2008-04-10, 16:53
Medlem
Ace77s avatar
Pip i ronen av Treo Comp.

Undrar bara om det r mer n jag som fr idiotmycket pip i ronen av saker som innehller Acetylsalicylsyra (Tex Treo Comp och Kodimagnyl)?
Jag r annars Tramadol brukare , men nr Tramet r slut s anvnder jag ovan nmnda saker fr att inte ATn ska bli fr jvlig.
Nu r det s att jag brjar m dligt av sjlva pipandet (lter konstigt, ja vet!), s jag bestmde mig fr att sluta anvnda sakerna (dock inte Tramadolen d )!
Dom kte ner i Toaletten.
Det nda jag annars har att dva eventuell AT med r Stilnoct, men efter ett antal felaktiga SMS skick och telefonsamtal s anvnds det inte heller lngre.
Men frga r dock: r det vanligt med ron sus frn dessa saker?

MVH Martin
Citera
2008-04-10, 16:58
Jag fr ocks pip i ronen av fr mycket acetylsalicylsyra.

Frn FASS, biverkningar av acetylsalicylsyra:

Vilka biverkningar kan lkemedlet ge?

Totalt kan ca 5 patienter av 100 som tar acetylsalicylsyra frvntas f biverkningar. Vanligast r magbesvr. Frekvensen av biverkningar r beroende av dosens storlek och av behandlingstidens lngd.

Vanliga (fler n 1 av 100 patienter): Magbesvr, t. ex. halsbrnna, illamende. kad risk fr bldningar, srskilt frn slemhinnan i mag-tarmkanalen.

Mindre vanliga: verknslighetsreaktioner, vanligen i form av nsselutslag, nsselfeber, hsnuva eller astma. Risken fr verknslighetsreaktioner kar hos patienter med allergi eller astma. Magsr och magbldning vid regelbunden anvndning. Trtthet, yrsel, ronsusningar, svettning.

Sllsynta (frre n 1 av 1000 patienter): Svr bldning frn mag-tarmkanalen. Minskat antal blodplttar. Upplsning av rda blodkroppar vid rftlig brist p ett speciellt mnesomsttningsenzym (glukos-6-fosfatdehydrogenas). Leverpverkan, svra hudreaktioner, njurpverkan.
Citera
2008-04-10, 18:30
Medlem
Det r mycket vanligt att f vergende tinnitus (ronsusningar, pip i ronen) av verintag av acetylsalicylsyra. ven vid normalintag kan knsliga personer drabbas. Dessutom mr magen vldigt dligt av fr mycket acetylsalicylsyra, s hll er till begrnsade mngder.

Mvh
/marilyn
Citera
2008-04-10, 18:43
Medlem
Dolcontinas avatar
Vanligt... som dom andra skriver ocks.

Jag tar ganska mycket Treo (vanliga d) och en period hade jag sdana satans besvr. Inget pip men susningar. Frst fattade jag inte att det var i skallen jag hrde det... trodde det var en tvttmaskin eller ngot som gick Fr det fortfarande ibland... Zoomar typ... zoom, zoom, zoom, zoom....

Jag dricker vl... omkring 8 Treo/dag. Ibland "bara" 6 st.

Och jag r s less p dom satans Treona! Jag behver dom egentligen inte ens. Treo hjlper inte p min huvudvrk men jag brjade kka dom fr att bota en speciell vrk jag fick av att ta fr mycket Kodein...

Hoppar jag ver Treon p morgonen s fr jag huvudvrk bara fr det. Abstinens av Treon allts... Den huvudvrken hjlper inte Opiater p... eftersom det r Treo skallen vill ha. Sedan har jag gjort det till en ful vana. Jag dricker det som andra dricker kaffe, typ efter maten eller efter godis... till ciggen... efter Suben har jag som rutin att ta en Treo ocks.

