2008-03-07, 22:51
Medlem
Optimists avatar
1. Hur kom ni i kontakt med Ubuntu?
Jag läste om det på diverse forum, tog väl ändå ganska länge före jag slutligen provade det. Jag har egentligen varit mer intresserad av servrar, och där har jag kört Debian.
2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
Jag kör xubuntu på en laptop, eftersom det flyter på bättre än Windows. När jag byter dator byter jag operativsystem . Jag använder ändå mest windows eftersom det är min "huvuddator" och att den är mera personligt konfigurerad, har alla program jag behöver, bokmärken osv.
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distros ointressanta just nu)
Fördelar med Ubuntu:
Det verkar gå lite lättare än Windows, och är lite mera konfigurerbart.
Man blir inte smittad av någon random zombie inom 10 minuter för att man inte har brandvägg & antivirusprogram.
Smidiga uppdateringar, stort plus i kanten.
Samma (bekväma)upplägg som Debian, man vet var loggar & webroot finns och kan flytta configfiler mellan dem.
Nackdelar med Ubuntu:
Pidgin har inte alla msnfunktioner,
inget 5.1-ljud ur det integrerade ljudkortet,
flashstödet är lite av ett skämt.
Windows:
Läs ovan.
4. Kommer ni fortsätta med Ubuntu? XP? Vista?
Det där var en knivig fråga, vi får se hur Ubuntu mognar. Ev kanske man skulle kunna ha en mac... Vista kan ta sig i röven iaf
Citera
2008-03-07, 23:35
Medlem
En snubbe på ett forum presenterade det i en tråd. Tyckte det lät schysst + att jag hade lekt med diverse live distros före t.ex. knoppix. Så jag testade det.

2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
Eftersom att jag spelar mycket + använder MSN e.t.c. (gillar inte thirdparty program för MSN) så känns det mest bekvämt att sitta i windows. Men jag startar ubuntu när jag endast skall fokusera på säkerhetsrelaterade ting.

3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu
Ubuntu:
+ Stabilt och kör inga onödiga processer. Den gör det den ska helt enkelt.
- De flesta applikationer man vill använda sig av i vardagen är anpassade för Windows. Man kan få krångla en stund innan man får nya applikationer att funka.
Windows:
+ Stöd för de applikationer som man behöver dagligen. Simpelt att använda då man är lat.
- Fett segt, mycket skit i bakgrunden.

Fortsätter köra som jag gör nu. Kommer inte gå över helt till Ubuntu förens alla applikationer jag kör fungerar felfritt där.
Citera
2008-03-07, 23:45
Medlem
xaks avatar
1. Här på flashback, alltid vart intresserad av datorer osv. sen fått höra lite om linux, så gjorde jag en tråd om vilket os som skulle passa mej bra som jag kunde lära mej om, så fick jag svaret linux ubuntu

2. Är nästan alltid inne på windows, kan nästan inget om linux/ubuntu, är mest inne och testar lite, testar mej fram osv.

3. windows kan man ju, är lätt som fan, ubuntu är snabbt och så vad jag vet.. rätt kul att lära sej oxå

4. Kommer nog fortsätta som jag har det nu ett tag, kommer nog inte gå över till ubuntu helt än på ett tag då jag inte ens kan installera program utan att använda pakethanteraren eller vad det heter
Citera
2008-03-08, 01:58
Medlem
Bossiemans avatar
Tack för svaren, forsätt gärna att svara. Suveränn info det här
Citera
2008-03-08, 16:13
Medlem
1. Jag hade varit nyfiken på att testa Linux under några års tid men inte vågat testa eftersom jag var rädd att partitioneringen som krävs skulle kunna förstöra min Windows XP-installation.
Sedan såg jag att GGS-Data i Göteborg där jag tidigare hade köpt en del Commodore-tillbehör sålde datorer med Ubuntu förinstallerat. Då köpte jag en billig laptop med Ubuntu förinstallerat från dem för att testa och fastnade sedan för Ubuntu.
(Jag kan förresten nämna att Wubi är något som jag tycker verkar intressant. Eftersom det inte kräver partitionering så kanske jag provar att installera det på en dator jag har med Windows XP.)

