2008-03-27, 23:49
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry
Det har du helt rätt i, men som kompensation har bandyspelare inte lika frökenaktiga skydd som hockeyspelare.

Men sen så är ju inte tacklingar tillåtet i bandy heller och dom kan åka runt som små ballerinor på isen också.
Citera
2008-03-28, 09:47
Medlem
soptippsbosses avatar
[OT]Hur fort går då en svettbandyboll?[/OT]
Citera
2008-03-28, 10:53
Medlem
Vad menar du med hårdast egentligen?
Snabbast?
Eller vad som ger mest tryck när det slår i ett föremål?

Pucken väger ju mer så kraften från den torde vara större än bollen, men det där måste man ju räkna på.

Ingen som känner för att göra ett experiment?
Citera
2008-03-28, 11:02
Bannlyst
Det enda sättet torde vara att ställa upp en docka med massa pluppar som mäter tryck/kraft den utsätts för och sen låta några miffon från varje sport skjuta på den.
Citera
2008-03-28, 12:56
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napalmskadad
Det enda sättet torde vara att ställa upp en docka med massa pluppar som mäter tryck/kraft den utsätts för och sen låta några miffon från varje sport skjuta på den.

Något för Mythbusters hör ja
Citera
2008-03-28, 15:49
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlez
Varför skulle inte pucken nå upp i topphastighet när den blir träffad av bladet? Enligt mig så är det ändå gången då det tillförs energi till pucken och alltså ändå gången den kan öka i hastighet. Efter träffen kan den bara minska beroende på luftmotstånd och friktion mot isen.

Men jag kan ha sovit för mycket på fysiklektionerna i skolan och ha helt fel.

Nej, du har helt rätt.

En hockeypuck som färdas i 170 km/h kommer att ha en anslagsenergi på runt 180 joule, jämfört med en bandybolls runt 125 joule om den färdas i 230 km/h. Eftersom bollen och pucken är hyfsat likvärdiga i storlek och material talar detta för att hockeyskottet kommer att vara "hårdare" (göra ondare).

/feldgrau
Citera
2008-03-28, 23:31
Medlem
uberantonpantons avatar
för mig känns det som mellan innebandy och golf.
Självklart är det ju i bandy?
Citera
2008-03-29, 12:17
Medlem
rhodrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Men sen så är ju inte tacklingar tillåtet i bandy heller och dom kan åka runt som små ballerinor på isen också.
Nu är du en bit utanför topic men jag kommer att besvara ditt inlägg ändå, då du uppenbarligen saknar sakkunskap utan lever med fördomar. Tacklingar i Bandy är ibland bra mycket brutalare än i hockey. För det första kommer spelarna upp i extremt mycket högra hastigheter då åkyta på skridskorna är betydligt längre. Dessutom finns det ingen fegissarg att tacklas emot utan crosschecking och kapningar sker mot en 8 cm hög metallsarg med en liten gummilist på. Begreppet "käka sarg" gör ont att höra om man någon gång sett en bandyspelare fara med ansiktet mot den sargen, vilket man har om man besökt ett par intensiva derbymatcher eller Vänersborg. Nej, man får inte tacklas i bandy på samma vis som i hockey men likförbannat åker folk ut match efter match för liknande tacklingar i betydligt högre fart. Så jag tror att det är oerhört svårt att avgöra vilka tacklingar som "är hårdast".

OT: Jag hävdar fortfarande att det gör ondare att ta en bandyboll i normalfart mot kroppen eller handen än en puck i normalfart, på grund av ovan nämnda fegisskydd.
Citera
2008-03-29, 18:18
Medlem
Joeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhodry
Jag hävdar fortfarande att det gör ondare att ta en bandyboll i normalfart mot kroppen eller handen än en puck i normalfart, på grund av ovan nämnda fegisskydd.

Inte en chans. Hockeyn's skydd är helt klart överskattade för den oinsatte. Känns lite som innebandy-typen som hävdar att hockey minsann är en kärringsport. Du har inte särskilt märkvärdiga skydd över magen och att slänga sig och ta en puck måste man vara galen för att göra. Dessutom så saknar ju en del skydd för ansiktet.
Sen kan du ju komma till mig och visa din hand efter att du tagit ett slagskott i handen.
Citera
2010-11-30, 11:08
Medlem
Okej, jag fortsätter i en gammal tråd. Till mitt försvar är att jag inte varit registrerad så länge. Samt att jag har lite kul kuriosa.
# Målvakten Timo Oksanen kastar en bandyboll i ca 160 km/h.
# Gamle skyttekungen Magnus Granberg använde aldrig suspensoair "En bandyboll gör inte så ont!"
Respekt!
Citera
2010-11-30, 12:02
Medlem
Skulle säga så här!

Hockey=hårdast skott
Bandy=snabbast skott

Är lite samma som att tennis är hårda skott och Badminton är snabba skott.
Citera
2010-11-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
# Gamle skyttekungen Magnus Granberg använde aldrig suspensoair "En bandyboll gör inte så ont!"
Respekt!

Eller idioti så det räcker med en innebandyboll på fel ställe för att man ska förlora kulorna och med det förmågan att fortplanta sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in