Citat:
Ursprungligen postat av
PuffTheDragon
Ja men den gränsen beror på att ljuset färdas i en ändlig hastighet och att universum inte alltid har existerat.
Nu när jag läst dina inlägg så börjar jag tro att missuppfattat hela konceptet med BB.
Har jag förstått dig rätt:
När tillräckligt många svarta hål kolliderat är massan så stor att hela skiten exploderar och skapar en ny "Big Bang".
I BB expanderar rummet, det är ingen explosion som kastar ut energi i ett redan existerande rum. Hela rummet expanderar med all sin energi. Så för 13.82 miljarder år sedan bildades både rummet och tiden.
Provar en teori på forumets allsmäktige allvetare, hoppas det går för sig.

Eller för vem som helst att diskutera.
Universum är ett svart hål som suger åt sig ny materia konstant. Vid en given tidpunkt råder tillståndet innan Big Bang, singularitet, med enorm densitet och fysiska lagar som inte är upptäckta än.
Det svarta hålet, den gravitationella singulariteten, kort och gott Universum, tillförs sedan massa från utsidan händelsehorisonten till sådant tillstånd att densiteten drar isär singulariteten - en kollaps vi kan kalla för Big Bang - de kända fysiska lagarna kan råda igen då densiteten är tillräckligt låg.
Allt eftersom Universum (svart hål) expanderar då mer massa tillförs => densitetsminskning (mörk energi) => ökning av radien => rumstidsexpansion.
Densiteten är omvänt proportionell mot kvadraten på massan.
Beroende på hur och när massa tillförs så expanderar Universum, stannar upp, växer och accelererar.
Kort och gott - Universum är ett svart hål som ökar i vikt, minskar i densitet och ökar i storlek.
Pros:
- mörk energi kan uteslutas
- ökad expansion av rumtiden i en region av Universum är möjlig då massökning är störst där för tillfället
- förklarar hur och varför (vårt) Universum uppstod och vad som finns utanför (till viss del)
Cons:
- förklarar inte mörk materia
Denna film kan inspirera?
https://www.youtube.com/watch?v=cSGZyRBpMBE