån jobbig har man rätt att klappa till.
Våld är alltid fel.
Våld är rätt.
Väld är rätt om rättsystemet tycks svikta.

Våld är en psykisk brist.
Våld är naturligt.

Men det våld Ramberg utsatte den redan svaga Josefin för han ville ha henne eller förgöra henne
kan inte sittas av, avräknas, betalas.
Han är nu och för evig tid en skampåle till varnagel för alla andra som söker en osäker kvinna lite vilsen att anpassa till sig själv.
Citera
2019-03-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Dramaten är ju ökänd för att försvara mansgrisar som Mikael Persbrandt och Örjan Ramberg. Josefin Nilsson älskade sex, och för det fick hon plikta med livet.

Skulden till Josefin Nilssons död, är och förblir Örjan Rambergs.

Nej. Örjan Ramberg har inte mördat Josefin Nilsson. Det finns ingen adekvat kausalitet, mellan misshandeln och Josefins död, som skulle kunna döma Ramberg för hennes död. Men frågan är varför Ramberg kom så billigt undan för ett brott som skulle kunnat ge honom ett kännbart straff. Signalen från rättsväsendet till Ramberg, är orsaken till att han fortsatt med att misshandla sina kvinnor. Omgivningen får också en signal om att det inte var värre, när straffet inte var ett riktigt straff.

Jag brukar tycka att kvinnans leverne inte har med saken att göra när en man är åtalad och händelseförloppet avhandlas i domstol. I detta fall hade kvinnan ett leverne som har med orsak och verkan att göra. Hon tog en medveten risk att bli misshandlad, för att hon var kär i en kvinnoplågare. Det handlar om ett destruktivt leverne på flera plan, som kan sluta dåligt med för tidig död.

Nu har Ramberg blivit dömd. Skadan av att domstolarna "dömer fel" kan inte repareras genom att Ramberg, nu äntligen vid fyllda 70 år ställs till svars av folkdomstolen. Där rännstensjustisen, med kulturministern i spetsen, låter honom stå vid skampålen när opinionen är påverkad av en gripande film om ett kvinnoöde.

Sverige blir ett underligare land för varje dag som går. Media har ett ansvar som de missbrukar grovt när de väljer sina offer. Genom att skydda sig bakom falsk pressetik, där de ibland ger sig på vissa personer som begått brott, eller folk som bara är anklagade, medan ännu värre brottslingar skyddas. Det finns många fall, som detta, under #Metoo, där vissa grisar skyddades, medan andra hängdes ut.
Senast redigerad av Vresrosen 2019-03-26 kl. 20:22.
Citera
2019-03-26, 20:15
Medlem
kungenslillapigas avatar
Jag var själv på rättegången. Det framkom tydligt att JN och ÖR hade ett stormigt förhållande, med mycket alkohol inblandat. De hade tex varit ute på krogen minns jag att ÖR sa, och JN hade varit förbannad på honom och tagit hans kreditkort och bjudit lagret runt. Det hade kostat honom åtskilligt. Så såg deras relation ut. Hon var nog ingen dununge precis. Sen hängde hon ju med Persbrandt som också är/var en "bad boy".
Citera
2019-03-26, 20:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Känslomässiga förväntningar? Redan där går du fel, man kan inte ha påhittade historier i sitt huvud om andra och bli aggressiv när inte de inte infrias.

»Man kan inte....« herregud hur dålig koll har du egentligen på människor och deras irrationella förhållningssätt till sig själva och sin omgivning?

Citat:
Josefin var inte den helaste människan, och fantisera ihop en idyll med henne som sen brister i verkligheten ger inte någon en rätt att med våld anpassa en opassande till den egna fantasin.

Jag har inte talat om någon rätt att bruka våld. Det har däremot du.

Citat:
Vad gäller om min dotter som förövare är hon sin fars dotter och skulle inte ens klappa till en mus om den inte bet henne.
Hon skulle berätta för sin far som skulle reda upp det enligt Västgötalagen.

Men att det är bara deras egen familj vill ingen riktigt förstå, för inte skulle väl dina ungar bära sig åt så. - Stadens Gator . Kai Martin & Stick (1980)

Nu orkar jag inte med ditt struntprat längre, väck med dig!
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-26 kl. 20:30.
Citera
2019-03-26, 20:32
Medlem
Citat:

De skickade ju en ambulans och personalen försökte återuppliva Josefin. Men självklart använder man sedan inte ambulansen för att transportera en avliden, vad ska de göra då om ambulansen plötsligt behövs? Prioritera att köra klart den avlidna medan någon annan är döende? Ambulans används när det finns hopp om liv.
Citera
2019-03-26, 20:51
Medlem
kungenslillapigas avatar
Det är många som blir missbrukare genom vården. Smärtlindring ges vilket för många snabbt leder till beroende. Hur många "sjukvårdsmissbrukare" dör inte p.g.a överdosering?
Citera
2019-03-26, 21:32
Medlem
NOlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
För 20 år sedan dömdes Örjan Ramberg för misshandel och förföljelse av Josefin Nilsson. Han friades på vissa punkter i åtalet i hovrätten. I vad mån ÖR har varit inblandad i annan misshandel sedan dess kan åtminstone inte jag läsa mig till. Lena Ohlin fallet bör väl ha legat något samtida dvs åtminstone mer än 10 år sedan. JN gick vidare och hade enl Hannes Holm en lycklig tid tillsammans med honom under ca 3 år. JN's karriär fortsatte, om än med ett tilltagande missbruk vilket inte är speciellt ovanligt i artistvärlden. Nu gör SVT en "hyllningdokumentär" där i princip endast JN's syster Marie uttalar sig och helt öppet anklagar ÖR för att vara orsaken till hennes död. Inte någon läkare uttalar sig. Tidigare har samma syster strax efter dödsfallet sagt att JN dog av förstorat hjärta och bruk av starka mediciner. ÖR må ha varit en stor skitstövel, men att anklaga honom som orsak till hennes död 20 år senare är väl lite väl magstarkt. Vad ännu värre är att vår kulturminister Amanda Lind agerar utifrån denna dokumentär och kallar dramatens ledning till samtal kring ÖR's agerande 20 år tillbaka i tiden. Det ger ju signaler om att alla svenska skådespelare är misstänkta kvinnomisshandlare idag.

Mitt svar är: Om inte JN hade träffat och blivit tillsammans med ÖR så hade hon till 99,99% varit i livet idag. Det är jag helt övertygad om!
Citera
2019-03-26, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ursäkta, men hur kan du ställa diagnosen cancer? Du har uppenbarligen inte träffat den avlidna.
Inte heller tagit del i obduktionen, inte följt följt behandlingen.
ÄR du medinstuderande?
Hur länge Josefin låg dod kan du inte veta,systerns tupplur kan ha varit 2-4 timmar, inget om tiden har sagts.
Nä när en person avlider i hemmet så kan ambulansen få vända, och begravningsbyrån rings in istället, en läkare har redan konstaterat att personen varit död många timmar
begravningsbyråns personal kör den döda i en bårbil för vidare obduktion.
Dina uppgifter är antaganden utifrån uppgifter om håravfall, ansiktssvullnad och detaljer som du förenklat tillskriver cancer.
EN riktig läkare skulle inte uttrycka sig på det sätt du gör här,att du dessutom poängterar att det är rimligt att familjen vill hämnas lite på kvinnomisshandlaren, ok så skulle aldrig någonsin en läkare skriva i en flashbacktråd.
Du verkar ha din egen agenda. DIna antaganden är Icke trovärdiga, för fem öre.

Håller med! Det är dessutom omöjligt för familjen att mörka cancer.
Citera
2019-03-26, 21:43
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:

Du läkare, eller hur

Man kan ha andra sjukdomar, inflammationer etc som behandlas med kortison.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in