Jag hatar verkligen att vara pigg & undviker allt som piggar upp en & jag har frskt byta ut Treon mot Magnecyl utan Koffein bara fr det, men det smakar ju inte lika Kommer aldrig bli av med den satans Treon Men dom funkar skitbra mot den huvudvrk man fr av Opiater som man tagit d man inte har huvudvrk

Men ja... Det r vanligt med sus & pip i ronen allts =) Nr jag fick min tvttmaskin i rat s frgade jag p apoteket vad det kunde vara & hon frgade om jag brukade ta Treo
Citera
2008-04-11, 16:12
Medlem
Ace77s avatar
Sknt att se att det inte bara va jag som fick en symfoniorkester i ronen av det d!
Kommer iallafall ICKE att anvnda dessa saker igen (Utom Tramet d!)
Stilnocten vgar jag inte heller anvnda mer eftersom men fr s "roliga" minnesluckor av dom.
Ska gra mig av med dom ox, fr dom r VLDIGT ltta att ta av som alla skert vet.
Citera
2008-04-11, 16:14
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingeling
he he va kul att veta att det finns dlera treomaner i detta forum

Jag tror att det r mnga som missbrukar vanliga treo, det dycker ju upp allt fler artiklar om 3 barnsmammam Maja som tog 10-20 treo om dagen fr att orka med och till sist s var hon fysiskt beroende avvanliga treo och fick lggas in p behandlingshem i tre vckor fr att bli kvitt sitt beroende.

Sen har vi de som ngongng har ftt 5 rr med tre comp allts med kodein i under en period och nr lkaren inte skriver ut mer s vergr personen till vanliga treo fr att mildra den lilla at det kan bli efter 100st treocomp! Ocj vips s blir det ven behandligshem ett par veckor nr personnen bryter ihop nr hon inser att han r medecin missbrukare! Det r en stmpel som fljer en livet ut om man har otur.

S med de mngderna och dagliga intagen av valiga treo s r det fullt normalt att folket ven fr lite av de mera sllsynsta biverkningarna!

Till "Ace77" ska du gra dig av med stilnockten s kan vl jag f g efter dig och se vart du slnger dem! Eller du kanske r en ansvarsfullmnniska och lmnar in dem till apoteket i deras lilagula pse s att de gr rakt in i monopolets frbrningskammare?
Senast redigerad av fentsson 2008-04-11 kl. 16:17.
Citera
2008-04-11, 22:08
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingeling
he he va kul att veta att det finns dlera treomaner i detta forum

Haha, ja... Och det r s sjukt! Senast idag s frgade jag en kompis om han ville ha en Treo. Nr jag tog d... Vem fan bjuder p en Treo? Kaffe, visst... lite lsk, helt ok. Men en jvla Treo!

Jag tnker inte ens p det. Jag fixar iordning min Treo p rutin och tnker vl automatiskt att jag mste bjuda Sinnessjukt ju...
Citera
2008-04-11, 22:19
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson
Jag tror att det r mnga som missbrukar vanliga treo, det dycker ju upp allt fler artiklar om 3 barnsmammam Maja som tog 10-20 treo om dagen fr att orka med och till sist s var hon fysiskt beroende avvanliga treo och fick lggas in p behandlingshem i tre vckor fr att bli kvitt sitt beroende.

(Och lite mer text...)

Ja, det r jttevanligt med Treo-missbruk ja. Missar jag min morgon-Treo s fr jag med 100 % skerhet en djvulusisk huvudvrk efter bara ngra timmar. Jag mste se till att ALDRIG f slut p Treo. Jag kper storpack och kper nytt innan det tar slut. Ibland har jag ftt klara mig p 1 ynka tablett en dag & det blir ett helvete. Sedan str man utan fr apoteksdrren nr dom ppnar p morgonen.

Ett elnde att vara beroende av ngot man inte ens behver. Ngot man behver bara fr att man tar det... i ondan. Eftersom man inte fr ngot rus ens s r det ju totalt meningslst.

Min mamma var ocks missbrukare av Treo och gud s jag psykade henne. Jag gnllde & tjatade p henne... "Har du verkligen ont i huvudet nu? Varfr tar du hela tiden fr? Fattar du inte att du FR ont i huvudet bara fr att du r beroende och har abstinens?..." o.s.v. Och vips s var jag dr sjlv =)

Jag minns inte varfr jag brjade faktiskt. Kanske mrkte jag av en slump att dom hjlpte mot den huvudvrk jag fr av Opiater om jag tar i ondan... S brjade jag ta Treo till Citodonen i frebyggande syfte. Eller s var det fr att jag upptckte att kombinationen funkade bra p min vanliga huvudvrk. Hur som helst s har det blivit som andras kaffe d.

I brjan minns jag att jag tyckte det var s ckligt. Jag hatar ju alla former av bubbelvatten & sdant. Jag krktes ofta upp treon p grund av att det var s ckligt, men jag fortsatte trots det. Vid ett tillflle krktes jag p min kompis Knde hur det vnde sig i magen och vred huvudet mot henne & bara stirrade... s kom det. Jag satte handen fr munnen & brjade springa... samtidigt som jag krktes. Handen gjorde att allt flg ut p sidorna ist och trffade vggar & fnster... & min vn som satt med frvriden ckelmin med treospyor rinnandes utefter sig. Hmm...

Nu har jag vant mig uppskattar medicinsmaken iaf =)
Citera
2008-04-12, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Haha, ja... Och det r s sjukt! Senast idag s frgade jag en kompis om han ville ha en Treo. Nr jag tog d... Vem fan bjuder p en Treo? Kaffe, visst... lite lsk, helt ok. Men en jvla Treo!

Jag tnker inte ens p det. Jag fixar iordning min Treo p rutin och tnker vl automatiskt att jag mste bjuda Sinnessjukt ju...

Knner igen det dr...P den tiden d jag kkade Distalgesic i stllet fr att krka brukade jag frga kompisarna om de inte skulle ha ett par tabs i stllet...

Ingen ville ha.
Citera
2008-04-12, 11:34
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie

Knner igen det dr...P den tiden d jag kkade Distalgesic i stllet fr att krka brukade jag frga kompisarna om de inte skulle ha ett par tabs i stllet...

Ingen ville ha.

Ja, fan vad knpp man r

Jag har bjudit folk p mina Citodon ocks. Har en bardomskompis som r jtteprktig och vi kollade p film en kvll.... lnge sedan. Jag knde att det var dags att ta Cittar & frgade p automatik om hon ville ha. Hon stirrade bara p mig... "Va, varfr d?" Jag kom p att man inte bjuder folk p vrktabletter bara sdr och fick ur mig: "Ja... allts, jag tnkte om du hade ont i huvudet bara". Hon undrade varfr hon skulle ha ont i huvudet...

Hon vet inte ens att man kan missbruka sdant

Men fr ngon vecka sedan bjd jag en bakfull kompis p Citodon och han blev glatt verraskad... Tyckte det var vldigt behagligt. Han brukar inte ens ta Alvedon... uthrdar smrtan istllet. Fast bara fr att han gillade det s kommer han inte f ngra fler Han vet att jag missbrukar Opiater & sjlv har han inte tagit ngot alls... Men han fattade vl min grej lite bttre dr d. Fick en liten, liten inblick i vad jag r s kr i Citat "Citodon var ju inte helt fel du... Lite mysigt sdr..."
Citera
2008-04-12, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Ja, fan vad knpp man r

Jag har bjudit folk p mina Citodon ocks. Har en bardomskompis som r jtteprktig och vi kollade p film en kvll.... lnge sedan. Jag knde att det var dags att ta Cittar & frgade p automatik om hon ville ha. Hon stirrade bara p mig... "Va, varfr d?" Jag kom p att man inte bjuder folk p vrktabletter bara sdr och fick ur mig: "Ja... allts, jag tnkte om du hade ont i huvudet bara". Hon undrade varfr hon skulle ha ont i huvudet...

Hon vet inte ens att man kan missbruka sdant

Men fr ngon vecka sedan bjd jag en bakfull kompis p Citodon och han blev glatt verraskad... Tyckte det var vldigt behagligt. Han brukar inte ens ta Alvedon... uthrdar smrtan istllet. Fast bara fr att han gillade det s kommer han inte f ngra fler Han vet att jag missbrukar Opiater & sjlv har han inte tagit ngot alls... Men han fattade vl min grej lite bttre dr d. Fick en liten, liten inblick i vad jag r s kr i Citat "Citodon var ju inte helt fel du... Lite mysigt sdr..."

Hmmm....kanske skulle bjuda upp mig sjlv p filmkvll hos dig ngon gng? S kan vi snacka skit om killar och ta Cittar kvllen lng...
Citera
2008-04-12, 13:01
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Hmmm....kanske skulle bjuda upp mig sjlv p filmkvll hos dig ngon gng? S kan vi snacka skit om killar och ta Cittar kvllen lng...

Haha... ja. D kommer iaf jag att prata mycket, fr det finns mycket skit jag kan snacka om en viss kille D har vi material fr flera kvllar och nnu lngre om du ocks har mycket skit

Men d fr vi vnta nn vecka till s jag har lite mer Cittar att frbruka, annars fr jag nja mig med Sub d andra sidan s r Sub bttre fr sdana kvllar d jag p Cittar bara vill ligga tyst i fosterstllning och ha "knningar"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in