Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-19, 23:04
  #925
Medlem
De som är emot dödsstraff kan gärna få ge mig ett argument till att Anders Eklund ska få rätten att andas samma luft som vi. Har man gjort en sådan sak som han gör så har man helt enkelt förbrukat sin rätt att leva, och varför ska våra skattepengar gå till hans mat och omsorg bara för att han ska hållas vid liv? Hängning alternativt arkebusering vore en passande och avskräckande metod.
__________________
Senast redigerad av vaultkeeper 2011-01-19 kl. 23:07.
Citera
2011-01-19, 23:40
  #926
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Dödsstraff är en ovärdig strafform. Det gör staten till mördare, via politiskt legitimerad lagstiftning.

Dessutom är det inte en bra strafform. Det är väldokumenterat att dödsstraff som vedergällning inte har någon effekt i preventivt syfte.

Det andra skälet är att brottslingar inte bör komma undan via ett nackskott, giftspruta, hängning m fl avrättningsformer. Ett straff, i ordets rätta bemärkelse, skall rimligen upplevas under så lång tid som möjligt. Kopplat till noll utsikter till frigivning. Kanske också kopplat till 'hård regim', isoleringscell etc, för de värsta förövarna. Att sitta inspärrad under restriktiva former, tills naturlig död inträffar, måste vara det absolut värsta straffet, en hopplös situation helt enkelt.
Citera
2011-01-19, 23:45
  #927
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
De som är emot dödsstraff kan gärna få ge mig ett argument till att Anders Eklund ska få rätten att andas samma luft som vi. Har man gjort en sådan sak som han gör så har man helt enkelt förbrukat sin rätt att leva, och varför ska våra skattepengar gå till hans mat och omsorg bara för att han ska hållas vid liv? Hängning alternativt arkebusering vore en passande och avskräckande metod.

Finns det 1% sannolikhet att han är oskyldig så räcker det för att inte avrätta honom.
Ta en titt på kostnaden för exempelvis USA att avrätta folk, det kostar mer att avrätta folk i USA än vad det skulle kostat att låta de sitta på livstid resten av livet.

För min del kan han lika gärna sitta och ruttna i ett fängelse tills han dör.
Citera
2011-01-19, 23:49
  #928
Medlem
KingVisions avatar
Jag håller med dig TS, jag skulle så mycket hellre se alla grova kriminella brottslingar mördade.

Finns det bevis för brottet, och allting är 100% (på att en mördare utförde ett mord) så kan man avrätta denne. Men man ska kunna få ansöka om benådning tycker jag med.

Fångar som sitter i fängelset i 15 år kostar pengar, skjut dom 1 vecka efter domen och spara pengar.

Sämre mat i fängelsena, hårdare och längre straff osv. Jag tycker att det är fel att folk ska kunna ha dator och internet i sin cell medans folk i Irak knappt får en madrass att sova på.

Hårdare fängelse för avskräckande exempel.

Jag undrar också väldigt mycket som du TS, varför inte Sverige gör som Schweiz och har folkomröstningar hela tiden. Vi borde ha folkomröstning ang. invandringspolitiken ifall den skulle vara begränsad eller ej, sen om dödstraff. Sverige är ingen riktig demokrati jämfört med Schweiz iallafall.
__________________
Senast redigerad av KingVision 2011-01-19 kl. 23:52.
Citera
2011-01-19, 23:56
  #929
Medlem
Offsures avatar
OT, +1 raderat. Sammanfogar med existerande tråd.

/mod
Citera
2011-01-19, 23:59
  #930
Medlem
Kan tänka mig att anledningen till att dödsstraff är dyrt i USA är att dom oftast får sitta inne från 20 till 30 år innan dom avrättas, jag anser att man ska avrättas några dagar efter man dömts, en kula är betydligt billigare än att ha han inlåst i resten av hans liv, och när han är död så är det 0% chans att han kan begå nya brott. Självklart ska man vara 100% säker på att han är skyldig innan han avrättas. Många har säkert som argument "man kan aldrig vara riktigt säker på att han är skyldig och därför är dödsstraff fel", men då kan man lika gärna säga "man kan aldrig vara riktigt säker på att han är skyldig och därför är fängelsestraff fel"
Citera
2011-01-20, 00:16
  #931
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Jag håller med dig TS, jag skulle så mycket hellre se alla grova kriminella brottslingar mördade.

Finns det bevis för brottet, och allting är 100% (på att en mördare utförde ett mord) så kan man avrätta denne. Men man ska kunna få ansöka om benådning tycker jag med.

Fångar som sitter i fängelset i 15 år kostar pengar, skjut dom 1 vecka efter domen och spara pengar.

Sämre mat i fängelsena, hårdare och längre straff osv. Jag tycker att det är fel att folk ska kunna ha dator och internet i sin cell medans folk i Irak knappt får en madrass att sova på.

Hårdare fängelse för avskräckande exempel.

Jag undrar också väldigt mycket som du TS, varför inte Sverige gör som Schweiz och har folkomröstningar hela tiden. Vi borde ha folkomröstning ang. invandringspolitiken ifall den skulle vara begränsad eller ej, sen om dödstraff. Sverige är ingen riktig demokrati jämfört med Schweiz iallafall.
Sverige behandlar frågor angående invandring och dödsstraff likt en diktatur, demokrati=folkstyre, något som länder som till exempel Schweiz är medvetna om, därav får man nu inte bygga minareter i Schweiz, för att i Schweiz så är det minsann folket som bestämmer, och dom har alltid omröstningar om heta frågor, och majoriteten får alltid som dom vill. En rätt så sjuk sak är att resultat av folkomröstningar i Sverige bara är "rådgivande", när vi hade omröstning om vi skulle behålla vänstertrafiken så röstade en stor majoritet för att vi ska behålla vänstertrafiken, men politikerna bestämde ändå att vi ska införa högertrafik för att en folkomröstning enbart kan vara rådgivande. Om över 50% av ett lands befolkning är för dödsstraff och detta inte efterföljs så är inte det landet vad jag skulle kalla för en demokrati.
Ett vanligt argument till att Sverige inte ska ha det som i Schweiz är att "vore det inte jobbigt att gå och rösta hela tiden?" på det har jag faktiskt svaret nej, det skulle inte alls vara jobbigt, de flesta svenskar skulle nog tyckt det var skönt att få vara med och bestämma över sitt land, inte alls jobbigt att skriva ja eller nej på ett papper en gång i månaden. Om man går efter schweizisk demokrati så skulle man i princip kunna införa dödsstraff på en dag, om majoriteten vinner en omröstning i Schweiz så går den i uppfyllelse dagen efter, så enkelt är det, dom hade omröstningen om minaretförbud på söndagen, lagen infördes måndagen efter, inga långa procedurer och överklagning osv.
__________________
Senast redigerad av vaultkeeper 2011-01-20 kl. 00:26.
Citera
2011-01-20, 00:21
  #932
Medlem
ProfessorSlusks avatar
USA är ett bra exempel på ett land som länge drivit för hårdare straff och bara fått mer brottslingar som resultat. Tycket det är bra att vi gått ifrån dessa religiöst färgade värderingarna till fördel för reson.
Citera
2011-01-20, 00:30
  #933
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
USA är ett bra exempel på ett land som länge drivit för hårdare straff och bara fått mer brottslingar som resultat. Tycket det är bra att vi gått ifrån dessa religiöst färgade värderingarna till fördel för reson.
Och du tror att brottsligheten i USA skulle minskat om man avskaffat dödsstraff och bytt ut fängelserna till svensk standard?!
Det sker mycket brott i USA ja, det är ett väldigt stort land med ett stort antal invånare, självklart sker det mycket brott där hur än hårda lagarna är, men min och de flesta andras logik säger att våldsbrott i USA skulle ökat med 100% om man avskaffade dödsstraffet och bytte ut fängelserna till svensk standard.
Citera
2011-01-20, 00:39
  #934
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Vill lägga till ytterligare ett argument mot dödsstraff. Oskyldigt dömda~perspektivet.

Hur kan ett rättsstat legitimera att man avrättat en person, som senare visats vara oskyldig? Då skall i så fall domaren/juryn - på samma bevekelsegrunder - logiskt ställas inför rätta för mord.
Citera
2011-01-20, 00:55
  #935
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaultkeeper
Kan tänka mig att anledningen till att dödsstraff är dyrt i USA är att dom oftast får sitta inne från 20 till 30 år innan dom avrättas, jag anser att man ska avrättas några dagar efter man dömts, en kula är betydligt billigare än att ha han inlåst i resten av hans liv, och när han är död så är det 0% chans att han kan begå nya brott. Självklart ska man vara 100% säker på att han är skyldig innan han avrättas. Många har säkert som argument "man kan aldrig vara riktigt säker på att han är skyldig och därför är dödsstraff fel", men då kan man lika gärna säga "man kan aldrig vara riktigt säker på att han är skyldig och därför är fängelsestraff fel"

Nej, det är fel. Rättegångar för dödsdömda fungerar på ett annat sätt som ska se till så inga oskyldiga straffas (vilket händer). Och detta är det som medför dem stora kostnaderna, pga att rättegångarna är mer komplicerade än i vanliga fall. Att ha rättegångar och slutligen fastställa en dom är dyrare än låta fången sitta på livstid.
Citera
2011-01-20, 01:04
  #936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Dessutom är det inte en bra strafform. Det är väldokumenterat att dödsstraff som vedergällning inte har någon effekt i preventivt syfte.
Om det nu är så, finns det någon som klurat på varför det är så? Dom sjukaste brottslingarna brukar väl ändå vara rädda om sitt eget skinn, även om dom inte bryr sig om sina offer? (Tänker då främst på vetenskapliga artiklar, men någon här kanske har ett hum om detta.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback