2014-04-30, 15:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja men den gränsen beror på att ljuset färdas i en ändlig hastighet och att universum inte alltid har existerat.

Nu när jag läst dina inlägg så börjar jag tro att missuppfattat hela konceptet med BB.
Har jag förstått dig rätt:
När tillräckligt många svarta hål kolliderat är massan så stor att hela skiten exploderar och skapar en ny "Big Bang".

I BB expanderar rummet, det är ingen explosion som kastar ut energi i ett redan existerande rum. Hela rummet expanderar med all sin energi. Så för 13.82 miljarder år sedan bildades både rummet och tiden.

Om jag skriver så här då; -när ett tillräckligt stort antal svarta hål gått samman händer något ingen kunnat förutse. Rummet, singulariteteten, expanderar med all sin energi och då bildas tid och rum på nytt som påverkar de rester av energi som finns i det tidigare rummet.

Ingen jävel kan bevisa att allt började med "The BB".
Citera
2014-04-30, 17:20
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om jag skriver så här då; -när ett tillräckligt stort antal svarta hål gått samman händer något ingen kunnat förutse. Rummet, singulariteteten, expanderar med all sin energi och då bildas tid och rum på nytt som påverkar de rester av energi som finns i det tidigare rummet.

Nu ska vi inte diskutera BB här. Men eftersom du dragit kopplingen mellan svarta hål och Big Bang blir det kanske inte allt för mycket OT.
Det finns som sagt filosofiska idéer med denna koppling. Dock skiljer den sig från din. I en av dessa menar man att det finns många universa, alla med olika naturkonstanter. Eftersom det finns en viss likhet mellan händelsehorisonten för ett svart hål och vår kosmiska händelsehorisont tänker man sig att det bildas ett nytt universum innanför händelsehorisonten för varje svart hål, där alla skiljer sig något. Tanken är då att konstanterna bör vara sådana att de producerar många svarta hål. Detta är ett evolutionärt tänk om hela kosmos. (Fecond Universes).

Men din idé med att svarta hål kolliderar och detta medför en explosion som motsvarar Big Bang är så klart fel. I en explosion rör sig materia inuti rummet. I vårt universum rör sig visserligen galaxer i rummet, men en rörelsen spelar ingen roll på stora kosmiska avstånd. Det är hela rummet som växer.
Så, BB handlar om att universum växer och förändras med tiden. Vi vet att universum var annorlunda då det var mindre och yngre. Om vi skruvar tillbaka tiden så långt att vi hamnar nära plancktider har vi inte längre någon teori som beskriver vad som hände.
Citera
2014-05-01, 12:36
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Bevisa? Vadå, bevisa? Inom naturvetenskapen bevisar man ingenting. Man ställer upp hypoteser och modeller som sedan prövas mot iakttagelser och gjorda experiment. Det innebär att en teori aldrig kan "bevisas", endast motbevisas (falsifieras).

Nåväl, du har här framfört en egen "hypotes" om att ett nytt universum kan bildas när svarta hål slagits samman. Mig veterligt finns det ingenting inom modern forskning som stödjer denna idé.

Av ren nyfikenhet, har du någon åsikt om vilken massa som skulle krävas för en sådan händelse? Jag menar, du är ju själv medveten om att svarta hål kan ha enormt olika massor, från några gånger massivare än solen till supermassiva svarta hål med miljontals solmassor. Skulle det räcka med att ett tiotal sådana supermassiva objekt "slås samman", eller behövs det hundratals, tusentals? Universum expanderar allt mer, och en framtida sammanslagning av en sådan mängd supermassiva svarta hål ter sig mycket osannolik.
Citera
2014-05-26, 19:59
Bannlyst
Vad skulle hända om jag hade sugits in i ett svart hål?
Citera
2014-05-26, 21:11
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Once u go black u never go back....
Citera
2014-05-26, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Ingen som vet. Men inget som sugits in i Svarta hål har kommit ut av vad vi sätt. Troligtvis skulle du sprängas av all energi som är där.
Citera
2014-05-27, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja men den gränsen beror på att ljuset färdas i en ändlig hastighet och att universum inte alltid har existerat.

Nu när jag läst dina inlägg så börjar jag tro att missuppfattat hela konceptet med BB.
Har jag förstått dig rätt:
När tillräckligt många svarta hål kolliderat är massan så stor att hela skiten exploderar och skapar en ny "Big Bang".

I BB expanderar rummet, det är ingen explosion som kastar ut energi i ett redan existerande rum. Hela rummet expanderar med all sin energi. Så för 13.82 miljarder år sedan bildades både rummet och tiden.

Provar en teori på forumets allsmäktige allvetare, hoppas det går för sig. Eller för vem som helst att diskutera.

Universum är ett svart hål som suger åt sig ny materia konstant. Vid en given tidpunkt råder tillståndet innan Big Bang, singularitet, med enorm densitet och fysiska lagar som inte är upptäckta än.

Det svarta hålet, den gravitationella singulariteten, kort och gott Universum, tillförs sedan massa från utsidan händelsehorisonten till sådant tillstånd att densiteten drar isär singulariteten - en kollaps vi kan kalla för Big Bang - de kända fysiska lagarna kan råda igen då densiteten är tillräckligt låg.

Allt eftersom Universum (svart hål) expanderar då mer massa tillförs => densitetsminskning (mörk energi) => ökning av radien => rumstidsexpansion.

Densiteten är omvänt proportionell mot kvadraten på massan.
Beroende på hur och när massa tillförs så expanderar Universum, stannar upp, växer och accelererar.

Kort och gott - Universum är ett svart hål som ökar i vikt, minskar i densitet och ökar i storlek.

Pros:
- mörk energi kan uteslutas
- ökad expansion av rumtiden i en region av Universum är möjlig då massökning är störst där för tillfället
- förklarar hur och varför (vårt) Universum uppstod och vad som finns utanför (till viss del)

Cons:
- förklarar inte mörk materia

Denna film kan inspirera?
https://www.youtube.com/watch?v=cSGZyRBpMBE
Senast redigerad av mypenisatrap 2014-05-27 kl. 08:56.
Citera
2014-05-27, 09:00
Medlem
rumligs avatar
Har en fundering om svarta hål, dock bara av stjärnstorlek. När en stjärna kollapsar till ett svart hål borde väl materien ha ljushastighet när den passerar händelsehorisonten och borde väl inte kunna komma längre. skulle den infallande materien då samla sig som ett skal eller så, på händelsehorisonten?
Citera
2014-05-27, 10:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Har en fundering om svarta hål, dock bara av stjärnstorlek. När en stjärna kollapsar till ett svart hål borde väl materien ha ljushastighet när den passerar händelsehorisonten och borde väl inte kunna komma längre. skulle den infallande materien då samla sig som ett skal eller så, på händelsehorisonten?

När en massiv stjärna kollapsar i en supernova så kollapsar den i 1/10 av ljusets hastighet. Inte i ljusets hastighet. Var har du fått det ifrån?
Citera
2014-05-27, 15:57
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
När en massiv stjärna kollapsar i en supernova så kollapsar den i 1/10 av ljusets hastighet. Inte i ljusets hastighet. Var har du fått det ifrån?

Okej, då är det något jag missat där. Men om jag försöker med infallande materia i ett svart hål så borde väl det uppnå ljushastighet när det passerar händelsehorisonten. Är det inte där det blir svart hål så att säga och då fick jag för mig att den infallande materien skulle smetas ut liksom på händelsehorisonten och inte komma längre, eller.. :-)
Citera
2014-05-27, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Once u go black u never go back....

Om det svarta hålet fylls med en massa stor som det synbara universum kommer densiteten och storleken vara den samma ungefär i som utanför, allt skulle bli som vanligt.

Once u go black you will have to wait for long, long time...
Citera
2014-05-27, 17:35
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Om det svarta hålet fylls med en massa stor som det synbara universum kommer densiteten och storleken vara den samma ungefär i som utanför, allt skulle bli som vanligt.

Once u go black you will have to wait for long, long time...

Förutom att människan som entrade är uppdelad i miljontals miljardtals små atomdelar....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in