Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
1. Hur kom ni i kontakt med Ubuntu?
2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
4. Kommer ni fortsätta med Ubuntu? XP? Vista?
Tack på förhand.
Jag har alltid gillat tanken bakom open source, men bristande datakunskap och pissig hårdvara har satt krokben för mig. Jag gjorde några tafatta försök försök med Debian, Slackware, Ubuntu 4.10 mfl,
men det slutade i bästa fall med att jag satt och stirrade på en blinkande kommandoprompt i ett terminalfönster. Jag insåg tidigt att Ubuntu skulle bli något stort och i samband med 5.10 insåg jag att det går att använda även om man är noob som jag. Min generella åsikt är attman inte ska behöva vara data-snille för att kunna ratta ett operativsystem, Ubuntu har kommit en bra bit på vägen och att installera Ubuntu är i mina ögon mycket enklare än ex. Windows XP.
Från 6.06 är Ubuntu familjens huvud-OS, det känns extremt stabilt och ungarna kan gå lös och göra i stort sett vad de vill utan att systemet kraschar. Sen är det hjärtevärmande när Elin-4år frågar: ska jag starta Windouz eller Linux?
Frågorna:
1. Hur kom ni i kontakt med Ubuntu?
Intresse, sökt information själv
2. Vad använder ni de olika OS:en till? Hur ofta bootar ni in i Windows och hur ofta bootar ni in i Ubuntu? Anlednigar till detta?
Windows: Dataspel
Ubuntu: Allt annat
Windows bootar vi bara upp om det ska spelas ngt Windows-spel (ibland dagligen, ibland kan det gå veckor mellan varven)
3. För och nackdelar med Windows/Ubuntu (endast intresserad av Ubuntu, andra distos ointressant just nu)
Fördelar:
Ubuntu är väldigt stabilt på vår dator (troligen inte min förtjänst).
Virus och liknande yttre hot har jag släppt helt och hållet (kanske naivt men...)
Systemet uppdateras med en enda uppdateringstjänst.
Lätt att installera program med apt-get (el synaptics)*
Ubuntu känns väldigt flexibel, även om jag själv inte tweakar så mycket.
Nackdelar:
Mitt ljudkort (X-Fi gamer) funkar inte under Linux, så jag måste använda det inbyggda ljudkortet
Dataspel (Få och tråkiga)
4. Kommer ni fortsätta med Ubuntu? XP? Vista?
Ja, för spelens skull.
* ett exempel:"Frets-on-fire" (en Guitar Hero-klon för PC):
Windows: Leta runt på nätet för att hitta rätt version, välja ut en sida som man vågar tanka ifrån, dubbelklicka på exe-filen och svara på frågor i ett installations-GUI (dvs klicka på "OK" några ggr), starta programmet, inse att XP saknar en DLL-fil, hämta den från någon obskyr internetsida och spara på rätt plats.
Ubuntu: Bocka för programmet i Synaptics och välj "apply". Vänta några sekunder. Klart