2008-03-10, 00:14
Medlem
Gabrieluss avatar
Jag funderar på det ibland. För mig är det en självklarhet att man bör tipsa, personer som uppehåller sig illegalt här skall givetvis ut. Det har inte med främlingsfientlighet eller dylikt att göra, det är helt enkelt en självklarhet för att vårt system skall fungera på ett rättvist sätt. Vi erbjuder en rättssäker prövning och precis som vi skattebetalare bara har att acceptera ett välkomnande beslut har flyktingen att acceptera ett avvisande beslut. Nog så. Denna tråd är inte skapad för att diskutera dessa självklarheter.

Men… Även om man bör tipsa, skulle man verkligen göra det när det kom till kritan? Jäkligt jobbigt att vara den direkta orsaken till andra människors lidanden även om man bara gör vad man bör göra. Jag skulle aldrig någonsin hjälpa organisationer som håller människor gömda och jag applåderar arbetet emot dessa organisationer, men jag kan bara hoppas att jag skulle ha kurage nog att konkret motverka dem själv. Jag har dock inte ställts inför situationen och det är heller inte mig vi skall diskutera nu.

Har du ställts inför möjligheten att tipsa om gömda flyktingar?
Hur agerade du?
Vad hände?
Citera
2008-03-10, 00:17
Medlem
sa till polisen.

han fick sparken från jobbet som diskplockare då krögarn inte gilla att civilklädda poliser från blatteroteln springa o snoka i hans kök o kräva papper av folk ofta.

han börja på en annan resturang på kungsholmen senare hörde jag o va ja vet så är han kvar o får bidrag o diskar för svarta pengar.
Citera
2008-03-10, 15:23
Medlem
Sufferstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielus
Jag funderar på det ibland. För mig är det en självklarhet att man bör tipsa, personer som uppehåller sig illegalt här skall givetvis ut. Det har inte med främlingsfientlighet eller dylikt att göra, det är helt enkelt en självklarhet för att vårt system skall fungera på ett rättvist sätt. Vi erbjuder en rättssäker prövning och precis som vi skattebetalare bara har att acceptera ett välkomnande beslut har flyktingen att acceptera ett avvisande beslut. Nog så. Denna tråd är inte skapad för att diskutera dessa självklarheter.

Men… Även om man bör tipsa, skulle man verkligen göra det när det kom till kritan? Jäkligt jobbigt att vara den direkta orsaken till andra människors lidanden även om man bara gör vad man bör göra. Jag skulle aldrig någonsin hjälpa organisationer som håller människor gömda och jag applåderar arbetet emot dessa organisationer, men jag kan bara hoppas att jag skulle ha kurage nog att konkret motverka dem själv. Jag har dock inte ställts inför situationen och det är heller inte mig vi skall diskutera nu.

Hur agerade du?
Vad hände?

Fråga dig själv, skulle dom gömma dig om du kom till deras land som illegal invandrare? Nej, dom skulle hänga dig mitt på gatan.
Citera
2008-03-10, 15:31
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrielus

Hur agerade du?
Vad hände?

Det finns även ett dilemma där, om personen sig är invandrare eller flykting. Ifall om personen har flytt från sitt hemland för sitt politiska åsikter och har blivit dömt till döden (eller i minsta fall långa fängelsestraff med grova tortyr att vänta sig på), ska man räkna det som att man har indirekt hjälpt till att döda en levande varelse genom att avslöja vart han befinner sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Sufferstream
Fråga dig själv, skulle dom gömma dig om du kom till deras land som illegal invandrare? Nej, dom skulle hänga dig mitt på gatan.

Sådana som dig finns även i andra folkgrupper och sådana som mig finns i andra länder. Inget nytt med det du tar upp.
Citera
2008-03-10, 15:56
Medlem
sadims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiqe
....Ifall om personen har flytt från sitt hemland för sitt politiska åsikter och har blivit dömt till döden (eller i minsta fall långa fängelsestraff med grova tortyr att vänta sig på), .........

Men den sorten blir i stort sett ALDRIG utvisad, så det är en helt teoretisk diskussion.

Mystiqe, dina invandrarkamrater som bara kommit hit för att dom har det bättre här än hemma i blattistan - dom ska vi anmäla och se till att dom åker ut.
Citera
2008-03-10, 16:05
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadim
Men den sorten blir i stort sett ALDRIG utvisad, så det är en helt teoretisk diskussion.

Mystiqe, dina invandrarkamrater som bara kommit hit för att dom har det bättre här än hemma i blattistan - dom ska vi anmäla och se till att dom åker ut.

