Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-06-24, 16:48
Medlem
Jag åt Treo C från 1986-2008 och på de första 10-15 åren så kunde man få enorma mängder utskrivna (1000st x 5 uttag typ). Läkaren var helt medveten att det var ett missbruk och inte nåt jag åt för smärta. Det jag fick dom för var migrän tillsammans med imigran och det tar ju inte lång tid innan man är fast på den typen av tab som TC.

Till sist träffa jag en ny läkare som satt stop. Han sa att han aldrig sett nåt liknande under sina år och det var nog en 25 år. Han visade min medicinlista på datorn och herre gud vad han scrolla och scrolla. Vet inte hur många sidor med bara TC...måste vart tiotusentals tab.
Han räknade ut att jag åt 14,5 st om dagen i snitt så han gjorde ett nedtrappningsschema. Jag fick 10 månader på mig och började med 10st om dagen i en månad och sen 9 om dagen i en månad osv.

Jag ska inte ljuga och säga att det funkade perfekt utan dom var ofta slut långt innan nästa uttag var möjligt.
När jag till sist inte fick mer så var det skönt till en början men nåt saknades så till slut så började jag dricka mer och mer alkohol vilket inte gjorde mitt psykiska mående ett dugg bättre vilket jag inbillade mig att det skulle göra. Testade alla möjliga lyckopiller och annat...typ lyrica som gjorde att jag gick upp 30 kg på ett år!!.
På slutet drack jag cirka 1 liter sprit om dagen men jag var aldrig full så jag raglade runt utan jag började tidigt på morgonen och höll en jämn takt tills natten och sova kom. Inget liv alltså och det värsta var väl att man inte var så rolig med barnen för man orkade ju ingenting mer än att ligga i soffan och kanske gå och fylla på glaset.
Till sist så gav kroppen upp och jag tror det var 2008 lr 2009 på nyårsafton då jag var hemma hos mina föräldrar och jag hade nyss separerat med tjejen som var mamma till mina 2 barn så jag mådde inte bra alls men så kom en molande värk i magen som bara vart värre och värre. Till slut så kunde jag inte stå upp ens av smärtan och försökte jag dricka vatten för törsten var olidlig så spydde jag upp det direkt.
Efter timmar plågande smärtor så palla jag inte mer utan farsan fick köra in mig på akuten och direkt när jag kom in så han jag inte ens säga nåt för hon såg att detta var allvarligt så sköterskor kom snabbt med säng och in på ett rum. Läkaren kom snabbt och kollade inte mycket innan hon körde in mig på magnetröntgen och gav mig ett par sprutor smärtstillande som inte hjälpte ett skit.
Det visade sig att jag hade en massiv inflammation i magen och främst bukspottskörtlen så det vart dropp och sånt där när jag tagits till en avdelning.
Jag fick säkert 6-8 sprutor med smärtstillande på en timme men det tog knappt nånting så efter några timmar så orkade jag bara inte mer så jag sa åt sköterskan att gör vad fan ni vill bara smärtan försvinner. Söv mig eller nåt.
Läkaren kom och klämde på magen och då var det nära att antingen framtänderna rykt på läkaren eller jag svimmat. Dom fick till sist sätta en ryggmärgsbedövning på mig och fy f*n vad skönt det var. Förstår dom kvinnor som tar det vid födsel. En nackdel var ju att man inte kände när man behövde pinka så det vart ju en slang med påse då.
Jag låg inne en vecka och läkaren sa att hade jag inte kommit in så hade jag nog inte överlevt natten för så kraftig var inflammationen. Jag fick totalt alkoholförbud resten av livet...inte ens en folköl var ok men tror ni man fattade det ?. Efter nån månad så tänkte man att en öl kan väl inte skada och när det gick bra så varför inte två ?.
Slutligen så klantade jag mig fyra gånger och fick ligga inne på sjukan och läkaren var inte glad när han sa att du kommer dö inom en kort framtid om du inte slutar NU.
Diagnosen vart till slut KRONISK bukspottskörtelinflammation med allt det innebär. Jag kan inte äta utan att ha en toa nära och har en molande värk dygnet runt vilket blir värre om jag äter fel saker dom få gånger jag äter.
Och vips så var man tillbaka på smärtstillande fast nu i form av Tradolan till en början men dom var för svaga så jag fick Dolcontin som skulle tas morgon och kväll 10mg. Kan inte säga att dom hjälpte men jag antar att jag är så jäkla tålig på allt skit så det måste överdoseras.

Just nu så ligger jag på 6st Trad och 3st Dolc om dagen men jag pallar fan inte med Tradolanen längre. Allt kretsar kring om jag har tab så jag klarar helger och annat och ångesten kommer redan dagar innan man har slut då man måste kontakta läkaren igen för att bli utan känns som en dödsdom. Har vart utan ett par gånger och man mår fan inte bra.

Så min fråga är om jag slutar med Tradolan men äter Dolcontin slipper jag må piss då ?. Tänkte för övrigt fråga samma sak till doktorn men att jag vill öka styrkan på Dolc till 60 eller 100mg som jag såg på fass att det fanns. Då skulle jag slippa allt skit med tab under dagarna och bara ta en morgon och kväll.
Det vart en lång historia kring en fråga så jag hoppas nån orkar läsa. Var lite skönt att skriva av sig iaf.
Citera
2014-07-03, 18:34
Medlem
Hej!

Kan någon hjälpa mig ?
Min man har gått på treo comp i flera år. Läkaren skrev ut ca 200 st tabletter varannan vecka till honom.
Han blev såklart beroende.
Läkaren dog för ca 3 veckor sen och min man fick kraftiga abstinens besvär.
Nu undrar jag om man kan stämma hans privata läkarpraktik som sonen till läkaren tog över ?
Är så himla ledsen. Min man har mått så dåligt.
Själv visste jag inget om hans missbruk förän läkaren dog

Hoppas någon kan hjälpa mig....
Citera
2014-07-03, 18:52
Medlem
Anhakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solen4
Hej!

Kan någon hjälpa mig ?
Min man har gått på treo comp i flera år. Läkaren skrev ut ca 200 st tabletter varannan vecka till honom.
Han blev såklart beroende.
Läkaren dog för ca 3 veckor sen och min man fick kraftiga abstinens besvär.
Nu undrar jag om man kan stämma hans privata läkarpraktik som sonen till läkaren tog över ?
Är så himla ledsen. Min man har mått så dåligt.
Själv visste jag inget om hans missbruk förän läkaren dog

Hoppas någon kan hjälpa mig....

Under förutsättning att journalen och eventuella utredningar är i ordning och din man haft ett legitimt medicinskt skäl att få stora mängder smärtlindrande har inte läkaren gjort någonting fel. Kan det vara så att han behövde medicinen till en början (kanske tillfälligt?), men sen fortsatte låtsas ha besvär för att fortsätta få sina treo comp? Eller lurat sig till medicinerna genom att ljuga om sina besvär? Missbrukare är oftast väldigt manipulativa. Har din man lurat till sig medicinerna genom att ljuga om sina smärtor osv så är det din man som gjort någonting fel! Varför skulle han inte berätta för dig, eller ljuga, om legitima skäl fanns?

Har han legitim anledning att få smärtlindrande mediciner behöver han bara ta kontakt med nya doktorn eller ny vårdinrättning och kommer att få fortsätta sin behandling. Alternativet hade, eller är, givetvis att ta kontakt med vården om att få ett nedtrappningsschema eller bli inlagd för avgiftning om han vill bli fri från sitt läkemedelsberoende.

Förstår att du är ledsen men du måste nog fundera på din mans roll i det hela. Läkaren behöver inte gjort någonting fel alls! Om så är fallet är det väl knappast rätt att försöka straffa någon som inte har någon skuld i det hela (dvs varken avlidne läkaren eller sonen som tagit över). Din man kan begära ut sin journal. Där kommer alla svara att finnas svart på vitt om vad han sagt och vad som lett till att han fått dessa mängder treo comp.
Citera
2014-07-03, 19:03
Medlem
Tack för ditt svar...

Jo han hade migrän ibland, sen ljög han har jag fått veta för att få medicinerna
Absolut har min man stor del i det hela. Jag är arg på honom.Men han har dragits med depression en hel del också tyvärr genom livet.

Saken är ju den också att min man betalde läkaren varje gång men fick aldrig ett kvitto och nu vill sonen att min man ska betala igen till hans företag för han menar att min man kan ju ändå inte visa kvitto så då är det bara att betala.

Detta har ställt till med så mkt, vet inte hur jag ska orka....jag har inte pengarna att betala flera år tbx liksom
Citera
2014-07-03, 19:37
Medlem
Anhakas avatar
Citat:
Tack för ditt svar...

Jo han hade migrän ibland, sen ljög han har jag fått veta för att få medicinerna
Absolut har min man stor del i det hela. Jag är arg på honom.Men han har dragits med depression en hel del också tyvärr genom livet.

Saken är ju den också att min man betalde läkaren varje gång men fick aldrig ett kvitto och nu vill sonen att min man ska betala igen till hans företag för han menar att min man kan ju ändå inte visa kvitto så då är det bara att betala.

Detta har ställt till med så mkt, vet inte hur jag ska orka....jag har inte pengarna att betala flera år tbx liksom

Låter helt klart som en besvärlig situation både för dig och för din man. Men som sagt, jag tror att den bästa lösningen är att ta kontakt med en annan privatläkare eller den offentliga vården. Din man behöver ordentligt stöd för att ta sig igenom detta! Nu måste han spela med öppna kort och vara ärlig både mot sig själv, dig och en ny läkare om han vill fortsätta med någon behandling eller bli av med sitt beroende. Var bara aktsam så att han inte blir stämplad som missbrukare. Han kan ha varit läkemedelsberoende, och det behöver inte vara samma sak som missbrukare! Såvida han inte jagat ruset osv. Men det får stå mellan dig och honom.

Någonting står inte rätt till med privatmottagningen din man gått till. Låt inte sonen försöka tvinga er att betala något. Säg till honom att det är enkelt. Finns inget bokfört är det så att hans far tagit betalt svart om det inte redovisats på något sätt. Din mans journal eller utdrag på uthämtade mediciner (kan ni komma åt via Apotek eller minavardkontakter.se) kan visa att han regelbundet varit i kontakt med den gamla läkaren som förnyat hans recept. Lär knappast vara önskvärt för sonen och mottagningen att bråka om det är så att de tagit betalt svart, eller ännu värre, kanske även misskött journalföringen. Bråkar han kan du fint påpeka detta, och säga att det snarare är ni som kommer anmäla både skattebrottet och eventuell misskötsel av verksamheten!
Citera
2014-07-03, 19:48
Medlem
Du....du har gett mig lite hopp tbx...tack så väldigt mkt !!!

Har gråtit så mkt på sista tiden...tårarna rinner nu också men av tacksamhet ....tack för du tog dig tid och gav mig kloka svar

Anhaka <3
Citera
2014-07-04, 11:26
Medlem
Anhakas avatar
Citat:
Du....du har gett mig lite hopp tbx...tack så väldigt mkt !!!

Har gråtit så mkt på sista tiden...tårarna rinner nu också men av tacksamhet ....tack för du tog dig tid och gav mig kloka svar

Anhaka <3

Glad att kunna vara till någon hjälp! Kan tyvärr inte lösa era problem åt er, men att försöka komma med råd/tankar, eller om så bara visa att någon där ute lyssnar är det minsta jag kan göra. Hoppas innerligt att det går att vända det som hänt till någonting positivt. Så jag håller tummarna för att din man kan få den hjälp han behöver, och att ni kan börja bygga upp ert förtroende och relation återigen.

Läkemedelsberoende är skit, och missbruk ett helvete. Du visar att du tar detta på allvar och jag tror att du kan vara det stöd för din man som han behöver. Ni kommer klara er ur detta på ett eller annat sätt om ni bara kämpar! Detta kanske också stärker er relation och gör att ni kan lägga detta bakom er, och på lite sikt få ett betydligt bättre liv tillsammans!
Citera
2015-05-06, 13:09
Medlem
No6s avatar
Jag har inte Treo Comp, men jag upplever att jag får ett lite välbefinnande på vanliga Treo ibland. Förmodligen koffeinet kanske som piggnar upp, eller bara placebo. Skit samma. Har iaf brukat starkare opiater/opioder så det är lite konstigt att jag skulle känna något på treo. När det är som värst typ under en avtändning så tycker jag treo kan vara skönt att ha mot värken och som sagt känns det som den ger ett litet, litet svagt rus under en kort tid. Har även provat några treo comp nån gång, som förstås funkade mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in