Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-07, 15:39
  #1
Medlem
Råttsoppas avatar
Jag jobbar på en större resturang och har varit där i snart ett år. Nyligen sattes övervakningskameror upp utanför förrådsutrymmena, vilka även har översikt över t.ex personalutrymmen, soprum mm vilket gör att jag i mitt arbete måste passera dom runt ett hundratal ggr/arbetsdag.

Får dom e.g göra såhär? När jag skrev på kontrakt som anställd gick jag aldrig med på att ingå i chefens privata lilla dokusåpa.

Kan man på laglig väg tvinga dom att ta bort kamerorna, eller kan de ses som en typ av kontraktsbrott så jag vid eventuell uppsägning slipper stanna kvar under uppsägningstiden?
Citera
2008-03-07, 17:42
  #2
Medlem
Kameror som filmar utrymmen som allmänheten inte har tillträde till kräver inget tillstånd från länsstyrelsen. Däremot måste det skyltas om kameraövervakning i lokalen.
Citera
2008-03-07, 21:08
  #3
Medlem
wildhorsess avatar
Kameraövervakning på arbetsplatsen är tillståndsfri men kräver anmälan till länsstyrelsen och att överenskommelse med facket träffas innan övervakningsutrustningen installeras.

http://www.flashback.org/showpost.p...5&postcount=12
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback