Citat:
Ursprungligen postat av Lenk
Jag har bestämt mig för att skaffa mobilt bredband eftersom det inte finns någon annan möjlighet där jag ska bo. Följaktligen vill jag veta:
1. Vilken operatör är mest prisvärd om man är en fattig student och vill ha kort bindningstid?
2. Hur "snabbt" går det i regel att surfa? Mina krav sträcker sig till att snabbt kunna bläddra hemsidor och kolla på YouTube. Spelar och laddar ner gör jag väldigt sällan.
Tips till dig, ta en operatör du läst på om ( täckning, teknik i mobilnätet osv )... Sedan kommer man väldigt långt på upp till 6 Mbit/s, du behöver nog inget snabbare, har man ett abonnemang i den hastigheten ligger oftast uppladdningshastigheten på ca 1,5 Mbit/s vilket duger bra, nedladdningshastigheten brukar oftast vara 2-4 Mbit/s beroende på tid på dygnet.
Köp ett billigt modem, Huawei E122 / E1750 är bra modem ( har 2 st ) och de har stöd för 7,2 Mbit/s in och 2 Mbit/s ut. Sedan tecknar du ett abonnemang utan bindningstid, det tjänar man på... du kanske kan få fast bredband om 6 månader ? kul att ha 6 månader bindningstid kvar då ?
Olika operatörer har olika trafiktak ( obegränsat kan vara en fördel om man ska kolla mycket på Youtube ) Tele2 har inget trafiktak, inte heller Telenor eller 3, Telia har trafiktak (och är ganska dyra)
Bor du i en större stad ? Centralt ? Utanför i någon stadsdel / förort ?
Jag bor i Gävle som är en normalstor stad ( ca 94 000 inv ) och där får jag med 3, ganska bra hastigheter. Dock har jag nu fått erbjudande från Bahnhof att skaffa abonnemang för fiber, så jag har sagt upp mitt mobila bredband.