2. Ubuntu använder jag till allt jag gör på datorn; webben, Internet-bank, email, titta på filmsnuttar, lyssna på musik, jobba med OpenOffice, skapa webbsidor och IRC. Jag använder Ubuntu nästan varje dag hemma.
Jag använder Windows 2000 varje vardag på jobbet men hemma startar jag bara upp Windows (Windows XP) varannan till var tredje vecka för att göra Windows-uppdateringar, uppdatera anti-virus-program och ställa klockan (jag har Windows XP installerat på en dator där klockan saktar sig med 2-3 sekunder varje dag).

3. En fördel med Ubuntu är att jag upplever det som stabilt (har inte kört med alpha- eller beta-versioner). Under Windows hände det ofta att datorn hängde sig men under ett år av Ubuntu-användning har jag bara varit med om en fullständig hängning efter uppstart där jag fick stänga av datorn med avstängningsknappen (dock också några hängningar under uppstart vilket jag aldrig varit med om under Windows).
Jag tycker också Ubuntu är roligare att använda än Windows.
En nackdel är att väldigt mycket är gjort för enbart Windows. Skrivartillverkarna levererar t.ex. oftast inte med Linux-drivrutiner.
Jag har comhem som bredbandsleverantör och deras support kräver att man kör Windows för att kunna hjälpa till om man har problem. Ett vanligt tips från deras sida är att ändra hastighet och duplexläge för nätverkskortet fram och tillbaka om man har problem och det har jag inte lyckats göra med Ubuntu trots att jag har hittat ett verktyg där det borde gå att göra (ethtool).

4. Jag tänker för närvarande fortsätta med Ubuntu. Vista har jag inte provat och är inte så sugen på att testa heller. Jag kommer att bli tvungen att använda det på jobbet men hemma ska jag nog köra vidare med Ubuntu. Jag har också funderat på att kanske köpa en Mac för jag är lite nyfiken på att testa Mac.
Citera
2008-03-13, 01:44
Medlem
Bossiemans avatar
En sak är klar iallafall, Internet är vägen som de flesta fått info om Ubuntu. Trode mun mot mun var vanligare.
Citera
2008-03-13, 10:25
Medlem
Chattanogas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
Tack på förhand.

Jag har alltid gillat tanken bakom open source, men bristande datakunskap och pissig hårdvara har satt krokben för mig. Jag gjorde några tafatta försök försök med Debian, Slackware, Ubuntu 4.10 mfl,
men det slutade i bästa fall med att jag satt och stirrade på en blinkande kommandoprompt i ett terminalfönster. Jag insåg tidigt att Ubuntu skulle bli något stort och i samband med 5.10 insåg jag att det går att använda även om man är noob som jag. Min generella åsikt är attman inte ska behöva vara data-snille för att kunna ratta ett operativsystem, Ubuntu har kommit en bra bit på vägen och att installera Ubuntu är i mina ögon mycket enklare än ex. Windows XP.

Från 6.06 är Ubuntu familjens huvud-OS, det känns extremt stabilt och ungarna kan gå lös och göra i stort sett vad de vill utan att systemet kraschar. Sen är det hjärtevärmande när Elin-4år frågar: ska jag starta Windouz eller Linux?

Frågorna:

Intresse, sökt information själv

Windows: Dataspel
Ubuntu: Allt annat
Windows bootar vi bara upp om det ska spelas ngt Windows-spel (ibland dagligen, ibland kan det gå veckor mellan varven)

3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
Fördelar:
Ubuntu är väldigt stabilt på vår dator (troligen inte min förtjänst).
Virus och liknande yttre hot har jag släppt helt och hållet (kanske naivt men...)
Systemet uppdateras med en enda uppdateringstjänst.
Lätt att installera program med apt-get (el synaptics)*
Ubuntu känns väldigt flexibel, även om jag själv inte tweakar så mycket.

Nackdelar:
Mitt ljudkort (X-Fi gamer) funkar inte under Linux, så jag måste använda det inbyggda ljudkortet
Dataspel (Få och tråkiga)

Ja, för spelens skull.

* ett exempel:"Frets-on-fire" (en Guitar Hero-klon för PC):
Windows: Leta runt på nätet för att hitta rätt version, välja ut en sida som man vågar tanka ifrån, dubbelklicka på exe-filen och svara på frågor i ett installations-GUI (dvs klicka på "OK" några ggr), starta programmet, inse att XP saknar en DLL-fil, hämta den från någon obskyr internetsida och spara på rätt plats.
Ubuntu: Bocka för programmet i Synaptics och välj "apply". Vänta några sekunder. Klart
Citera
2008-03-13, 10:51
Medlem
Freddalfs avatar
Jag testade diverse Linuxdistar under början av 2000-talet då jag var som mest kåt på att lära mig om OS'et. Men sedan svalnade intresset någorlunda. För ett par år sedan blev jag tipsad om en lättanvänd dist kallad Ubuntu. Versionen kallades då Breezy Badger.
Dessvärre blir det oftast Windows. Mycket tack vare att jag inte har meckat till allt som krävs för att jag ska känna mig trygg i Linux, som att jag vill ha möjlighet att komma åt filer mellan mina datorer. Jag övergår mer till Linux ju mer jag får att funka som jag vill ha det.
Fördelarna med windows är att man slipper rättighetsproblem på alla hårddiskar, vilket är det som stör mig mest för tillfället. Den andra fördelen är att SMB-shareen funkar alldeles utmärkt utan att man måste hålla på med inloggningsrutor och annat tjafs. Spel funkar även smidigare i windows (ett mindre problem).
Fördelarna med Linux är att man iaf känner sig lite mer säker. Installationer med .deb-filer etc, och även med synaptic är mycket smidigt dessutom. Ubuntu drar inte lika mycket minne.
Jag kömmer fortsätta med dualboot tills jag har fått ALLT att fungera på precis samma sätt i båda OS'arna, så kan jag tänka mig att skrota Windows.
Citera
2008-03-13, 13:20
Medlem
zelamers avatar
1. Hade tröttnat på Red Hat och Fedora Core, så jag letade efter en ny distro att leka med. Hittade Ubuntu nånstans på internet och tyckte att det var vettigare än Fedora Core, trots att Ubuntus gränssnitt måste vara det fulaste någonsin.

2. XP används när jag vill spela spel, eller bara använda datorn utan trubbel. Ubuntu används mest när jag inte sitter vid datorn och den bara rullar som media- och FTP-server. Pallar inte med att använda Ubuntu som desktop-OS. Det blir bara att man lägger ned veckor på att få det fungera _precis_ så som man vill, och så knarkar man sönder nån konfigfil och orkar inte felsöka så man rensar hårddisken och installerar om istället. Det händer aldrig i Windows för att där bråkar jag inte så mycket med hur saker och ting fungerar. Jag bara använder standardinställningarna rakt av för att de fungerar tillräckligt väl.

3. Den stora fördelen med Ubuntu är väl att man kan få det att fungera så som man själv vill. FÖrdelen med Windows jämfört med Ubuntu är att Windows kräver mycket mindre handpåläggning för att fungera tillfredställande. Man måste inte strula med xorg.conf eller annat bara för att få igång alla knappar på musen, eller göra om hela gränssnittet för att någon råkar tycka att bajsbrunt är vackert att se på. Inte heller måste man bråka med iptables för att få till en vettig brandvägg.

