• 2
  • 3
2016-01-13, 21:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut, jag ville bara poängtera att det är en avsevärd skillnad mellan att skatta sannolikheter utifrån kända förutsättningar samt bedöma segerchans (för hästen) eller vinstchans (för spelaren) utifrån en tro.

Med andra ord är en »högoddsare« i travet inte alltid vad som borde vara en »högoddsare« i vardagslag (låg sannolikhet).

Det köper vi!!
Citera
2016-01-14, 09:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Absolut, jag ville bara poängtera att det är en avsevärd skillnad mellan att skatta sannolikheter utifrån kända förutsättningar samt bedöma segerchans (för hästen) eller vinstchans (för spelaren) utifrån en tro.

Med andra ord är en »högoddsare« i travet inte alltid vad som borde vara en »högoddsare« i vardagslag (låg sannolikhet).

Helt sant. Hade själv något liknande tankarna men fick inte till det riktigt så jag avstod. Finns ju väldigt mycket som man kan snurra in på här. Till en del kan man väl säga att bedömda sannolikheter alltid är mer eller mindre fel pga för lite info. Kanske kan allt som händer bara hända på ETT sätt (är universum deterministiskt)? I så fall borde ju oddset vara nära 1 för just det utfallet och extremt höga för alla andra.

Sen har vi ju också det här med att spelbolagens odds aldrig är fair eftersom de ju vill ha sin del. För t ex en rättvis tärning skulle oddsen vara några % mindre än 6 för varje utfall.

Och inte nog med det. Om en stor andel av spelarna råkar satsa på samma utfall (fast de andra egentligen är lika sannolika) så måste spelbolaget dra ned oddset för det (och dra upp de andra) för annars balanserar de inte sin risk. Vad som än händer vill de ju vara i en sådan position att det totala vinstbeloppet är mindre än det totala satsade beloppet från alla spelare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in