• 1
  • 2
2008-03-06, 19:43
Medlem
Bossiemans avatar
Inför min guide för Hardy Heron så har jag planerat att försöka få med en del info från användare som använder Ubuntu och Windows (XP+Vista).
De frågor jag behöver få svar på är följande

1. Hur kom ni i kontakt med Ubuntu?
2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
4. Kommer ni fortsätta med Ubuntu? XP? Vista?

Informationen kommer att användas till min guide av Hardy Heron som jag planerar att släppa på min blogg samt på Flashback i början av Maj 2008.

OBS: Detta är ingen debattråd utan snarare en tråd som är tänkt att ge mig information inför guiden för att kunna ge en rättvis bild av Ubuntu relativt Windows för newbies.

Tack på förhand.
Senast redigerad av Bossieman 2008-03-06 kl. 19:45.
Citera
2008-03-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Inför min guide för Hardy Heron så har jag planerat att försöka få med en del info från användare som använder Ubuntu och Windows (XP+Vista).
De frågor jag behöver få svar på är följande

2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)

Informationen kommer att användas till min guide av Hardy Heron som jag planerar att släppa på min blogg samt på Flashback i början av Maj 2008.

OBS: Detta är ingen debattråd utan snarare en tråd som är tänkt att ge mig information inför guiden för att kunna ge en rättvis bild av Ubuntu relativt Windows för newbies.

Tack på förhand.

Jag använde Ubuntu + Windows XP, nu använder jag Archlinux. Men svarar som jag skulle svara när jag använde Ubuntu (vilket inte var så länge sen, delvis blir det hur det är idag dock )

1. En kompis pratade gott om det. Jag hade använt Debian på en server ett tag och det fungerade bra. Hade extremt tråkigt och tänkte "Äh, vi provar och ser hur bra linux är på skrivbordet nu!", förut hade jag tyckt det var okej, men att det inte riktigt fungerade som det ska. Nu när jag provade fungerade _allt_ på direkten, jag satt och gjorde det jag brukar göra mer eller mindre redan under installationen. Så det var positivt. Mina två skärmar, ljudkort, grafik, precis allt fungerade på direkten. Redan under installationen.

2. Linux: allt, windows: ingenting

3. Om jag skulle vilja spela något som inte fungerar i linux på olika vis, men det är inte så stor sannolikhet. Inte bootat in i windows på flera månader ...

4. Inte Ubuntu, men linux. Jag provade en annan dist (men eftersom det inte skulle bli något "flame" så) och vet inte direkt om jag gillar den mer, men det fungerar och jag har ingen lust att prova någon annan distro just nu. XP lär jag ha kvar (se #3), men har inga planer på att skaffa Vista. Linux är trevligare än windows.
Citera
2008-03-07, 03:27
Medlem
1. Internet någonstans? Tog hem 7.04, brände ut och tänkte inte mer på det.
Efter x antal krasher och ingen windowsskiva att ordna till op. system fick det bli ubuntu och det har hållt sen dess.
2. Windows: spel, Ubuntu: allt utom spel.
Ubuntu är ju defaultboot så det går allt som standard. Spelar inte mer än någon gång varannan månad därav inget mer windows användande än så.
Orkar inte ordna runt med cedega tills vidare.
3. Det värsta är väl att man som gammal windows slösurfande användare måste återinlära sig. Ubuntu är ju som tur dock rätt mycket peka och klicka (i förhållande mot andra distar) vilket i sig gjorde det mesta enkelt i början.
4. Det får gå vidare såhär tills det skiter sig igen. Det borde vara dags snart tycker man...
Citera
2008-03-07, 09:12
Medlem
1. Tror jag läste om Ubuntu på IDG.se för första gången faktiskt, och därefter drog hem disten från nån ubuntu.com sida eller liknande, hittade inte just då på Sunet. Det här var 7.04, men jag var sent ute så drog hem 7.10 bara några dagar efter releasen, och har kört med den sedan dess.

2. Bootar tyvärr aldrig inn i Ubuntu då jag är beroende av World of Warcraft, och efter x antal misslyckanden att få igång mina 3D drivisar til mitt ATI X800 kort har jag gett upp. MEN fick mig dock en laptop för nån månad sedan som jag kör ren installation av Ubuntu på som jag mixtrar och trixar lite med.
Gett den till mitt x nu som behövde en dator så nu får hon glädja sig med Ubuntu och inte Windows .

3.1 Windows+: Enkelt, simpelt, allt funkar, standard uppsättningar och andra standarder som alltid fungerar. Windows nackdelar: Trist, lessnat, och jag inte ens installerat Vista än :P och kommer aldrig göra. Hoppas faktiskt mitt windows användande dör ut 2008 på grund av möjligtvis Ubuntu.

3.2 Ubuntu: Kul att använda, klura o pilla lite, som en hobby, som min egna lilla tamagotchi Och allt funkar klanderfritt förutom mitt ATI kort då. Vill köra det mer och vill lära mig mer, men så länge ATI kortet sitter i burken min kan jag inte.