4. När XP blir för gammalt för att kunna användas på ett vettigt sätt byter jag förmodligen till Ubuntu fullt ut. Vista är inte ett alternativ för mig på något sätt alls
Citera
2008-03-13, 19:59
Medlem
Homelezzs avatar
Nyfikenhet. Ville testa något nytt och uppleva något nytt.

Körde med dualboot förut, det känns krånligt och jobbigt. Bestämnde mig för Windows på den stationära och Ubuntu på laptopen tillslut. Sen har det varit så sen dess.

Ubuntu känns lätt. Bara att välja ett program och installera det + det är gratis och funkar lika bra som alla andra program till Windows (nästan ).
Säkerhetsriskerna känns lite jobbiga med Windows, antivirus och brandvägg m.m. och dom bra kostar även en del. Men Ubuntu får jag en falsk trygghetskänsla antar jag :P

Kommer fortsätta med båda.
Citera
2008-03-13, 21:22
Medlem
Lappskojss avatar
Hade strul med min rigg och var tvingad att beställa diverse delar till burken. För att kunna ha någon som helst tillgång till internet fick jag låna en sysops laptop som körde Debian. Då jag ville testa på något liknande så fick jag rekomenderat att köra Ubuntu istället, vilket skulle vara lättare.

Bootar Windows på helgerna då jag spelar mycket och har varit för slö för att ens försöka få spelen att fungera i Ubuntu. Resten av veckan gäller Ubuntu för att slösurfa lyssna på musik, då det är en skönare syn för ögat.

Windows
Fördelar: Kan det utan och innan, och har mina spel där.
Nackdelar: Det blir trist i längden och har mycket säkerhetsbrister.

Ubuntu
Fördelar: Snyggt, lätthanterligt och flyter smärtfritt
Nackdekar: Har som jag ser det dåligt stöd för hårdvara, och några funktioner i Ubuntu fungerar inte riktigt som man önskar(msn/skype)

Både Windos och Ubuntu har säkert båda fler nackdelar/fördelar. Det är nog dags för mig att titta upp ur gajmingträsket och hitta dem.

Kommer fortsätta köra med dualbot tills min dator ger upp, eller jag slutar spela. Då bllir det något annat OS än Windows i all fall.
Citera
2008-03-14, 11:12
Medlem
rahanjams avatar
När jag var typ 13 år, var min högsta dröm att bli en hacker, och så var det någon som sa att man skulle köra linux om man ville bli hacker. Så då satt jag på dc++ och sökte efter linux. Hittade saker som "mandrake, redhat" osv. Men jag hade ingen datorkoll alls då, och visste inte vad jag höll på med, så jag sket i linux och körde på med windows! Ett ex antal år senare, såg jag någon som satt med något snyggt, coolt med en kub i , som hette ubuntu. Så jag gick hem, googlade på ubuntu, fick reda på det hela med compiz fusion och allt sådant. Och efter det körde jag ubuntu. Nu sitter jag på en Archlinux.

2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?Körde ubuntu på min skol laptop & windows på min stationära hemma, mest för att jag hade en kurs "linux" och ville lära mig systemet

Nag kör nu archlinux på min laptop dagligen och windows xp på min stationära. Delar mappar via smb

fördel windows... jag kan det in och utantill

nackdel windows.. finns det en "dos hackare idag" nej, finns det linux - terminal hackers idag? ja!

nackdel ubuntu... Linux överhuvudtaget är lite svårt att "komma in i" även ubuntu, fastän det är så användarvänligt. Det var väl ända nackdelen känner jag, + alla gamla windows komponenter man är van vid, som man inte kan köra direkt i linux. + att det är inte är lika häftigt som archlinux, då man får ställa in allt ännu mer manuellt!

fördel ubuntu... Det är snyggt, smidigt att installera program, snabbt, skönt att sitta o programmera i. Och så vidare.

Får en större snabbare dator nu snart, så jag lär väl köra vista i den. Och på min gamla stationära kör jag xp / swap ubuntu. Vi får väl se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in