2008-03-11, 13:09
Medlem
sadims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
Fortfarande förstår jag inte hur de parasiterar dessa du nämner? Om de bor hos någon släkting, så är de som hyresgästen som betalar hyran (och vatten ingår) och dylikt. Att de illegala flyktingar som söker efter sjukvård riskerar efteråt att bli tagna av polisen och därefter deporteras bort från landet... Paratisera de även svensk frisk luft?

Du förstår väl att det kostat ofantliga belopp att bygga den materiella och immateriella infrastruktur som finns i Sverige, och det kostar att underhålla den.

Vi tar ett exempel: allmänna kommunikationer. Vägar och räls kostar mycket att bygga och underhålla. De finns tack vare att samhället via skatter betalar för dom. Men då invänder väl du att den illegale betalar sin bussbiljett?? Sanningen är ju att biljettintäkterna inte på långa vägar betalar hela kostnaden, den betalas via skattsedeln. Så den som åker buss utan att betala skatt "snyltar" i praktiken på samhället - även om han betalar biljetten.

Alla (nästan) samhällsfunktioner fungerar på samma sätt, men jag nöjer mig med ETT exempel. Om du inte fattar nu heller, får du väl leva med det.
Citera
2008-03-11, 13:20
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
Du förstår väl att det kostat ofantliga belopp att bygga den materiella och immateriella infrastruktur som finns i Sverige, och det kostar att underhålla den.

Vi tar ett exempel: allmänna kommunikationer. Vägar och räls kostar mycket att bygga och underhålla. De finns tack vare att samhället via skatter betalar för dom. Men då invänder väl du att den illegale betalar sin bussbiljett?? Sanningen är ju att biljettintäkterna inte på långa vägar betalar hela kostnaden, den betalas via skattsedeln. Så den som åker buss utan att betala skatt "snyltar" i praktiken på samhället - även om han betalar biljetten.

Alla (nästan) samhällsfunktioner fungerar på samma sätt, men jag nöjer mig med ETT exempel. Om du inte fattar nu heller, får du väl leva med det.

Det du försöker komma fram till att man i praktik snyltar trots att man betalar biljetten. Rakt av hela Sveriges befolkning snyltar på ett och annat sätt, tänk efter själv när du använder högkostnad skydden då.

Återigen tar vi upp angående kollektiva traffiken. I flertal småstäder så vägrar bussar att röra på sig om man inte betalar, fortsätter man att vägra så inkallas polisen. I Göteborg är det enbart inte illegala flyktingar som plankar på kollektivet, även 2:generationens invandrare och DINA landsmän. Det enda man riskera är böter, som folk totallt skiter i och betalar....därför har de inskaffat kontrollanter...

Edit....Tycks det finns delade meningar och man har nu efteråt gått för långt Of topic efter trådskaparens begäran...
Senast redigerad av Mystiqe 2008-03-11 kl. 13:35.
Citera
2008-03-11, 13:34
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Det du försöker komma fram till att man i praktik snyltar trots att man betalar biljetten. Rakt av hela Sveriges befolkning snyltar på ett och annat sätt, tänk efter själv när du använder högkostnad skydden då.

Återigen tar vi upp angående kollektiva traffiken. I flertal småstäder så vägrar bussar att röra på sig om man inte betalar, fortsätter man att vägra så inkallas polisen. I Göteborg är det enbart inte illegala flyktingar som plankar på kollektivet, även 2:generationens invandrare och DINA landsmän. Det enda man riskera är böter, som folk totallt skiter i och betalar....därför har de inskaffat kontrollanter...

Skillnad mellan mig och 'dem' är att jag och min familj har betalt betydligt mer i skatt än vad vi har kostat så jag kan med gott samvete 'utnyttja' högkostnadsskyddet och andra så kallade förmåner..

Men en parasit som inte har bidragit med något har inte rätt till något som den svenska staten har att erbjuda.
Citera
2008-03-11, 13:37
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Skillnad mellan mig och 'dem' är att jag och min familj har betalt betydligt mer i skatt än vad vi har kostat så jag kan med gott samvete 'utnyttja' högkostnadsskyddet och andra så kallade förmåner..

