Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-06, 22:50
  #1
Medlem
Vercels avatar
ja, jag vet, två nystartade trådar på bara ett par dagar och det är rätt patetiskt, men just nu är jag på bristningsgränsen och vet inte vad jag ska ta mig till... allt bara kokar.

Tjejen är på kurs och kommer hem imorgon bitti, mina egenkvällar med sonen brukar vara helt underbart normala. Vi äter, tittar på lite film/tv, vi nattar och har det mysigt med en saga. Han sover och jag sitter uppe några timmar och fixar disken, surfar, allmänt njuter av att vara kvinnoledig för att sedan äntligen få sova ensam i dubbelsängen.

Hon hade uttryckt ett enda krav ikväll: att sonen skulle duscha. Okej, brukar inte vara några problem! Förutom ikväll. Har aldrig sett något liknande. Han bankade och slog, kallade mig för alla möjliga hemska namn och satte sig sedan och - bankade huvudet i väggen! Han uttryckte en önskan om att vara ifred, jag lät honom vara ifred. Jag ringde min kvinna, hon sade att jag skulle ta det lugnt och att han MÅSTE duscha ikväll. Fine. Jag stövlade in, sade att nu var det dags och att han har tio sekunder på sig annars bär jag honom in i duschen och gör klart det hela med kläderna på, han svarade med att skrika att jag var en jävla gubbe och kasta en plastelefant i ansiktet på mig (!).
Det gjorde fördjäkligt ont så jag röt till och drog upp honom, han sparkade mig, bet mig, drog i mitt hår och jag blev till slut så inihelvetes jävla tokförbannad att jag - jag var rädd att jag skulle slå honom om jag tog emot mer - satte honom i badkaret, röt att han kommer fan inte ut härifrån förrän han både duschat och tänkt över vad han gjort och kommer och ber om
ursäkt. Jag slängde en handduk på honom lämnade honom där.

Det var för två timmar sedan. Han har låst dörren, jag hör hur han sitter och hulkar. Det är långt efter sängdags nu, och jag skäms som en hund. Jag har stått och knackat, bett om ursäkt, sagt att pappa blev arg och att det gör ont när man slåss eller biter - han bara säger gråtande att han vill vara ifred och att jag ska gå. Två timmar!

Hjälp, hjälp. Han hatar mig. Vad i helvete ska jag göra? Gjorde jag fel?
Bryta upp dörren? Låta honom vara?

Har försökt ringa tjejen, men hon ska upp 5 så hon sover för länge sen.
Herregud, jag behöver verkligen faderliga råd nu.

Glömde: Han är runt 6 år gammal.
__________________
Senast redigerad av Vercel 2008-03-06 kl. 22:52.
Citera
2008-03-06, 22:54
  #2
Avstängd
Fnuttens avatar
Ja det var fel av dig att tvinga honom att duscha. Var det verkligen så himla viktigt? Men, du har ju bett om ursäkt och det bästa är att låta honom vara. När jag var liten brukade jag låsa in på toaletten i flera timmar och då tyckte jag inte om att föräldrarna kom och knackade. Ignorera honom ett tag så kommer han snart ut när han är trött. Efteråt när ni är vänner kan ni ju prata lite om vad som hände, vad som accepterad och inte.
Citera
2008-03-06, 22:57
  #3
Medlem
cutlers avatar
Nu har jag inte läst dina tidigare trådar, så jag vet inte hur gammal sonen är. Om han är "liten" tycker jag att du ska låsa upp dörren utifrån, gå in och försöka tala med honom och förklara varför du blev arg. Sedan så ger du honom två alternativ: duscha ikväll eller stiga upp tidigt imorrn och duscha då. Du kan ju även "muta" honom med att om han duschar ikväll så kan han få sova hos dig. Om han väljer att duscha imorrn, så kom överens med honom vad som kommer att hända om han struntar i det då (t.ex. inget godis i helgen, eller inte få leka med kompisar).
Hoppas det löser sig för er båda..
Citera
2008-03-06, 23:03
  #4
Medlem
Vercels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutler
Nu har jag inte läst dina tidigare trådar, så jag vet inte hur gammal sonen är. Om han är "liten" tycker jag att du ska låsa upp dörren utifrån, gå in och försöka tala med honom och förklara varför du blev arg. Sedan så ger du honom två alternativ: duscha ikväll eller stiga upp tidigt imorrn och duscha då. Du kan ju även "muta" honom med att om han duschar ikväll så kan han få sova hos dig. Om han väljer att duscha imorrn, så kom överens med honom vad som kommer att hända om han struntar i det då (t.ex. inget godis i helgen, eller inte få leka med kompisar).
Hoppas det löser sig för er båda..

han är ca 6. Jag har sagt att han kan få sova med mig eller käka lite nattglass; duschen är sedan länge glömd och jag skiter i om han tar den eller inte - inget svar, bara hulkande. Hjärtat går i en miljon bitar!

