2008-03-06, 23:27
Medlem
Vercels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Stackars er... (en del av mig tycker det är så skönt att du berättar hur knäppt det kan bli. Jag känner igen några av våra värsta familjestunder).

Tycker nog i alla fall att det börjar bli dags för 'förhållandereparation' och läggdags. Risken är väl annars att han blir för trött för att kunna öppna. Finns det inget som kan locka ut honom?

Nej, och jag börjar få smått panik här. Jag har försökt att nallen har bett honom komma ut, att han ska få glass, att han inte behöver duscha, att han kan få sovmorgon imorgon, att vi ska spela tv-spel, läsa serier, att jag är dinosurie (hans favvolek), att han ska få vara ifred på sitt rum.

INGET FUNKAR! Nyss snorade han fram att han hatade mig, aj.
Citera
2008-03-06, 23:28
Medlem
edlunns avatar
Nu har detta säkert ingenting med situationen att göra men. Min broder har utvecklat en fobi för själva avloppet i duschen. Den där vita/silvriga där allt vatten rinner ner.
Citera
2008-03-06, 23:29
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vercel
"du bestämmer inte över mig".

Har du försökt typ 'nu går jag och lägger mig. Jag har ställt mjölk/juice/whatever på köksbordet om du vill ha när DU bestämmer dig för att komma ut. Sängen i mitt rum är också klar om DU bestämmer dig för att den är skönare än badkaret.'?

Du måste rapportera hur det går. Jag hade slagit in dörren för flera timmar sedan.

Vilken is i magen du har.
Citera
2008-03-06, 23:31
Medlem
Citat:
Han svar var ungefär "neej jag vill inte", "jag hatar att duscha", samt "du bestämmer inte över mig".

Vad jag vet har han det bra med bra vänner, lekis eller "nollan" som det heter, fungerar fint och han har varit på strålande humör hela dagen.

Nu går du till dörren och meddelar med sansad röst att du går och lägger dig, och att han får sitta där inne hela natten om han vill...MEN att han får 10 000 spänn om han kommer ut med en gång. Om han då öppnar dörren hugger du honom i nackskinnet och läxar upp den lilla rackaren å det grövsta.
"Den här sortens beteende tolererar inte jag", skall du säga. "Jag är inte någon liten hora som du kan köra med hur som helst, det skall du ha klart för dig"!
Du har då markerat din ståndpunkt och han kommer inte att utsätta dig för nåt liknande igen.
Citera
2008-03-06, 23:32
Bannlyst
Citat:
INGET FUNKAR! Nyss snorade han fram att han hatade mig, aj.

Du får trösta dig med att du inte är ensam om att uppleva detta iaf.
Kunde du inte öppna dörren själv?
Citera
2008-03-06, 23:33
Medlem
Vercels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11xx22
Har du försökt typ 'nu går jag och lägger mig. Jag har ställt mjölk/juice/whatever på köksbordet om du vill ha när DU bestämmer dig för att komma ut. Sängen i mitt rum är också klar om DU bestämmer dig för att den är skönare än badkaret.'?

Du måste rapportera hur det går. Jag hade slagit in dörren för flera timmar sedan.

Vilken is i magen du har.

Jaja, den första timmen sa jag bara "nu sover jag, kom ut när du vill, och du får komma in till pappa om du vill" men inget gensvar.

Jag har satt gränsen till 00.00, då åker dörren!
Citera
2008-03-06, 23:34
Bannlyst
Åh, blir så trött på alla mjäkande föräldrar. "Han kan käka lite nattglass". Efter det han gjort mot dig? Varför slog du inte honom big time när han bet och gjorde sådär mot dig. Blir som sagt trött på alla mjäkande föräldrar som inte kan sätta gränser och som inte kan ta i sena barn med hårdhandskar och som lever med mottot: "Jag ska minsann inte vara lika hård som vad mina föräldrar var".
Citera
2008-03-06, 23:34
Medlem
du borde känna honom bättre...är han långsint som fan eller en som glömmer snabbt? om det förstnämnda skulle du väntat ut honom från början, dvs inte alls gått till dörren och petat och mutat. om du hållt dig borta och ignorerat skulle han tillslut kommit ut. det gäller ju att ta sig en riktig funderare, när han väl låst in sig. hur fan ska jag nu göra? därefter agera, och agera med beslutsamhet. ja ja, du lär dig alltid nåt iaf, till nästa gång..)
Senast redigerad av spatel 2008-03-06 kl. 23:37.
Citera
2008-03-06, 23:36
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Jaja, den första timmen sa jag bara "nu sover jag, kom ut när du vill, och du får komma in till pappa om du vill" men inget gensvar.

Jag har satt gränsen till 00.00, då åker dörren!

Bor ni i en liten lägenhet eller så? Kan du inte låtsas bli arg och säga att du måste gå ut en runda för att avreagera dig... sedan låtsas smälla igen ytterdörren? sen total tystnad, kanske han blir rädd och öppnar b-rumsdörren? iofs är det ju sent i natten.. vet inte hur smart din son är, och om han skulle gå på det här?
Citera
2008-03-06, 23:36
Medlem
"Öppnar du inte nu sparkar jag in dörren och det är med din veckopeng jag köper en ny imorgon"
Citera
2008-03-06, 23:38
Medlem
11xx22s avatar
Skillnaden kan tyckas hårfin och funkar nog inte så här dags och kanske inte alls på ditt barn, men det som kunde funkat på mitt barn var just att använda ordet BESTÄMMA (eftersom det var vad han ville göra).

Nu ska jag vara tyst och låta dig sköta ditt. Lycka till!
Citera
2008-03-06, 23:39
Medlem
:Ericuss avatar
Hur går det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in