2007-05-29, 19:24
Medlem
Starpoops avatar
Nu tnker du nog p vanlig treo, treo comp innehller kodein som man behver recept fr...

Dumma frgor fr dumma svar
Citera
2007-05-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jontish
Mindre n 5 (150mg) knns fr lite.. Acetylsalicylsyra r inget du behver oroa dig fr om det r en engngsgrej, men blir det ofta tar levern stryk...

Problemet med Acetylsalicylsyran r vl snarare risken fr magsr, leverproblemen r paracetamolets adelsmrke.
Citera
2007-05-30, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Problemet med Acetylsalicylsyran r vl snarare risken fr magsr, leverproblemen r paracetamolets adelsmrke.
tog tre p samma gng (1,5g acetyl.) och mrkte en lskigt frhjt tryck i huvudet elelr vad man ska sga... n usch treo comp r inget man myser p i min mening...
Citera
2008-01-12, 05:11
Medlem
Treo Comp kan ge upphov till kraftiga krmpor. Hnde mig en gng fr ca 3 r sedan nr jag skulle lindra baksmllan. Brjade kallsvettas och fick obehagliga krmpor i solar plexus, bland det vrsta jag varit med om faktiskt - lg i fosterstllning p golvet och fattade inte ett skit. Sen dess har det aldrig hnt men jag ter iochfrsig treo comp rtt ofta d jag har migrn.
Citera
2008-03-09, 07:53
Medlem
Treo Comp

Ciao

Undrar om det r bara dr jag bor eller om det r ver landet nu svrt att f Treo comp utskrivet. Vad det nu n r har Ni tipps vad jag kan sga eller gra?

Tack p frhand
Citera
2008-03-09, 08:56
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Kraft
Ciao

Undrar om det r bara dr jag bor eller om det r ver landet nu svrt att f Treo comp utskrivet. Vad det nu n r har Ni tipps vad jag kan sga eller gra?

Tack p frhand

Har svrt att tnka mig att lkarkren gtt samman i en gemensam aktion att gra livet nnu surare fr patienter med smrta. Dremot verlag har de varit ganska restrektiva de senaste 10 ren.

N, frgan r hur lngt du r beredd att g? "rka" hugga sig i benet med yxa r en effektiv metod att f smrtlindring men omstndigt. Rygg ( mot svanken ) r vldigt svrt att stta en diagnos p och knslan kan vara "stickande", "strlande" och "huggande". Frsk att missa peka mot dina njurar d det r betydligt lttare att behandla.

Klassikern r tunga lyft, tex. du var i kllaren och skulle hmta upp en lda som du trodde var lttare n den var, varp det hgg till i ryggen och har nu svrt att lyfta kroppen utan att ha verjvligt ont.

Skylla p svr huvudvrk r en annan metod, men i dessa fall kastar grna lkare grna p dig mindre verksamma mediciner i frsta hand, s ett par terbesk r skerligen att vnta.
Senast redigerad av Peta_E 2008-03-09 kl. 08:58.
Citera
2008-03-09, 11:58
Medlem
Dolcontinas avatar
Som Peta E skriver s tar det oftast lite lngre att f dessa tabletter om man skyller p huvudvrk... men du har dom lngre d, nr du vl ftt dom. Ryggbesvr och sdant "ska" g ver medan huvudvrk r ngot dom lttare accepterar som "evigt".

Du fr det allts snabbare om det r typ ryggvrk, men en kortare period. Det r lttare fr lkarna att sga att du ska trna och sdant mot ryggbesvren ist fr att ta tabletter.

Och ja... jag vet att man inte ska uppmuntra sdant hr eftersom det sabbar fr alla som behver sina tabletter (nu kanske TS r en sdan som behver ocks), men jag orkar inte bry mig om vad alla andra gr. Jag behver sjlv mina tabletter med Kodein mot kta vrk s jag grver vl min egen grav nu genom att tipsa hur man ska bete sig fr att f dom....

Orkar verkligen folk som inte behver Kodein mot vrk g igenom hela proceduren hos lkare fr att f det utskrivet? Jag har ftt g igenom massor av saker fr att f Citodon och behvde jag dom inte mot huvudvrken s skulle jag aldrig orka... inte fr lite Kodein iaf.

Men till TS... Om du har ont ngonstans s skulle jag kra p det. Allts... bttre att vara rlig och frska f dom mot det riktiga problemet ist fr att hitta p ett problem fr att f dom snabbare. Ditt inlgg sger ju inte s mycket om varfr du vill ha dom... Har du inte ont s r det inte vrt att bli beroende av det. Jag har haft/har ett jvla helvete med mina Cittar. Hela mitt liv kretsar runt Opiater idag bara fr att jag blev beroende av Citodon. Bde fysiska och psykiska problem. Det r ett konstant pendlande mellan lycka och totalt helvete... Lycka precis nr man fr hmta nya & helvete nr dom tar slut och man fr sdana abstinens s man ligger och yrar i flera dagar... Sedan total tomhet tills man fr nya igen... och d lovar man sig sjlv att man ska skta intagen bttre... & s r 100-packet slut p ngra dagar igen... Inte ett roligt beroende

Men behver du dom s gr du det, och d fr man frska att inte ta fr ofta s du fastnar.

Edit: Kollade lite av dina andra trdar och det verkar som om du redan r lite fast?
Senast redigerad av Dolcontina 2008-03-09 kl. 12:01.
Citera
2008-03-09, 13:14
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E

Skylla p svr huvudvrk r en annan metod, men i dessa fall kastar grna lkare grna p dig mindre verksamma mediciner i frsta hand, s ett par terbesk r skerligen att vnta.

Detta gjorde jag, fick frst testa panodil, imigran och en rntgen av skallen innan jag fick ut trecomp!
Citera
2008-03-09, 13:33
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fentsson
Detta gjorde jag, fick frst testa panodil, imigran och en rntgen av skallen innan jag fick ut trecomp!

Lter som en dyr vandring genom apotekets sortiment, Imigran r fanimej inte billigt.
Citera
2008-03-09, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av D Kraft
Ciao

Tack p frhand

Pratade med min lkare hromdagen, och han berttade att man rent generellt brjar bli mer restriktiv med alla preparat som har beroendepotential.

Tydligen r det s att man av ngon underlig anledning ftt fr sig att folk tar sna hr mediciner fast de inte behver dem!
Han hade nyligen varit p ngon slags konferens dr de diskuterat just detta fenomen. Undrar om det verkligen kan vara s...?

Hur som helst, slutsatsen som dragits r att det kommer bli svrare att f starka mediciner utskrivna. I frsta hand kommer Naproxen, Voltaren, Alvedon Forte och liknande att frskrivas. Frst efter att en patient prvat sdana mediciner kan det kanske bli aktuellt med Treo Comp, Citodon osv.

Man kan ju hoppas att alla som springer hos lkare och ljuger till sig kodein o dyl r njda nu, det kommer bli svrt ven fr de som verkligen behver sina mediciner att f dem...
Citera
2008-03-09, 14:03
Medlem
fentssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Lter som en dyr vandring genom apotekets sortiment, Imigran r fanimej inte billigt.

Detta var ett par r sedan och jag betalade en 800pix fr 6 tabletter!
Citera
2008-03-09, 21:11
Medlem
Tack fr svaren, har op. en axel fr drygt ett r sedan som ej blev s bra, r nu tvungen att gra en ny op. men i vntan p det fr jag ingen medecin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in