• 1
  • 2
2008-03-09, 22:52
Medlem
dempss avatar
jag och några polare satt och diskuterade om i vilken av sporterna hockey vs bandy (alltså ute bandy) som man skjuter hårdast i?

vet att det finns statistik på hårdast skott i typ nhl i hockey men hittade ingen statistik på nå skott ifrån bandy.
Citera
2008-03-09, 22:54
Medlem
jonas claesson sköt i 234 km/H (bandy)
Citera
2008-03-09, 23:07
Medlem
dempss avatar
oj oj, märks att man inte besitter nån kunskap om bandy.. trodde verkligen inte det var så hårt
Citera
2008-03-09, 23:13
Medlem
dock är ju en puck tyngre och gör mer skada än en bandyboll
Citera
2008-03-10, 01:50
Medlem
brenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadu
jonas claesson sköt i 234 km/H (bandy)

"Shoot to kill"
Citera
2008-03-10, 11:47
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demps
jag och några polare satt och diskuterade om i vilken av sporterna hockey vs bandy (alltså ute bandy) som man skjuter hårdast i?

vet att det finns statistik på hårdast skott i typ nhl i hockey men hittade ingen statistik på nå skott ifrån bandy.

Hur hårt sköt nhl-proffsen då? Al Macinnis (stavning?) sköt väl hårdast för tiotalet år sedan.

Har hört att bandyspelare skjuter uppåt 200 km/h men 234 km/h kändes ändå lite väl mycket speciellt när det handlar om "lilla" Claesson.
Citera
2008-03-10, 13:36
Medlem
sleinads avatar
http://www.youtube.com/watch?v=DGcM4AixRH4

Toronto Maple Leafs Skills competition Dec. 3, 2006. Kilger breaks Al Iafrate's record with a speed of 106.6 mph.

Alltså 171,6 km/h.
Citera
2008-03-10, 23:11
Bannlyst
Men varför lägger han inte pucken närmare mål när han skjuter? Bara idiotiskt att inte göra det, luftmotsåndet bromsar ju säkert pucken några km/h innan den hinner fram till målet där mätaren är.
Citera
2008-03-10, 23:35
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke
Men varför lägger han inte pucken närmare mål när han skjuter? Bara idiotiskt att inte göra det, luftmotsåndet bromsar ju säkert pucken några km/h innan den hinner fram till målet där mätaren är.

Pucken når inte upp i topphastighet precis när bladet träffar pucken. Pucken ser ut o vara rätt strategiskt utplacerad för att uppnå tophastighet. Detta är bara vad jag spekulerar i. Inte säker.
Citera
2008-03-26, 11:33
Medlem
Outlezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Pucken når inte upp i topphastighet precis när bladet träffar pucken.

Varför skulle inte pucken nå upp i topphastighet när den blir träffad av bladet? Enligt mig så är det ändå gången då det tillförs energi till pucken och alltså ändå gången den kan öka i hastighet. Efter träffen kan den bara minska beroende på luftmotstånd och friktion mot isen.

Men jag kan ha sovit för mycket på fysiklektionerna i skolan och ha helt fel.

http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d...1218&id=9523_2
Citera
2008-03-26, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narrowduke

för att det är en skill competition och dom har antagligen regler??
Citera
2008-03-27, 20:38
Medlem
rhodrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jadu
dock är ju en puck tyngre och gör mer skada än en bandyboll
Det har du helt rätt i, men som kompensation har bandyspelare inte lika frökenaktiga skydd som hockeyspelare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in