2008-03-18, 14:42
Medlem
Grim_Reapers avatar
Det finns en kille på Aftonbladet TV som har exakt det här sättet att uttala "r", men en ytterst extrem variant. Det låter så jävla grötigt att man bara vill kissa honom i ansiktet varje gång man hör honom prata.
Citera
2008-03-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
Det finns en kille på Aftonbladet TV som har exakt det här sättet att uttala "r", men en ytterst extrem variant. Det låter så jävla grötigt att man bara vill kissa honom i ansiktet varje gång man hör honom prata.

Inte samma idiot som fick jobbet att intervjua Jerry Seinfeld när han var i Sverige för att promota sin "bee movie" väl? Ljus kille. Alldeles för tvålig. Kan inte intervjua.
Citera
2008-03-18, 18:20
Medlem
grens avatar
Jag instämmer några på TV som lyckats värva varandra. Tyvärr är jag skitdålig på name dropping, men det är fan inte vackert.

Jag har aldrig hört en bleking tala på det viset och då kommer jag från Karlskrona och har umgåtts med folk från hela Blekinge. Från Torhamn till Sölvesborg. Även vissa större skärgårdsöar.

Edit: Jag utgår från Folke Rydén uttal, eftersom det finns lättillgängligt här ovan om man söker uppåt på "youtube".

Börja 20 sekunder in.

Edit 2: Folke Rydén - Om kycklingrööörrelsen.
Senast redigerad av gren 2008-03-18 kl. 18:25.
Citera
2008-03-18, 23:03
Medlem
irrus avatar
Finns det inte någon kvinnlig filmrecencent som låter som Folke med? Kommer inte på hennes namn nu bara för det...
Citera
2008-03-19, 09:58
Medlem
Grim_Reapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Inte samma idiot som fick jobbet att intervjua Jerry Seinfeld när han var i Sverige för att promota sin "bee movie" väl? Ljus kille. Alldeles för tvålig. Kan inte intervjua.

Här har du grötjäveln från Aftonbladet TV, blir sur bara jag hör honom!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noj...icle2062675.ab
Citera
2008-03-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag har aldrig hört en bleking tala på det viset och då kommer jag från Karlskrona och har umgåtts med folk från hela Blekinge. Från Torhamn till Sölvesborg. Även vissa större skärgårdsöar.
Om du själv pratar sådär kanske du inte hör likheten! Tungrots-r:en är väldigt lika blekingskans, främst de från Karlskronatrakterna tycker jag. Känner flera stycken som försökt träna bort den dialekten och lägga sig till med tungspets-r istället, vilket resulterar i något jag tror Folke Rydén hade känt igen sig i. Säg "kycklingbranschen var i djup kris" på bred karlskronitiska med ett desperat försök till rikssvenska så kanske du förstår vad jag menar!
Citera
2008-03-20, 09:23
Medlem
Kan man inte bara sitta själv och öva och prova sig fram att säga RRRR med rullande R

Då borde ju tungen tillslut börja hoppa och skaka lite, och vips är RRRR framme.

?
Senast redigerad av harryviktor 2008-03-20 kl. 09:25.
Citera
2008-03-20, 15:20
Medlem
Fy fan, låter som om dem är 3 år eller importerade från staterna.

Inte alls lika härligt att lyssna på som smålänningarnas stumma r.
Citera
2008-03-20, 17:41
Medlem
Dear Ol Blightys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
Här har du grötjäveln från Aftonbladet TV, blir sur bara jag hör honom!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/noj...icle2062675.ab

Visst, han är ett typexempel på det jag menar. Men det roligaste är väl att Perrelli låter likadant. De kan väl bilda en klubb, som svenska Kennet-klubben ungefär.
Citera
2011-04-27, 20:29
Medlem
Gideon-Stures avatar
Glöm Folke Jydén. En ny stjärna har steppat fram, Stefan Jing!!!: http://www.google.se/search?q=stefan...ient=firefox-a (snubbe som var med på nyheterna ikväll, har tydligen en hög tjänst inom militären dessutom)
...Klockren tråd b.t.w

Bästa sättet att beskriva uttalet i skrivspråk e typ att R-ljuden blir "IJii".
Senast redigerad av Gideon-Sture 2011-04-27 kl. 20:32.
Citera
2011-04-27, 20:59
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dear Ol Blighty
Jag tycker att det börjar bli vanligt med ett lite irriterande talfel bland särskilt kvinnor. En som har det här "talfelet" är Madeleine Streiffert", en sossetjej på uppgång. Talfelet består av att r-ljudet låter väldigt mysko. Det är ingen dialekt utan något annat. Den ende man jag vet som har det är Folke Rydén. Är det ingen annan som irriterar sig på det, eller är det för att det oftast är kvinnliga reportrar och vänsterpolitker som talar så som gör att jag hakat upp mig på det. Kan det vara så att den svenska skolan under de senaste decennierna inte haft resurser att rätta till talfel hos barnen.

Överklassen i södra Sverige snackar på det viset. Det anses fint, tydligen.
Citera
2011-05-20, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dear Ol Blighty
Visst, han är ett typexempel på det jag menar. Men det roligaste är väl att Perrelli låter likadant. De kan väl bilda en klubb, som svenska Kennet-klubben ungefär.
Perrellis uttal är i alla fall dialektalt. Det andra r-ljudet är sjukt störande, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in