Till saken hör att vårt badrumslås är ett sådant där modernt som inte går att öppna utifrån, men jag tvekar inte att slå upp dörren om detta fortsätter.
Citera
2008-03-06, 23:08
  #5
Medlem
Låt honom sitta där han sitter. Han kommer ut när han märker att han inte längre får någon uppmärksamhet. Gå och ta dig en grogg så länge!
Citera
2008-03-06, 23:13
  #6
Avstängd
TheSerpents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukowski
Låt honom sitta där han sitter. Han kommer ut när han märker att han inte längre får någon uppmärksamhet. Gå och ta dig en grogg så länge!


Så rätt, mjäka inte så mycket med han....

Har iofs inga egna barn men passar syrrans rätt ofta, 4 & 6 (hur nu i helv.. hon kan låta mig ha det ansvaret? )
Men gör du nu en stor grejj av detta så räkna med att detta sker upprepade gånger.

Så när tjejen din kommer hem så ska hon ABSOLUT inte lägga sig i.
Han testar sina gränser bara....
Citera
2008-03-06, 23:14
  #7
Medlem
Pbergs avatar
Precis låt honom vara, när han hör att du är tyst där ute blir han nog snart nyfiken och kommer ut.
Citera
2008-03-06, 23:16
  #8
Medlem
Vercels avatar
Ja, jag ligger och vinar och går dit ungefär en gång i halvtimmen för att kolla att han lever, ungefär. Det skär så i mig bara, att min lilla kille blev så skraj att han sitter i ett badkar och lipar när jag finns här utanför. Han måste dessutom upp imorrn.
Citera
2008-03-06, 23:17
  #9
Medlem
Har du frågat honom varför han inte vill duscha?
Har du frågat honom om något har hänt?
Ungar kan ju trotsa, tro mig, jag vet... men detta låter mer panikartat om jag skall vara ärlig.
Om han e 6 .. går han i skola? Har dom gympa? Kan någon klasskamrat sagt något styggt? ..
Kanske är långsökt i den åldern... men det var bara tankar som kom upp.
Citera
2008-03-06, 23:20
  #10
Medlem
fnuskes avatar
Följdfrågan på första "jag vill vara ifred" tycker jag du borde använt till att nystat i lite mer i vad som var fel för bevisligen var det något fel förutom själva duschandet redan innan, istället för att köra på med ett krav på han. Är han ockuperad med något som hände på förskolan/skolan under dagen så är det sista han vill ha strikta direktiv över något som kan anses jobbigt hemma. Hade du nystat i det så kanske det inte blivit ett sånt tantrum som det blev. Hade du hjälpt honom med det så kan jag garantera att det inte varit något problem med att få honom att duscha efteråt. Något att tänka på nästa gång kanske. Det betyder inte att du ska dalta med honom men ibland så kan det vara bra att nysta lite innan man kör på med auktoritetsplogen i full fart.

Vidare så är det bara att ge honom lite tid att komma ut och sen sätta honom och fråga om vad som är fel förutom duschen. En varm chocklad, en chans att öppna upp sig så kommer han nog inte hata dig alltför mycket när han slumrar in. Att be om ursäkt för att du röt till är ok om du förklarar varför du blev arg så att han får chansen att koppla samman det hela empatiskt.
__________________
Senast redigerad av fnuske 2008-03-06 kl. 23:23.
Citera
2008-03-06, 23:22
  #11
Medlem
11xx22s avatar
Stackars er... (en del av mig tycker det är så skönt att du berättar hur knäppt det kan bli. Jag känner igen några av våra värsta familjestunder).

Tycker nog i alla fall att det börjar bli dags för 'förhållandereparation' och läggdags. Risken är väl annars att han blir för trött för att kunna öppna. Finns det inget som kan locka ut honom?
Citera
2008-03-06, 23:24
  #12
Medlem
Vercels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla The Kid
Har du frågat honom varför han inte vill duscha?
Har du frågat honom om något har hänt?
Ungar kan ju trotsa, tro mig, jag vet... men detta låter mer panikartat om jag skall vara ärlig.
Om han e 6 .. går han i skola? Har dom gympa? Kan någon klasskamrat sagt något styggt? ..
Kanske är långsökt i den åldern... men det var bara tankar som kom upp.

Han svar var ungefär "neej jag vill inte", "jag hatar att duscha", samt "du bestämmer inte över mig".

Vad jag vet har han det bra med bra vänner, lekis eller "nollan" som det heter, fungerar fint och han har varit på strålande humör hela dagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback