2010-09-01, 17:42
Medlem
Diseaseds avatar
Har en hink med 21L vin som står och "puttrar" i min källare. Prövar en Rulles 7-dagars för första gången
Citera
2010-09-01, 19:33
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Har en hink med 21L vin som står och "puttrar" i min källare. Prövar en Rulles 7-dagars för första gången

Vitt/rött?

Det vita 7-dagarsvinet blev helt ok efter ~2 månaders lagring.
Citera
2010-09-02, 15:35
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Vitt/rött?

Det vita 7-dagarsvinet blev helt ok efter ~2 månaders lagring.

Det vita. Det röda verkade jobbigare att göra med omtappning och annat extra jobb.

Kan man lägga aktivt kol i jäsröret tillsammans med/utan vattnet för att slippa gamm-mäsk-fylla-lukten?
Citera
2010-09-02, 16:16
Medlem
Krests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Det vita. Det röda verkade jobbigare att göra med omtappning och annat extra jobb.

Kan man lägga aktivt kol i jäsröret tillsammans med/utan vattnet för att slippa gamm-mäsk-fylla-lukten?
Jag kör en tunn slang ned i botten av en burk fylld med kol och det fungerar väldigt bra. Jag lyckas alltid spilla ut kolet när jag försökt ha det i jäsröret.
Citera
2010-09-02, 16:44
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krest
Jag kör en tunn slang ned i botten av en burk fylld med kol och det fungerar väldigt bra. Jag lyckas alltid spilla ut kolet när jag försökt ha det i jäsröret.

Ok, du har alltså inget vatten i den burken?

Hur är det med det röda locket ovanpå jäsröret, ska det vara på eller av?
Citera
2010-09-04, 06:03
Bannlyst
Kokar brännvin och det går superbra. med lite tur blir min 60 liters kolonnare klar denna vecka. har 400 liter mäsk färdigt =)
Citera
2010-09-09, 07:38
Medlem
Bloodhounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Planerar en tjugoliters sats utifrån en Cooper's Stout. Följande ingredienser ska pressas i:

1x Cooper's Stout
1kg mörkt maltextrakt
500g chokladmalt
50g Fuggle i hop tea-form (Tillsättes i sekundären)
Safale s-04 som jäst

Någon som har synpunkter eller tips?

Ingen bitterhumle? Måste blivit jävla sött. Personligen tycker jag stout och porter bara skall bitterhumlas och smaktoner skall komma från malten och jästen. Men jag är ju lite konservativ.

Lagra ordentligt och kolsyra måttligt.

Edit. Jag kom just på att många satser är förbittrade. Är så fallet för dig?
Senast redigerad av Bloodhound 2010-09-09 kl. 07:50.
Citera
2010-09-09, 07:49
Medlem
Bloodhounds avatar
Personligen planeras nu höstens bryggbravader. Jag är lite tveksam till att brygga öl på sommaren med tanke på risken för infektioner i varmare tider, dessutom får man nästan hålla sig till lager som man kan ha i kylskåp. Har inte tillgång till något svalutrymme.

Förmodligen kommer det blir en ärke-stout nu.

Mängder med pale-ale, choklad och svartmalt samt någon god svensk hösthonung. Rostat korn brukar vara gött för skumbildningen, men det blir nog hög alkoholhalt så det kommer nog inte skumma så mycket över huvud taget. Mäska varmt för att behålla kropp, sen ett riktigt jävla långt kok för att koncentrera ner det hela lite. Endast bitterhumling. Kanske slänger i extrakt från nåt kilo kallmäskad chokladmalt mot slutet. Jäst har jag inte planerat än, men en rätt kraftig profil är jag ute efter. Siktar på en alkoholhalt runt 10-11%. 1 i primär och 3 i sekundär. Några månader på lagring. Är lite sugen på att köpa ett ekfat faktiskt. Har tillgång till en jordkällare för lagring så det blir runt 14 grader.
Citera
2010-09-14, 20:01
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Ingen bitterhumle? Måste blivit jävla sött. Personligen tycker jag stout och porter bara skall bitterhumlas och smaktoner skall komma från malten och jästen. Men jag är ju lite konservativ.

Lagra ordentligt och kolsyra måttligt.

Edit. Jag kom just på att många satser är förbittrade. Är så fallet för dig?

Ja just den här satsen var redan preppad med bitterhumle. Stouten blev oerhört välbalanserad och nådde sin topp efter ca 1½ månads lagring.

Mycket kaffe och chokladsmak. Rekommenderas.
Citera
2010-09-29, 02:41
Medlem
shr00mzxzs avatar
min pappa gör lite allt möjligt nu.. i badrummet står vinet, i hallen står ölen, i tvättstugan står whiskey(är inte så säker på vad det är, men det har samma färg som whiskey).
det bubblar lite var man än går i huset, hahah.
och luktar gott gör det verkligen inte, men resultatet blir fett nice. ;D
Citera
2010-09-30, 00:03
Medlem
Håller på och brygger lite öl för tillfället. Coopers Real Ale är det som gäller men det går ganska segt, har låtit det stå och jäsa i 9 dygn nu men är fortfarande en bit från färdigjäst. Hoppas jag kan tappa upp på flaska inom en vecka.
Citera
2010-09-30, 00:43
Bannlyst
20st 25l kärl med mäsk (500 liter mäsk) klart att brännas imorgon, har en sats på 50 liter kvar som är i kokaren nu. 125 liter orenat och 100 liter färdigt brännvin i 25 liters dunkar i källaren.
(bunkrar upp för försäljning i vinter =)

kokar i min nya 60 liters kokare.

började ett nytt försök att göra mjöd inatt, 15 liter.

10 liter glögg på g

öl och vin bryggning startar imorgon.
---------------------------------------

råvaror kvar

ca. 150 kg strösocker
30-35 påsar guld turbo
----------------------

så ser situationen ut just nu, ganska mycket atm alltså. börjar bli lite paranoid då lukten känns även utanför huset =/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in