• 1
  • 2
2008-03-04, 21:24
Bannlyst
Har rest runt ett tag i världen och märkt att USA har värdens äckligaste Coca-Cola.
Paradoxalt då drycken kommer därifrån ursprungligen.

Skiljer sig recepten mellan olika länder tror ni?
Citera
2008-03-04, 21:26
Medlem
sinologens avatar
Jag har också funderat på det. Här i sverige gillar ajg inte Pepsi alls medans jag i USA inte kunde dricka Coca-Cola, där var det Pepsi som var godast....

Mycket märkligt.
Citera
2008-03-04, 21:27
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Har rest runt ett tag i världen och märkt att USA har värdens äckligaste Coca-Cola.
Paradoxalt då drycken kommer därifrån ursprungligen.

Skiljer sig recepten mellan olika länder tror ni?

I USA använder man väl HFCS, High Fructose Corn Syrup istället för socker?
Citera
2008-03-04, 21:48
Medlem
Bulldoozers avatar
Jepp, i USA är motsvarigheten till våran cola > pepsi.

Riktigt skumt hur smakerna kan vara så olika, men det är fan inget jag inbillat mig!
Citera
2008-03-04, 21:59
Medlem
Anemis avatar
Amerikanerna själva åker gärna över till Mexico för att köpa riktigt Coca-Cola.
I synnerhet invandrare som saknar smaken av riktigt socker i sin läskedryck.

Här är ett utdrag ur den WSJ-artikel som kräver registrering för att kunna läsas:
http://pratie.blogspot.com/2006/01/a...mbs-again.html
Citera
2008-03-04, 22:05
Medlem
grens avatar
I Libanon var Coca-Colan mer som Pepsi, än som svensk Coca-Cola. Mycket sötare.
Citera
2008-03-06, 15:12
Medlem
Claritys avatar
Men bör även ha i åtanke att vattnet som colan spädes ut med har en helt anorlunda smak jämfört med det svenska/europeiska.

Själv tycker jag nästan all läsk i USA smakar klor. Dock är det stor skillnad på om du beställer en läsk
på en restaurang eller om du köper en i flaska på tex. Wallmart.
Citera
2008-03-06, 15:19
Medlem
coca-cola har antagligen lika många olika smaker som länder det säljs i, läsken tillverkas ju på licens i massa olika länder med olika vatten och delvis olika recept också.

Att det står coca-cola på burken betyder bara att tillverkaren har köpt sig ett trevligt varumärke att sätta på burken.
Citera
2008-03-06, 18:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noijan
coca-cola har antagligen lika många olika smaker som länder det säljs i, läsken tillverkas ju på licens i massa olika länder med olika vatten och delvis olika recept också.

Att det står coca-cola på burken betyder bara att tillverkaren har köpt sig ett trevligt varumärke att sätta på burken.

Måste säga att jag förstår inte vad coca-cola skulle tjäna på att ha olika recept för olika länder.
Trodde hela tanken med dom var att dom hade ett unikt recept som dom följde.
Citera
2008-03-06, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joker
I USA använder man väl HFCS, High Fructose Corn Syrup istället för socker?
Jag köper detta, tack för infon
Citera
2008-03-06, 19:03
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Måste säga att jag förstår inte vad coca-cola skulle tjäna på att ha olika recept för olika länder.
Trodde hela tanken med dom var att dom hade ett unikt recept som dom följde.

Som sagts så är det ju naturligtvis samma recept i alla länder, möjligen med viss modifikation för folkets smak (mao om man kan övertyga Coca Cola om att något modifierat recept hade fallit befolkningen i smaken). Vissa ingridienser finns ju inte på alla ställen men framförallt så är tillgången på kvalitativt vatten avgörande.

När jag var i Kenya så smakade Nairobicola fruktansvärt medan Cola från Mombasa mycket bättre. Men jag kan tänka mig att det är stora skillnader på olika tillverkningsdatum också, ibland finns det bra vatten tillgängligt och ibland bara illasmakande.
Citera
2008-03-06, 20:52
Medlem
pythonxs avatar
Fanta vet jag att ska ha lite olika recept runt om i världen (har för mig att t.ex. tysklands fanta smakar sötare än den svenska). Nu pratar vi alltså om original-Fanta m. apelsinsmak och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in