2008-08-29, 23:39
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrayMan
Vadan ä-et i uttalsanvisningen? Står det verkligen så i Oxford American Dictionaries?
Tecknet ä i amerikanska uttalsbeteckningar står för långt a-ljud.
Uttalet av en amerikansk bil = "car" är \ˈkär\.

Brittiskt uttal av "odds" är mera som svenska.
Citera
2015-10-03, 17:53
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
Jag har aldrig hört att någon har använt termen "högoddsare" om tex Klüft som vinnare i en sju-kamp,iom att hon var en i princip säker vinnare.
Måste höra med morsan eller någon annan i den äldre generationen om dom har en avvikande uppfattning.
För mej låter det helt sjukt att säga att en favorit är en högoddsare!

Bumpar tråden därför att jag starkt misstänker att många yngre inte riktigt greppar det här med lågoddsare och högoddsare. Bara i den här tråden är det skilda meningar och det har definitivt inte blivit bättre.

Så vad säger alla språkintresserade...är oddsen höga eller låga på att solen går upp imorgon bitti?
Citera
2015-10-03, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så vad säger alla språkintresserade...är oddsen höga eller låga på att solen går upp imorgon bitti?

Det beror på sannolikheten för solens uppgång. https://en.wikipedia.org/wiki/Sunrise_problem
Citera
2015-10-03, 21:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det beror på sannolikheten för solens uppgång. https://en.wikipedia.org/wiki/Sunrise_problem

Vad tror du själv?
Citera
2015-10-04, 02:08
Medlem
Lieberts avatar
En lågoddsare att solen går upp.
Citera
2016-01-10, 20:35
Medlem
Tusen tack
Citera
2016-01-13, 11:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Bumpar tråden därför att jag starkt misstänker att många yngre inte riktigt greppar det här med lågoddsare och högoddsare. Bara i den här tråden är det skilda meningar och det har definitivt inte blivit bättre.

Jag kan säga att jag är bra på svenska men totalt ointresserad av spel och hade fått just det här med odds helt om bakfoten. Jag trodde det var synonymt med sannolikhet så höga odds innebar hög sannolikhet för en viss händelse fast det är tvärt om. Det var väl sådär fem år sedan som jag insåg mitt misstag. Hade jag ägnat mig något åt spel så hade jag säkert blivit varse om detta tidigare men det var ingenting vi lärde oss i skolan (möjligen på någon av de få dagar jag var frånvarande).

(Är runt 40 år gammal.)
Citera
2016-01-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag kan säga att jag är bra på svenska men totalt ointresserad av spel och hade fått just det här med odds helt om bakfoten. Jag trodde det var synonymt med sannolikhet så höga odds innebar hög sannolikhet för en viss händelse fast det är tvärt om. Det var väl sådär fem år sedan som jag insåg mitt misstag. Hade jag ägnat mig något åt spel så hade jag säkert blivit varse om detta tidigare men det var ingenting vi lärde oss i skolan (möjligen på någon av de få dagar jag var frånvarande).

(Är runt 40 år gammal.)

Vi lärde oss om odds samtidigt som sannolikhetslära under högstadiet, men jag kan bara instämma att det är väldigt lätt att blanda samman om man inte sysslar med spel mer regelbundet. Antagligen är det väl just för att termerna i grund och botten handlar om samma sak men är omvända.
Citera
2016-01-13, 16:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Nja, jag måste nog räkna mig till de äldre (fyller 65 år i höst), men anser ändå, att höga odds betyder liten sannolikhet och låga odds betyder hög sannolikhet.
MVH
Petter Eremiten

Tror inte heller det har primärt med ålder att göra, utan med erfarenheter av spel. Vilket iofs gör att många äldre ligger i lä eftersom det är mycket lättare att spela nu på i stort sett allting än vad det var förr.

Ang frågan håller jag alltså på den definition som gäller när man t ex spelar på hästar. Höga odds = låg sannolikhet.
Citera
2016-01-13, 20:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ang frågan håller jag alltså på den definition som gäller när man t ex spelar på hästar. Höga odds = låg sannolikhet.

Egentligen handlar det om spelkollektivets uppfattning utifrån den tillgängliga informationen, alltså »bedömt låg sannolikhet«. I realiteten kan ju spelkollektivet sakna väsentlig information som skulle ha gett en annan sannolikhetsskattning. Hästar är, till skillnad från en kortlek eller en tärning, levande väsen.
Citera
2016-01-13, 21:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Egentligen handlar det om spelkollektivets uppfattning utifrån den tillgängliga informationen, alltså »bedömt låg sannolikhet«. I realiteten kan ju spelkollektivet sakna väsentlig information som skulle ha gett en annan sannolikhetsskattning. Hästar är, till skillnad från en kortlek eller en tärning, levande väsen.

Man måste självklart inse att ett högt odds för något kan bero på att oddssättarna har gjort en dålig analys.

Det förändrar ju inte själva betydelsen av dom båda uttrycken.

Att solen går upp varje morgon = lågoddsare

Att månen visar sig vara fyrkantig en gång i veckan = högoddsare

All framgång i spel t ex baseras på att spelaren rätt kan bedöma om ett odds är rimligt eller inte.
Citera
2016-01-13, 21:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Man måste självklart inse att ett högt odds för något kan bero på att oddssättarna har gjort en dålig analys.

Det förändrar ju inte själva betydelsen av dom båda uttrycken.

Att solen går upp varje morgon = lågoddsare

Att månen visar sig vara fyrkantig en gång i veckan = högoddsare

All framgång i spel t ex baseras på att spelaren rätt kan bedöma om ett odds är rimligt eller inte.

Absolut, jag ville bara poängtera att det är en avsevärd skillnad mellan att skatta sannolikheter utifrån kända förutsättningar samt bedöma segerchans (för hästen) eller vinstchans (för spelaren) utifrån en tro.

Med andra ord är en »högoddsare« i travet inte alltid vad som borde vara en »högoddsare« i vardagslag (låg sannolikhet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in