• 1
  • 2
2008-03-07, 22:40
Medlem
liquid_flows avatar
Jag har ett dilemma!

Jag har en bärbar dator, med 75gb hårddisk. Så när jag laddar ner filmer etc. så blir ju hårddisken full rätt snabbt. Så jag har börjat bränna ner alla filmer, och märkt att min brännare är rätt dålig, tycker jag.( det tar oerhört lång tid, många blir dåliga). Därför tyckte jag att det kunde vara bra/ kul att investera i en ny brännare.
Och jag hittade en ny brännare:
http://www.misco.se/Product/Product....FQztlAodUHXQow

och jag tänkte koppla den till min bärbara genom:
http://www.misco.se/Product/Product....FQztlAodUHXQow

men sen kom jag på att man kanske kan köpa en ny hårddisk istället ( extern i detta fallet)..

så nu undrar jag vad som är att föredra. Vad är det bästa att bränna ner alla filmer (en fördel är ju att man kan se filmerna på tv:n då) eller köpa en ny hårddisk och ha kvar dem på datorn...
Citera
2008-03-07, 22:51
Medlem
Doktor_Blys avatar
Det beror helt enkelt på vad du själv föredrar. Vad gäller DVDR blir det oftast billigare att bränna ut materialet, plus att du garanteras hållbarhet upp till 50 år med kvalitetsskivor, till skillnad från hårddiskar som absolut inte är ett bra alternativ för långtidsförvaring (om man nu inte kör raid förstås, men det är inte aktuellt när du pratar om externa hårddiskar).

Så om du är ute efter en lösning för att lagra filmerna på billigast möjliga sätt så skulle jag föredra att du köper en brännare.
Citera
2008-03-07, 22:51
Medlem
Megadeths avatar
ja det beror ju på. klart man vill kunna bränna sina filmer till dvd? men man vill väll även ha bra med lagringsutrymme. varför inte en ny dvd brännare nu och en extern hårddisk kanske nästa månad?
Citera
2008-03-07, 22:54
Medlem
jEffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
ja det beror ju på. klart man vill kunna bränna sina filmer till dvd? men man vill väll även ha bra med lagringsutrymme. varför inte en ny dvd brännare nu och en extern hårddisk kanske nästa månad?

Ifall ekonomin räcker till så lyssna på mannen!
Citera
2008-03-08, 00:22
Medlem
DennisOlofs avatar
Skaffa ny brännare + hårddisk. Kostar en slant men eftersom brännare är så billigt lika bra att skaffa en bättre, får man många trasiga skivor har du snart lagt ut pengar på skivor motsvarande en ny dvd-brännare.

Iofs måste du kolla så din dator klarar av 500GB ide hårddisk, då ska den ha 48bitars LBA, borde stå i manual eller du bör kunna hitta den informationen.
Citera
2008-03-08, 00:26
Medlem
Kaststjärnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
du garanteras hållbarhet upp till 50 år med kvalitetsskivor.

Ge länk till denna garanti, eller sluta skämma ut dig när vi pratar lagringsmedia.
Citera
2008-03-08, 02:01
Medlem
Personligen skulle jag ta den externa hårddisken eftersom man får plats med så mkt i den, eller för att jag mest tittar på film i datorn. Men det är helt upp till dig
Citera
2008-03-08, 03:11
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
Personligen skulle jag ta den externa hårddisken eftersom man får plats med så mkt i den, eller för att jag mest tittar på film i datorn. Men det är helt upp till dig
Nix! Brännare nu direkt, eftersom man alltid behöver kunna bränna ut bra skivor, och sen (precis som Megadeth anser ovan), när ekonomin så tillåter (fast hårddiskar är ju överkomliga även de), en ny hdd för lagring av allt skrot man hittar och som man inte vill/behöver lagra på DVD.
Citera
2008-03-08, 18:17
Medlem
liquid_flows avatar
JA, tror jag satsar på att köpa en brännare, problemet är ju just att jag har bärbar dator, så det blir en jävla massa sladdar hit och dit...

men jag ska nog köpa en intern brännare med sån sak, så man kan göra den till extern. Sen förhoppningsvis kan jag skaffa nån billig dator inom en inte allt för lång framtid så kan jag skaffa bra minne också.

Tack för svaren
Citera
2008-03-08, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Nix! Brännare nu direkt, eftersom man alltid behöver kunna bränna ut bra skivor, och sen (precis som Megadeth anser ovan), när ekonomin så tillåter (fast hårddiskar är ju överkomliga även de), en ny hdd för lagring av allt skrot man hittar och som man inte vill/behöver lagra på DVD.

vad menar du med "nix" , jag sa personligen
Citera
2008-03-08, 20:51
Medlem
DennisOlofs avatar
liquid_flow, äsch det är ju onödigt om din dator fungerar.

Skaffa en vanlig IDE, dvd-brännare och montera in i datorn, du kan alltid flytta över den till din nya dator (när du skaffar den). Eller om du vill bränna på bärbara och din vanliga kan du ju skaffa USB2 dvd-brännare. Ingen fara så länge man kanske inte bränner i maxfart ifall datorn har svårt att hänga med.

Du kan ju alltid skaffa en extern USB2 hårddisk (köp en vanlig SATA2 hårddisk och sedan lämplig extern låda) montera ihop så är det klart. Då när du skaffar ny dator kan du bara montera in den disken och installera på den.

Se bara till att skapa två partitioner när du ska börja använda (så du lämnar en som redan är formaterad NTFS och kanske 30gb stor för själva operativsystemet. Och den andra för lagring av filer
Citera
2008-03-08, 21:18
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swegeneral
vad menar du med "nix" , jag sa personligen
Jo, förvisso. Men eftersom du skrev inlägget (och därmed gav ett råd) så blev jag tvungen att opponera.. Tyvärr...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in