Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-09, 18:08
  #1
Medlem
_Jago_s avatar
Fick alltså en uppgift i kursen Historia A att skriva ett arbete om en valfri historisk händelse. Uppsatsen ska utgå från en fråga, och arbetet ska gå ut på att besvara den. Är dock lite osäker om vad jag ska skriva om, och vänder mig till er som kanske kan ge mig inspiration.

Jag vet så mycket att det ska ha med Andra världskriget/Nazismen att göra. Har fram till nu planerat att ha frågeställningen: "Vad avgjorde kriget till de allierades fördel?". Men när jag väl skulle börja skriva insåg jag ganska snabbt att det finns hur mycket som helst att ta om, och att ge frågan ett rättvist svar skulle ta över 100 sidor.

Något som jag nu tänkt skulle kunna bli ännu mer intressant och fascinerande att skriva om är Nazismen. Har då tänkt mig följande frågeställning: "Hur kunde Nazisterna få sån stor makt i Tyskland?"

Mina frågor till er är alltså följande:

Vilken av dessa två frågeställningar tror ni det är lättast att ge en rättvis bild av i ett arbete på ca. 3-4 sidor?

Vilken frågeställning tror ni blir "enklast" att besvara, om man ser till hur enkelt det blir att få ett intressant svar, och därmed ett bra betyg?

Tack
Citera
2008-03-09, 18:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vilken frågeställning tror ni blir "enklast" att besvara, om man ser till hur enkelt det blir att få ett intressant svar, och därmed ett bra betyg?

Tack
Varför skall frågan vara så enkel att besvara som möjligt? Frågor ställs för att man vill komma fram till nya slutsatser med ny förståelse av den empirin man har tillgång till, om en fråga är för enkel vet du nog redan svaret...
__________________
Senast redigerad av Wilson82 2008-03-09 kl. 18:54.
Citera
2008-03-09, 19:05
  #3
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilson82
Varför skall frågan vara så enkel att besvara som möjligt? Frågor ställs för att man vill komma fram till nya slutsatser med ny förståelse av den empirin man har tillgång till, om en fråga är för enkel vet du nog redan svaret...

"Enklast" var nog fel ord att använda. Jag menar att eftersom jag bara har 3-4 sidors utrymme, så vore det svårt att ge en rättvis bild av en så pass omfattande fråga som "Vad avgjorde Andra världskriget till de allierades fördel?".
Citera
2008-03-10, 12:26
  #4
Medlem
KennyVsSpennys avatar
Du behöver nog avgränsa din frågeställning betydligt. Försöka att hitta ett mindre problem. Om du bestämt dig för något som har med nazimsen att göra så försök dig på något i stil med "hur kom Hitler till makten" eller nått sådant mer basic. Enkelt att hitta litteratur och inte svårt att hitta en eller flera förklaringar på. Man kan välja att vara originell eller att helt enkelt bara återberätta händelseförloppet. Det är väl Historia A på gymnasienivå vad jag har förstått?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback