• 1
  • 2
2008-03-09, 20:47
Medlem
Dear Ol Blightys avatar
Jag tycker att det börjar bli vanligt med ett lite irriterande talfel bland särskilt kvinnor. En som har det här "talfelet" är Madeleine Streiffert", en sossetjej på uppgång. Talfelet består av att r-ljudet låter väldigt mysko. Det är ingen dialekt utan något annat. Den ende man jag vet som har det är Folke Rydén. Är det ingen annan som irriterar sig på det, eller är det för att det oftast är kvinnliga reportrar och vänsterpolitker som talar så som gör att jag hakat upp mig på det. Kan det vara så att den svenska skolan under de senaste decennierna inte haft resurser att rätta till talfel hos barnen.
Citera
2008-03-10, 12:42
Medlem
Hr.Johanssons avatar
Jag irriterar mig som fan på hennes uttal.
Och på hennes åsikter. Hon är för närvarande mycket upprörd för att immigrationsdomstolarna inte tolkar lagen på rätt sätt (enligt henna att alla asylsnyltare alltid har rätt att bosätta sig i Sverige).

Hon ser rätt kåt ut, dock
Jag hade inte nekat henne.

http://www.riksdagen.se/upload/bilde...065729_max.jpg
Citera
2008-03-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dear Ol Blighty
Jag tycker att det börjar bli vanligt med ett lite irriterande talfel bland särskilt kvinnor. En som har det här "talfelet" är Madeleine Streiffert", en sossetjej på uppgång. Talfelet består av att r-ljudet låter väldigt mysko. Det är ingen dialekt utan något annat. Den ende man jag vet som har det är Folke Rydén. Är det ingen annan som irriterar sig på det, eller är det för att det oftast är kvinnliga reportrar och vänsterpolitker som talar så som gör att jag hakat upp mig på det. Kan det vara så att den svenska skolan under de senaste decennierna inte haft resurser att rätta till talfel hos barnen.

Emma Grey har också det.
Citera
2008-03-10, 17:52
Medlem
Sisyfoss avatar
Citat:
Håller med om att det låter väldigt komiskt men är inte det nån dialekt från blekinge eller småland?
Citera
2008-03-10, 20:10
Medlem
frellis avatar
Folke Rydéns uttal kan höras på den här videon:
http://www.youtube.com/watch?v=LtnQ77_XT5M

Mycket störande, ja.
Citera
2008-03-10, 23:29
Medlem
Zoolander84s avatar
Jaså, du menar att de uttalar R på ungefär samma sätt som man gör på engelska? Håller med om att det låter helt för jävligt, men jag har fått känslan av att det är något av en trend. Verkar som att många unga (speciellt tjejer) tycker att är lite fint att snacka på det där sättet
Citera
2008-03-11, 21:34
Medlem
Vad heter just detta talfel? Det kan ju inte heta "kan inte säga r" talfel.
Citera
2008-03-11, 21:48
Medlem
Dear Ol Blightys avatar
Ingen aning, vi får hitta på något. Kulturvänster-r kanske.
Citera
2008-03-12, 00:03
Bannlyst
Citat:
Kan det vara så att den svenska skolan under de senaste decennierna inte haft resurser att rätta till talfel hos barnen
Skolpersonal besitter oftast inte den kompetensen. Talfel åtgärdas lämpligast hos en logoped

En annan person med detta "talfel", om man nu kan kalla det så, är Alice Åström (v)
Citera
2008-03-12, 20:11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Stopp och belägg. Kulturvänster? Det är ju ett gammalt klassiskt överklassuttal; "Jag är en greve och jag är en bög", typ. Låter skitlöjligt i vilket fall, och oförlåtligt om det inte handlar om ett rent talfel.

Minst lika störigt tycker jag i och för sig att de stockholmska surrande r:en är. Det låter åtminstone mer engelska/amerikanska.

På tal om störiga "r" så finns det en variant jag stör mig mest av allt på, nämlligen explosiva korta göteborgs-r:en. De liksom imploderar i munhållan - uttalas stenhårt och sväljs ner på en gång. Låter ganska krystat, speciellt när folk i närliggande städer (typ Borås/Jönköping) börjar ta upp det som en statusgrej.
Citera
2008-03-12, 21:53
Medlem
Blå Rutas avatar
Har hört att det ska vara bönder (d.s.v. folk födda utanför tullarna) som vill göra karriär inom "media" som försöker jobba bort sin eventuella dialekt, och helt enkelt skippar bokstäver som man tydligt kan känna igen det på. Om man blir känd i huset som "snubben från åmål/ronneby/borlänge/o.s.v." så kanske man får stanna i nattliga ring-in-och-tävlaprogram för evigt.
Citera
2008-03-14, 21:41
Medlem
Dear Ol Blightys avatar
Har just sett Aktuellt och Rasmus Fleischer (vem det nu är) i Piratpartiet visade sig vara den andre manlige talare med denna egenhet jag hört.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in