Men en parasit som inte har bidragit med något har inte rätt till något som den svenska staten har att erbjuda.

Du kanske borde förstå att jag tog ett annat exempel för att kunna motargumentera den andras inlägg, kolla efter det fetstillda markeringen i hans inlägg.
Citera
2008-03-11, 13:39
Medlem
Downspouts avatar
Citat:
Känslan av att jag försöker ha en dialog med potatisodlare med redlösa alkoholskador, blivit en vanlig företeelse i FB...

Dåliga argumenter som jag får inte ihop hur de kan paratisera jämfört med legala flyktingars möjligheter...
Mitt inlägg var inte menat som en förklaring till sadims påstående, utan som en liten sidnot.
Citera
2008-11-02, 15:37
Medlem
unsungs avatar
Stor ökning av gömda irakier

Citat:
Antalet irakier som gått under jorden sedan de fått beslut om tvångsavvisning har blivit sju gånger så många i storstäderna sedan 2006. Hittills i år gömmer sig över 1 000 irakier i Stockholm, Skåne och Västra Götaland.

http://hd.se/inrikes/2008/11/02/stor-oekning-av-goemda-irakier/

Tips kan lämnas till:

114 14
polismyndigheten.stockholm@polisen.se
08-401 54 54
polismyndigheten.skane@polisen.se
polismyndigheten.vastragotaland@polisen.se
Citera
2008-11-02, 15:40
Medlem
Doncos avatar
Antalet gömda... enligt tidningen Kollega.

Citat:
Ursprungligen postat av unsung
http://hd.se/inrikes/2008/11/02/stor-oekning-av-goemda-irakier/

Tips kan lämnas till:

114 14
polismyndigheten.stockholm@polisen.se
08-401 54 54
polismyndigheten.skane@polisen.se
polismyndigheten.vastragotaland@polisen.se

Så uppgår antalet till 30 000 - 50 000... förut trodde vi att det 'bara' var 15 000...
Citera
2008-11-02, 15:45
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Så uppgår antalet till 30 000 - 50 000... förut trodde vi att det 'bara' var 15 000...

Och vad lever alla dessa snyltare på?
Citera
2008-11-02, 15:46
Medlem
Som vanligt blir man mest sur på de flata svenska politikerna. Detta problem existerar enbart på grund av att vi inte med kraft genomför våra lagar. Det rimliga är att de kan prövas en gång om asyl. Vid avslag ska de ut och om de vägrar borde vi precis som andra europeiska länder chartra ett flygplan, fylla det till bredden och dumpa dem i de länder de säger sig komma ifrån. Idag blir det omprövning efter omprövning bekostat av offentliga medel. Sedan får de stanna pga humanitära skäl då de har varit i Sverige några år.

Merit Wager har alltid framhållit att svenska politiker sticker migrationsverkets personal i ryggen genom sina ständiga utspel. Tror det stämmer och att mycket skulle vara vunnet om vi verkligen efterlevde våra lagar samt stödde våra myndigheter då de tar "svåra" beslut istället för att som valfri folkpartistisk riksdagsledamot kritisera dess brutalitet.
Citera
2008-11-02, 15:49
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Citat:
De papperslösa jobbar för det mesta på byggen, i jordbruket och i städbranschen. Fastighetsanställdas förbund har gett ut en rapport från just städbranschen inom projektet RITA (Rättvis ingång till arbete). Men det var Seko som först uppmärksammade de papperslösas situation, på LO-kongressen 2002, sedan det blivit känt att utländska arbetare städade tunnelbanan i Stockholm för svältlöner

http://kollega.se/index.cfm?c=9239
Citera
2008-11-02, 15:49
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake

Kriminallitet.
Citera
2008-11-02, 15:51
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Kriminallitet.

Ja för inte fan 'arbetar' alla 50 000...

Papperslösa, gömda, vilka jävla epitet de hittar på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in