2008-03-08, 21:22
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
/.../
Du kan ju alltid skaffa en extern USB2 hårddisk (köp en vanlig SATA2 hårddisk och sedan lämplig extern låda) montera ihop så är det klart. Då när du skaffar ny dator kan du bara montera in den disken och installera på den.

Se bara till att skapa två partitioner när du ska börja använda (så du lämnar en som redan är formaterad NTFS och kanske 30gb stor för själva operativsystemet. Och den andra för lagring av filer
Nja.. 70 - 80 GB skulle jag rekommendera (minst) till systempartitionen. Det fylls på rätt fort på en sådan också. Själv kör jag 80 GB och den är redan (efter ca 4 månader) fylld med ca 30,5 GB skrot och program..
Citera
2008-03-09, 18:39
Medlem
liquid_flows avatar
hmm, men om jag gör som du nyss skrev. Och den funkar på min nuvarande dator, sen när jag skaffar stationär och bygger in den, e det säkert att den funkar?

jag vet inte så mycket om datorer, men det kanske kvittar vad för typ av hårddisk det är, kanske bara moderkort och sånt som man måste hålla koll på?!
Senast redigerad av liquid_flow 2008-03-09 kl. 18:45.
Citera
2008-03-09, 23:50
Medlem
500 gb extern hårddisk helt klart

hade samma dilemma som dig förut...
ett tips är att ta en usb ansluten (helst en som tar ström genom usb:n) så kan man ha me den överallt

argument:
slipper köpa och använda skivor (både när du ska bränna och sedan se dem)
allt på samma plats, bara välja och vraka bland allt
går att ha den till så mycket annat också, både andra filer och backup
framtidssäkrad, håller i längden
löser platsbristen mycket bättre i längden
mycket bättre/bibehållen kvalite

Edit: om datan har usb 2.0 vill säga
Senast redigerad av niklas93 2008-03-09 kl. 23:53. Anledning: -
Citera
2008-03-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaststjärnan
Ge länk till denna garanti, eller sluta skämma ut dig när vi pratar lagringsmedia.

Påståendet är inte orimligt när vi talar om lagring, under de förutsättningar tillverkaren specificerat.

Edit:
Ett förtydligande:
Så länge skivan inte skadas, utan just lagras under korrekta förhållanden, kommer skivan hålla data.
Senast redigerad av math(random) 2008-03-10 kl. 00:21.
Citera
2008-03-10, 00:44
Medlem
Kaststjärnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av math(random)
Ett förtydligande:
Så länge skivan inte skadas, utan just lagras under korrekta förhållanden, kommer skivan hålla data.

I 50 år skrev du nyss. Är du efterbliven eller något? Jag är inte insinuant eller något, men ge referenser om du påstår något i den här typen av forum på Flashback.

Själv anser jag att du uppenbarligen inte ens vet vad som är fram eller bak på en lagringsskiva, efter de hjärndöda uttalanden du har satt på pränt här i tråden.

Och återigen: jag är inte ute för att jävlas med dig. Den saken klarar du utmärkt på egen hand. Men vad i all världen är det du svamlar om i denna tråd? Du har ju uppenbarligen ingen som helst insikt eller kunskap om processerna kring lagringsmediahantering.
Citera
2008-03-10, 02:30
Medlem
Citat:
I 50 år skrev du nyss.
Nej, jag skrev att påståendet inte var orimligt.

Citat:
Är du efterbliven eller något?
Jag är inte efterbliven, men tack för att du bryr dig om min mentala hälsa.

Citat:
Jag är inte insinuant eller något, men ge referenser om du påstår något i den här typen av forum på Flashback.
Absolut, det borde jag gjort.

Gå in på t.ex. Verbatim och läs deras produktbeskrivningar. Det finns också en pdf på deras webbsida som beskriver väldigt enkelt hur de kommit fram till sin slutsats.

Citat:
Själv anser jag att du uppenbarligen inte ens vet vad som är fram eller bak på en lagringsskiva, efter de hjärndöda uttalanden du har satt på pränt här i tråden.
Vad du anser om mig är totalt irrelevant.

Citat:
Och återigen: jag är inte ute för att jävlas med dig. Den saken klarar du utmärkt på egen hand. Men vad i all världen är det du svamlar om i denna tråd? Du har ju uppenbarligen ingen som helst insikt eller kunskap om processerna kring lagringsmediahantering.
Jag svamlar inte, jag hävdar att det går att långtidslagra data på DVD.

En uppmaning till dig är att du i fortsättningen försöker hålla isär vem som skrivit vad, du ger ett lätt förvirrat intryck annars.

Återigen, för din skull, är jag extra tydlig. Det är arkiveringstid under korrekta förhållanden jag pratar om. När skivan används sjunker livslängden såklart.
Citera
2008-03-10, 03:08
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
hmm, men om jag gör som du nyss skrev. Och den funkar på min nuvarande dator, sen när jag skaffar stationär och bygger in den, e det säkert att den funkar?

jag vet inte så mycket om datorer, men det kanske kvittar vad för typ av hårddisk det är, kanske bara moderkort och sånt som man måste hålla koll på?!
Det beror sig på vad du menar?
  • Om du kan köra hårddisken i en ny dator utan att behöva installera om? .. Skulle inte tro det och i vart fall så blir det nog besvärligt. Helt ny hårdvara behöver installeras korrekt för att funka.
  • Om du har rätt interface (IDE eller SATA)? Det är nog bäst att kolla upp vad du kan köra till din bärbara.. Kan du köra SATA så gör det eftersom IDE minst sagt är på utfasning.
I övrigt så funkar nog alla hårddiskar (till vanliga konsumenter) till i princip alla sorters datorer. Eventuella storleksbegränsningar som skulle finnas till din bärbara bör ju inte gälla till en ny stationär i alla fall.