4. Min vision är att kunna köra enbart Linux/Ubuntu distar i fortsättningen, för evigt om jag ska vara ärlig. <3
Senast redigerad av Jon_ 2008-03-07 kl. 09:17.
Citera
2008-03-07, 10:28
Medlem
manganhs avatar
1: Hittade en fin guide på flashback skriven av TS och fick för mig att testa med 7.04. Funkade inte på min laptop men väntade tålmodigt tills 7.10 släpptes och installerade då istället.

2: Windows använder jag när jag är på universitetet då det trådlösa nätverket bara officiellt stöds för XP, Vista och OSX. Annars så har jag windows till att spela i och använda skype då min webkamera inte stöds i Ubuntu. I Ubuntu så surfar jag, lyssnar på musik, ser på film osv.

3: Fördelarna med Ubuntu är att det går att göra i stort sett samma saker som i Windows förutom (i mitt fall) använda webkamera och spela spel, och att de program som jag använder oftast flyter på smidigare i ubuntu. Nackdelarna är för mig att jag inte kan köra skype ordentligt och att jag inte kan logga in på mitt universitets trådlösa nätverk.

Plus med windows är att jag är så pass van vid det att jag vet hur jag ska använda det på ett för mig vettigt sätt. Med Ubuntu så är det inte alltid lika självklart, vilket jag tycker är en del av charmen med att använda det, kan vara kul med en utmaning ibland. (Som oftast består av en googlesökning, klicka på nån av de första länkarna och så är problemet löst.)

4: När jag får möjlighet att göra en backup på alla mina filer på den här datorn som jag använder kommer hårddisken att formateras om och endast Ubuntu kommer att användas. Min stationära dator börjar bli gammal och klarar inte av att köra XP ordentligt så även den kommer att få Ubuntu installerat inom en snar framtid men antagligen kommer jag att ha dualboot med XP på den burken.
Citera
2008-03-07, 15:39
Medlem
Sir Elofs avatar
1: Vart tillslut tillräckligt irriterad på microsoft för att ge linux en ärlig chans. Sökte på google och hittade distrowatch.com som visade att ubuntu var den största distron. Och såg efter enmassa klurande ut att vara rätt för mig.

2:sedan det tillfället då jag tröttnade på ms har jag inte använt annat än ubuntu, vilket är lite över ett år sedan. sedan har det spridit sig i släkten eftersom jag talat gott om det.

3et är väldigt skönt att slippa sitta och vänta på en sent påkommen virus, spyware scanning när man ska upp kl 6:00. Färgen blå(ruta) innnebär inte detsamma som rött för tjuren.

4:Ja, jag kommer att fortsätta med Linux. Ubuntu har varit lärorikt och spännande som den introduktion till linux som många menar att det är. Debian lockar allt mer. Windows bryr jag mig inte om längre. Och spelar gör jag med mitt ps2.
Citera
2008-03-07, 15:48
Medlem
nat0ns avatar
1. Beställde första versionen som skickades ut gratis på CD. Prövade lite men fastnade inte. Tankade sen 7.10 server och drog in på en dator när det kom, och gillade det. Senare drog jag in 7.10 på laptopen också.
2. -
3. - (orkar inte svara just nu)
4. Kommer fortsätta med Ubuntu. Förmodligen tanka 8.04 och se om det lirar lika bra. Windows lär jag fortsätta köra på lite virtuella maskiner när det kan behövas.
Citera
2008-03-07, 17:34
Medlem
Opel Kapitäns avatar
1. Sökte efter gratis operativ till hembyggd PC efter att ha fulkört XP&win98. Fick tips om Ubuntu av nätverksansvarig på jobbet

2. Mejl, surf, ordbehandling, bildredigering, fildelning. Bootar 50/50, Ubuntu hemma, Xp på jobbet.

3. Har ett enda program som kräver windows. Friluftskartan Pro. Jag byter operativ utan problem, båda funkar mycket bra. Så länge jobbet håller mig med en PC kommer jag att köra Xp för att det var installerat på burken när jag fick den.

4. Ubuntu hemma Xp på jobbet. Funkar helt Ok, kommer inte att ändra.
Citera
2008-03-07, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
1. Tror jag läste om Ubuntu på IDG.se för första gången faktiskt, och därefter drog hem disten från nån ubuntu.com sida eller liknande, hittade inte just då på Sunet. Det här var 7.04, men jag var sent ute så drog hem 7.10 bara några dagar efter releasen, och har kört med den sedan dess.

2. Bootar tyvärr aldrig inn i Ubuntu då jag är beroende av World of Warcraft, och efter x antal misslyckanden att få igång mina 3D drivisar til mitt ATI X800 kort har jag gett upp. MEN fick mig dock en laptop för nån månad sedan som jag kör ren installation av Ubuntu på som jag mixtrar och trixar lite med.
Gett den till mitt x nu som behövde en dator så nu får hon glädja sig med Ubuntu och inte Windows .

3.1 Windows+: Enkelt, simpelt, allt funkar, standard uppsättningar och andra standarder som alltid fungerar. Windows nackdelar: Trist, lessnat, och jag inte ens installerat Vista än :P och kommer aldrig göra. Hoppas faktiskt mitt windows användande dör ut 2008 på grund av möjligtvis Ubuntu.

3.2 Ubuntu: Kul att använda, klura o pilla lite, som en hobby, som min egna lilla tamagotchi Och allt funkar klanderfritt förutom mitt ATI kort då. Vill köra det mer och vill lära mig mer, men så länge ATI kortet sitter i burken min kan jag inte.

4. Min vision är att kunna köra enbart Linux/Ubuntu distar i fortsättningen, för evigt om jag ska vara ärlig. <3

Wow går att köra på linux med programmet Wine. se http://wiki.imbumba.se/index.php/Spe...p%C3%A5_Ubuntu
o drivisar borde funka bara du har tid o kolla internet
Citera
2008-03-07, 17:57
Medlem
Fogelbergs avatar
Hmm minns inte, tror det var någon tidningen som jag läste om det i, fanns cd på ett kulturställe i Malmö

kör ubuntu via usbsticka på jobb, mest för att jag sitter med olika laptops dagligen när jag installarer om datorer, kör det för att hålla koll på min privv mail.

Kör Ubuntu hemma på laptop dagligen, sambon kör XP men hon surfar bara, kollar mail och chattar på msn så hon kommer få ubuntu snart hon med.

fördel windows... jag kan det in och utantill
nackdel windows... inte lika snyggt som ubuntu

nackdel ubuntu... jag kan det inte in och utantill
fördel ubuntu... snyggt som ubuntu

Ubuntu kommer jag fortsätta med helt klart, vet inte till vilken utsträckning dock, kör en server här hemma och skulle vilja köra en ubuntu-server på den men vet inte om jag vågar. Iofs... det är ju ingen riktigt server nu heller, det ligger vista på den och den används endast till torrent och ftp-nerladdningar.

Har iofs en extra hårddisk som bara ligger, skulle kunna skjuta in en ubuntu-server på den och se om jag klarar av det. problemet är att jag har varken skärm eller tgb+mus kopplad till den datorn.

XP kommer jag fortsätta med i viss utsträckning måste hålla mig ajour med det då jag jobbar som servicedesk-agent

Vista kommer jag fortsätta med av samma skäl som med XP
Citera
2008-03-07, 18:21
Medlem
Började med att jag kollade på mac och tyckte att Mac OS X var snyggt. Så jag började kolla runt om man kunde få det till pc på något sätt, efter en liten stunds letande hittade jag osx86 men tyckte det verkade för jobbigt så jag kollade på lite screenshots från ubuntu och sen laddade jag ner det.

2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta
Jag använder Ubuntu till allt nu. Förut dualbootade jag med windows för att kunna arbeta i Autodesk Maya eftersom jag inte fick det att fungera i Ubuntu. Men efter att ha testat med olika drivrutiner hur länge som helst så fungerade det med några drivrutiner som kom i januari. Eftersom jag bara har en 40gb hårddisk på laptopen så behövde jag plats och eftersom att jag kunde använda maya i ubuntu så hade jag ingen anledning att ha kvar windows på dator.
Ett tag efter det installerade jag osx86, och just nu dual bootar jag ubuntu och osx86, Ubuntu använder jag ska använda datorn till något och osx86 har jag mer som ett projekt på sidan bara för att det är kul att lära sig lite om det och att försöka få allt att fungera på det.

Fördelarna med ubuntu är att det är snyggt, man kan få det inprincip exakt som man vill ha det, sen slipper man ju virus och sånt. Behöver man något program så är det oftast bara att installera det med apt-get.
Nackdelarna är väl att många windows program inte fungerar, men oftast finns det något program som fungerar till linux och liknar windows programmet, eller så kan det funger genom wine.
Jag kommer att fortsätta med ubuntu. Som det ser ut just nu så kommer jag nog inte att använda windows igen. Nästa dator jag köper blir nog en Mac som jag kan dualboota Ubuntu och OSX på.
Citera
2008-03-07, 20:52
Medlem
Segelflygarns avatar
Hade tidigare forsokt installera Debian men misslyckats. Snubblade over Ubuntu 6.10 och fick det att fungera pa en gang. Anvander 7.10 nu.

Ville ha Linux for att kora OpenFOAM. Anvander WinXP pro pa separat (hustruns) dator. MacMini som HTPC.

3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu
Linux=gratis men kraver lite smameckande speciellt med Win/Ubuntu/Mac/NAS i samma natverk. Kraver mindre systemresurser. Windows, Office, Quicken och andra hemanvandningsprogram funkar generellt sett smidigare 'out-of-the-box' an vad freeware varianter gor for Ubuntu.

4. Kommer ni fortsätta med Ubuntu? XP? Vista?Kommer fortsatta med Win/Ubuntu/Mac. Byter till Vista forst nar MS slutar supporta XP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in