2010-09-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PizNiz
Jag använder 3's "Turbo3G" (7,2 Mbit/s) och detta brukar hända mig ungefär 2-3 gånger om året och det är ju självklart fjärrdatorn som är nere, antagligen driftservice eller liknande...

Skulle också nämna att det inte alltid är 7,2 Mbit/s bara för att det står det på modemet, det visar bara vilken maxhastighet den har, så ibland kanske den är nere på 1 Mbit/s

Jag har också Turbo 3G. Nej, hastigheten varierar som du skriver, och jag tror också att Telenor stryper hastigheten vid viss datamängd. Det var någon på Piratpartiets sidor som sade sig ha bevis för detta, han kallade det "cappar". Han hade väl laddat ned någon torrent och trodde att det berodde på detta.

Vdg hastigheter så får man väl alltid räkna med att hastigheten alltid är lägre. Det var därför jag tog Turbo 3G. Verkar som om oavsett vad man väljer för abonnemang så är det lite "pest eller kolera".
Jag hade helst velat ha fast bredband med router, men tyvärr fick av konstnadsskäl ta det här alternativet. Sedan är det väl andra sorters strul med fast bredband/router så det kanske jämnar ut sig i slutändan.
Citera
2010-09-21, 10:17
Medlem
Ehfraims avatar
Har två frågor angående mobilt bredband.

1. Jag har 5gb/månad, innebär det att jag får "ladda ner" 5gb/månad, eller räknar dem även min uppladdning?

2. Finns det något program som kan mäta hur mycket jag laddat/surfat ner/upp?

Jag kör med Glocalnets mobila bredband.

Tack på förhand,
- Ehfraim
Citera
2010-09-21, 11:25
Medlem
PizNizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehfraim

1. Jag har 5gb/månad, innebär det att jag får "ladda ner" 5gb/månad, eller räknar dem även min uppladdning?

Tack på förhand,
- Ehfraim

Det menas nog att du kan ta emot 5 GB upp och skicka 5 GB upp varje månad, fast inte så troligt att du skickar 5 GB om du inte har nån slags 24/7 server. Jag laddade ner lite mer än tillåtet så mitt mobila bredband har gått från 7,2 Mbit/s max till... runt 0.3 Mbit/s lol.
Citera
2010-09-21, 11:49
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PizNiz
Det menas nog att du kan ta emot 5 GB upp och skicka 5 GB upp varje månad, fast inte så troligt att du skickar 5 GB om du inte har nån slags 24/7 server. Jag laddade ner lite mer än tillåtet så mitt mobila bredband har gått från 7,2 Mbit/s max till... runt 0.3 Mbit/s lol.

Tack för svaret . Ja jag fick också mitt strypt, därav blev jag lite misstänksam hur dem räknade egentligen. Tvivlar starkt på att jag använt 5gb, men men. Ringde och klagade, fick 5gb till under denna månad!
Citera
2010-09-21, 12:08
Medlem
hxhs avatar
Citat:

Tack på förhand,
- Ehfraim

1. Den kan jag svara mer rätt på, både upp och ner räknas så laddar du ner 3Gb och laddar upp 2Gb så har du förbrukat din 5Gb mängd data.

2. Netlimiter ?
Citera
2010-09-21, 12:51
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hxh
1. Den kan jag svara mer rätt på, både upp och ner räknas så laddar du ner 3Gb och laddar upp 2Gb så har du förbrukat din 5Gb mängd data.

2. Netlimiter ?
Så PizNiz är ute och cyklar? Kanske ska ringa glocalnet för mer exakt svar. Ska kolla in netlimiter! Tack!
Citera
2010-09-21, 13:54
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Så PizNiz är ute och cyklar? Kanske ska ringa glocalnet för mer exakt svar. Ska kolla in netlimiter! Tack!

Ja han har fel. Du har ett maxtak på 5 gb/månad där efter sänks det. Spelar ingen roll ifall du har laddat ner eller upp dessa 5 gb.
Citera
2010-09-21, 14:05
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Ja han har fel. Du har ett maxtak på 5 gb/månad där efter sänks det. Spelar ingen roll ifall du har laddat ner eller upp dessa 5 gb.
Tack för förtydligandet! Får försöka hitta ett program som mäter det åt mig. Ska testa netlimiter.
Citera
2010-09-30, 19:25
Medlem
Kan varmt rekommendera 3 MAX )tror det heter så). Kostar 249 kr/mån., inga begränsningar sedan ett par månader tillbaka. Har varit ganska nöjd, men idag uppgraderade jag min router samt mitt modem till senaste firmware. & VIPS...får konstanta hastigheter mellan 30-50 Mbit. Trodde först det var fel på bredbandskollen, men tydligen samarbetar Tre med Ericsson i något projekt som ska ge 84 Mbit när det är färdigt, testkörs fortfarande vad jag kan förstå.
Citera
2010-09-30, 21:44
Medlem
hxhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwanttoknow
Kan varmt rekommendera 3 MAX )tror det heter så). Kostar 249 kr/mån., inga begränsningar sedan ett par månader tillbaka. Har varit ganska nöjd, men idag uppgraderade jag min router samt mitt modem till senaste firmware. & VIPS...får konstanta hastigheter mellan 30-50 Mbit. Trodde först det var fel på bredbandskollen, men tydligen samarbetar Tre med Ericsson i något projekt som ska ge 84 Mbit när det är färdigt, testkörs fortfarande vad jag kan förstå.

Vad pratar du om ?
3G hastigheter ligger inte ens i närheten av dom hastigheterna, däremot så bygger
HI3G lr vad nu företaget heter som Tre anlitat för att bygga 4G nätet, Ericsson utrustning.
Citera
2010-10-01, 03:22
Medlem
Jag har bestämt mig för att skaffa mobilt bredband eftersom det inte finns någon annan möjlighet där jag ska bo. Följaktligen vill jag veta:

1. Vilken operatör är mest prisvärd om man är en fattig student och vill ha kort bindningstid?
2. Hur "snabbt" går det i regel att surfa? Mina krav sträcker sig till att snabbt kunna bläddra hemsidor och kolla på YouTube. Spelar och laddar ner gör jag väldigt sällan.
Citera
2010-10-01, 05:40
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Jag har bestämt mig för att skaffa mobilt bredband eftersom det inte finns någon annan möjlighet där jag ska bo. Följaktligen vill jag veta:

1. Vilken operatör är mest prisvärd om man är en fattig student och vill ha kort bindningstid?
2. Hur "snabbt" går det i regel att surfa? Mina krav sträcker sig till att snabbt kunna bläddra hemsidor och kolla på YouTube. Spelar och laddar ner gör jag väldigt sällan.

Tips till dig, ta en operatör du läst på om ( täckning, teknik i mobilnätet osv )... Sedan kommer man väldigt långt på upp till 6 Mbit/s, du behöver nog inget snabbare, har man ett abonnemang i den hastigheten ligger oftast uppladdningshastigheten på ca 1,5 Mbit/s vilket duger bra, nedladdningshastigheten brukar oftast vara 2-4 Mbit/s beroende på tid på dygnet.

Köp ett billigt modem, Huawei E122 / E1750 är bra modem ( har 2 st ) och de har stöd för 7,2 Mbit/s in och 2 Mbit/s ut. Sedan tecknar du ett abonnemang utan bindningstid, det tjänar man på... du kanske kan få fast bredband om 6 månader ? kul att ha 6 månader bindningstid kvar då ?

Olika operatörer har olika trafiktak ( obegränsat kan vara en fördel om man ska kolla mycket på Youtube ) Tele2 har inget trafiktak, inte heller Telenor eller 3, Telia har trafiktak (och är ganska dyra)

Bor du i en större stad ? Centralt ? Utanför i någon stadsdel / förort ?

Jag bor i Gävle som är en normalstor stad ( ca 94 000 inv ) och där får jag med 3, ganska bra hastigheter. Dock har jag nu fått erbjudande från Bahnhof att skaffa abonnemang för fiber, så jag har sagt upp mitt mobila bredband.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in