• 3
  • 4
2011-05-21, 17:27
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Ingemar Mundebo, född i Kronobergs län (Småland), är en svensk politiker (folkpartist) och tidigare budget- och ekonomiminister.

Kunde tyvärr inte hitta någon sida där man hör honom tala.

Hans uttal av r-ljudet, eller snarare hans oförmåga att uttala bokstaven r kan knappast förklaras av hans småländska bakgrund. Förklaringen är nog en medfödd defekt.
Citera
2014-03-01, 23:51
Medlem
Finns det något namn på det här talfelet? Och är det så kanske att det inte går att träna bort?

Värsta jag hört
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle18463233.ab
Citera
2014-03-02, 00:12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Ingemar Mundebo, född i Kronobergs län (Småland), är en svensk politiker (folkpartist) och tidigare budget- och ekonomiminister.

Kunde tyvärr inte hitta någon sida där man hör honom tala.

Hans uttal av r-ljudet, eller snarare hans oförmåga att uttala bokstaven r kan knappast förklaras av hans småländska bakgrund. Förklaringen är nog en medfödd defekt.

Han är/var harmynt.
Citera
2014-03-02, 17:46
Medlem
hxrrycuddless avatar
Var väl inget fel på hur dendär folke uttalade r? Nu är ju jag dock från södra småland så ja är van att folk snackar så
Citera
2014-03-02, 18:13
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Kunde tyvärr inte hitta någon sida där man hör honom tala. ...
http://m.youtube.com/watch?v=D-iRn3_aKwg (Parnevik ca 1 min)

Prickarna (sjömärkena) utan -r- är ett könsord i Sydsverige.
Citera
2014-05-18, 11:17
Medlem
Lite off-topic kanske, men jag har noterat att det finns någon form av dialekt i England där R försvinner helt. Vet inte vart i landet det är. Har hört det både i TV dokumentärer, serier och filmer. Och det är oftast flera personer i samma produktion som låter så. Därför tror jag det är en dialekt. Men det är lik förbannat störande när dom inte heter "Gary" utan "Gawy", man åker inte "the train" utan "the twain" och "the car" blir ofta "the caa" osv.

Eller så är det en cool ny trend som börjar sprida sig, vad vet jag.
Citera
2014-05-18, 11:33
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppen99
Lite off-topic kanske, men jag har noterat att det finns någon form av dialekt i England där R försvinner helt. Vet inte vart i landet det är. Har hört det både i TV dokumentärer, serier och filmer. Och det är oftast flera personer i samma produktion som låter så. Därför tror jag det är en dialekt. Men det är lik förbannat störande när dom inte heter "Gary" utan "Gawy", man åker inte "the train" utan "the twain" och "the car" blir ofta "the caa" osv.

Jag vet inte vad för sorts engelska du syftar på, men du talar nog om minst två, möjligen tre olika saker. Att /r/ inte försvinner mellan vokaler (Gary) eller mellan konsonant och vokal (train) utan i stället representeras av ett ljud du valt att stava <w> är något annat än att skriftens <r> inte har någon motsvarighet alls i car. Detta sistnämnda har varit brittiskt standarduttal ganska länge och det gäller när /r/ inte står mellan vokaler. Mellan vokaler (t.ex. a car in the street) uttalas det däremot och det är för övrigt denna växling som gett upphov till det s.k. intrusive r (pour vodkar in it o.d.).
Citera
2014-05-18, 13:02
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppen99
Om du blir förvånad över att "car" uttalas "caa" så kan du rimligtvis aldrig gått i svenska grundskola. Det är väl ungefär det man lär sig dag ett?
Citera
2014-05-18, 15:34
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Om du blir förvånad över att "car" uttalas "caa" så kan du rimligtvis aldrig gått i svenska grundskola. Det är väl ungefär det man lär sig dag ett?
Långt före grundskolan har väl alla hört amerikanskt uttal av “car”. Det finns väl inte én privatdeckare som inte kastat sig i en taxi:
Follow that car /kɑr/!
Vi bibelsprängda vet att det är en parafras på:
Follow that star /stɑr/!
Grundskolelärarna i Gårda /gɔ:da/ med omnejd behöver inte drilla eleverna i o-drillat r-ljud.
Senast redigerad av egon2b 2014-05-18 kl. 16:06.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in