Vad ska vi klassas som invandrare? Ska vi klassa dem efter utseende och hudfärg? Ska vi klassa de endast de som är första generationens invandrare eller även andra generationens invandrare? Ska vi slänga alla mina invandrar kompisar trots de är svensk medborgare, skötter sitt liv och har ett fast jobb?
Senast redigerad av Mystiqe 2008-03-10 kl. 16:09.
Citera
2008-03-10, 16:12
Medlem
sadims avatar
Citat:
Vad ska vi klassas som invandrare? Ska vi klassa dem efter utseende och hudfärg? Ska vi klassa de endast de som är första generationens invandrare eller även andra generationens invandrare? Ska vi slänga alla mina invandrar kompisar trots de är svensk medborgare, skötter sitt liv och har ett fast jobb?

Vi kan väl börja med att klassa dom som är födda utomlands och som dessutom inte kan prata svenska ordentligt, som invandrare. Dom i 2:a generationen som inte heller kan prata svenska får vi klassa på annat sätt.

Men hur vi ska klassa invandrare är OT. Denna tråd handlar om huruvida man skulle avslöja illegala flyktingar, och där är mitt svar: JA, absolut.
Senast redigerad av sadim 2008-03-10 kl. 16:14.
Citera
2008-03-10, 16:13
Medlem
Wittgensteins avatar
Först och främst så är termen "gömd flykting" en ren eufemism. Illegal invandrare är vad det heter. Eller ännu hellre: Parasit. De suger resurser från ett land de inte har rätt att vistas i.

Sedan så är det varje medborgares förbannade plikt att anmäla parasiterna så att de kan skickas tillbaka till vilket skitland de nu tagit sig hit ifrån.
Citera
2008-03-10, 16:33
Medlem
Doncos avatar
Svar på frågan:

Ja!

Samvete, skuldkänslor och emapti?

- Nope... inte det minsta, bara en liten kittlande känsla av vällust.

Skulle du kunna göra detta mot en (äkta landsman)?

- Självklart inte, vi måste måna om de våra. Det här illegala packet är bara tärande på vårt samhälle och på vår ekonomi.
Citera
2008-03-10, 16:54
Medlem
Mystiqes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Först och främst så är termen "gömd flykting" en ren eufemism. Illegal invandrare är vad det heter. Eller ännu hellre: Parasit. De suger resurser från ett land de inte har rätt att vistas i.

Hur suger de ut ens landets resurser om de är illegala flyktingar. De har inte ens rätt till soc bidrag eller dylikt, de enda inkomst som jag vet (de jag har träffats) har fått ta underbetalda jobb (svart) som inte ens någon annan svenska medborgare har velat ta (inkl invandrarfödda), i värsta fall så har de även fått leva på samma lön hos deras släktingar.

Visserligen finns det organisationer som hjälper till med bidrag från sina egna fickor....

OnT.

Mitt fall så har jag undvikit att anmälla illegala flyktingar, största orsaken är att flertal av dem är politiska flyktingar...
Senast redigerad av Mystiqe 2008-03-10 kl. 16:57.
Citera
2008-03-10, 17:15
Medlem
Mange*s avatar
Stod själv inför den situationen för några år sedan då jag arbetade på ett sjukhus där vi fick in en familj illegala flyktingar som behövde vård. Det som slog mig då var att det inte var någon som tyckte att det var "fel" att hjälpa dem, minns att en sjuksköterska till och med sade att vi skulle ljuga för polisen om de skulle ringa oss av nån anledning...

Vet inte om detta är vanligt idag eller inte, men protesterna bland personalen lyste verkligen med sin frånvaro. Jag gjorde dock aldrig nått åt saken, kände att jag var för lite insatt och att jag egentligen inte ville ha en hel familjs öde på mitt samvete. En mycket svår fråga...
Citera
2008-03-10, 17:23
Medlem
Citat:
Hur suger de ut ens landets resurser om de är illegala flyktingar. De har inte ens rätt till soc bidrag eller dylikt, de enda inkomst som jag vet (de jag har träffats) har fått ta underbetalda jobb (svart) som inte ens någon annan svenska medborgare har velat ta (inkl invandrarfödda), i värsta fall så har de även fått leva på samma lön hos deras släktingar.

Visserligen finns det organisationer som hjälper till med bidrag från sina egna fickor....

OnT.

Mitt fall så har jag undvikit att anmälla illegala flyktingar, största orsaken är att flertal av dem är politiska flyktingar...

Dom får t.ex. gratis vård, och gratis skolgång åt sina barn. Sverige kan inte agera socialkontor åt hela världen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in