Men som sagt; Jag skulle nog satsa på en ny brännare först, och där är ju ditt förslag i trådstarten rätt så bra.. (Med ett kabinett och en "intern" IDE-brännare som sen kan monteras in i en stationär dator. Fast brännare finns ju i SATA-varianter också.)
Citera
2008-03-10, 17:27
Medlem
liquid_flows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Det beror sig på vad du menar?
  • Om du kan köra hårddisken i en ny dator utan att behöva installera om? .. Skulle inte tro det och i vart fall så blir det nog besvärligt. Helt ny hårdvara behöver installeras korrekt för att funka.
  • Om du har rätt interface (IDE eller SATA)? Det är nog bäst att kolla upp vad du kan köra till din bärbara.. Kan du köra SATA så gör det eftersom IDE minst sagt är på utfasning.
I övrigt så funkar nog alla hårddiskar (till vanliga konsumenter) till i princip alla sorters datorer. Eventuella storleksbegränsningar som skulle finnas till din bärbara bör ju inte gälla till en ny stationär i alla fall.

Men som sagt; Jag skulle nog satsa på en ny brännare först, och där är ju ditt förslag i trådstarten rätt så bra.. (Med ett kabinett och en "intern" IDE-brännare som sen kan monteras in i en stationär dator. Fast brännare finns ju i SATA-varianter också.)

Ah, jag menade typ att om sata funkar på alla stationära t.ex..
och sen hur vet jag om sata funkar på min bärbara?
eller det kvittar om jag köper en intern och sätter den i en kabinett för att koppla med usb?

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska köpa brännare eller hårddisk...
Just nu lutar de mest åt brännar hållet, men har börjat tveka lite...
Citera
2008-03-10, 17:59
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liquid_flow
Ah, jag menade typ att om sata funkar på alla stationära t.ex..
och sen hur vet jag om sata funkar på min bärbara?
eller det kvittar om jag köper en intern och sätter den i en kabinett för att koppla med usb?

Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska köpa brännare eller hårddisk...
Just nu lutar de mest åt brännar hållet, men har börjat tveka lite...
Jo, SATA funkar på alla (nyare) stationära, i princip i alla fall. Däremot är jag själv lite skeptisk till om du kan använda en SATA-disk till din nuvarande bärbara..

Fast om du använder kabinett och har tänkt dig att ha hårddisken kvar i externt läge (så att säga) även med en ny stationär så är ju USB standard så det fungerar både nu och senare.

Tänk till ordentligt före, vad du behöver mest för tillfället och hur du kan använda det framöver, som du verkar göra så löser det nog sig.
Citera
2008-03-25, 21:50
Medlem
liquid_flows avatar
Okej, det har gått lite tid, och nu när ekonomin äntligen tillåter ett köp så har jag haft lite tid att tänka.

Jag är nästan hundra på att jag köper en extern hårddisk, Lacie 500gb för 1090kr. Senare kanske jag införskaffar en brännare.

Varför?, jo för jag brukar oftast se filmerna på datorn innan jag bränner ner dem. Men eftersom det är väldigt sällan som nån vill se filmerna (har hänt 3 gånger). Så tänkte jag att man kan ju bränna ner filmerna när man känner att man vill se dem på tv:n med polarna. Detta kan iförsig bli lite komplicerat då det tar mer än en timme att bränna ner en film för min dator, så det går ju inte snabbt om någon får för sig att se nån film.

Men jag har funderat lite till.
Eftersom jag har en bärbar dator och det inte är min, utan mina föräldrars så måste jag flytta ut och in den ur mitt rum. Detta kommer att resultera i att jag kommer få koppla in och ut hårddisken varje gång jag ska använda den. (Inte ha den ikopplad hela tiden)
Nu till frågan, ett sådant här användar sett, kan det påvärka livslängden, kvalitén på filmerna, eller förstöra hårddisken på nåt sätt? Typ att allt försvinner eller att den slutar fungera?!
Senast redigerad av liquid_flow 2008-03-25 kl. 21:53.
Citera
2008-03-25, 22:48
Medlem
DennisOlofs avatar
d00rkey dom flesta bärbara kör fortfarande IDE. Och dom har släpat efter ganska ordentligt sedan SATA kom till stationära.

Numera tror jag iofs alla nya bärbara har SATA.

Man måste kolla vad man har för att veta säkert.
Citera
2008-03-25, 23:16
Medlem
liquid_flows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
d00rkey dom flesta bärbara kör fortfarande IDE. Och dom har släpat efter ganska ordentligt sedan SATA kom till stationära.

Numera tror jag iofs alla nya bärbara har SATA.

Man måste kolla vad man har för att veta säkert.

Men kvittar det int eom jag kopplar in den till datorn genom usb?!

Eller kommer det inte fungera om datorn har IDE, men den externa hdd använder SATA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in