2014-01-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 46532
alltså om de nu talas om ett svart hål, vad bestämmer vart på den kollapsade stjärnan hålet kommer vara? Om vi, låt oss säga, är på andra sidan de svarta hålet, kommer materia inte sugas in då?

Vi vet inte ens om det finns en "annan sida" av svarta hål.
Det är inte ett hål i rymden som i julkalendern 2013 utan det rör sig, i lekmannatermer, om en sfär precis som andra större himlakroppar.
Citera
2014-01-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Nej, så kan man väl inte säga, det är ju något helt annat än ditt eget inlägg här precis före och som är riktigare.

Definitionen av ett svart hål är ju just att flykthastigheten överstiger ljusets. Vad det är för objekt som lade grunden till singulariteten är kanske intressant med så som definitionen ser ut så spelar det mindre roll.
Citera
2014-01-15, 14:02
Medlem
-Albert-s avatar
Kan man således säga att alla objekt vars flykthastighet är ≥c är ett svart hål?
Ett svart hål kan alltså innehålla ett objekt av något slag, och ett annat svart hål kan innehålla ett objekt av något annat slag.. Nej, det här är nog något av hårklyveri. Jag bryter.
Citera
2014-01-15, 15:18
Medlem
Citat:
Kan man således säga att alla objekt vars flykthastighet är ≥c är ett svart hål?
Ett svart hål kan alltså innehålla ett objekt av något slag, och ett annat svart hål kan innehålla ett objekt av något annat slag.. Nej, det här är nog något av hårklyveri. Jag bryter.

Ett svart hål innehåller inget objekt längre, det är en singularitet och alla atomer har brutits ned i sina minsta beståndsdelar och befinner sig på en och samma punkt. Den upplevda svarta sfärens utbredning är händelsehorisonten, det finns dock ingenting innanför annat än singulariteten. Sen råder det lite delade meningar om huruvida "informationen" om vad det var för partiklar från början har gått förlorad eller inte men vi kan nog med våran nuvarande kunskapsnivå att det är ekvivalent.
Citera
2014-01-15, 16:38
Medlem
46532s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Vi vet inte ens om det finns en "annan sida" av svarta hål.
Det är inte ett hål i rymden som i julkalendern 2013 utan det rör sig, i lekmannatermer, om en sfär precis som andra större himlakroppar.

Men ändå är de alltid ett hål dom refererar till i ex dokumentärer & dylikt är inte de lite konstigt? Om dom nu inte alls är säkra varför inte säga de då & måla upp en mera sanningsenlig bild av de vi vet idag!
Citera
2014-01-15, 17:04
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 46532
Men ändå är de alltid ett hål dom refererar till i ex dokumentärer & dylikt är inte de lite konstigt? Om dom nu inte alls är säkra varför inte säga de då & måla upp en mera sanningsenlig bild av de vi vet idag!
Namnet kommer av att gravitationen kröker rumtiden så pass mycket. När man vill illustrera detta i två dimensioner, likt en duk, kommer det se ut som ett djupt hål i den annars plana duken.
Citera
2014-01-15, 17:09
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Ett svart hål innehåller inget objekt längre, det är en singularitet och alla atomer har brutits ned i sina minsta beståndsdelar och befinner sig på en och samma punkt. Den upplevda svarta sfärens utbredning är händelsehorisonten, det finns dock ingenting innanför annat än singulariteten. Sen råder det lite delade meningar om huruvida "informationen" om vad det var för partiklar från början har gått förlorad eller inte men vi kan nog med våran nuvarande kunskapsnivå att det är ekvivalent.

Men då var väl inte min ursprungliga invändning om objekt och svarta hål helt galet ändå.
Citera
2014-01-15, 17:09
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Varför? Strunta i ordet objekt då.
Det är ett område i universum där materian är så packad att flykthastigheten är från detta område är större än ljusets hastighet.
Vad det är där inne vet vi inte, kanske finns det ett objekt som upptar en viss volym. Massan finns i alla fall där och kröker rumtiden så att ljusets våglängd förskjuts mot oändligheten så vi inte kan se vad som finns där innanför.
Citera
2014-01-17, 00:30
Medlem
46532s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Namnet kommer av att gravitationen kröker rumtiden så pass mycket. När man vill illustrera detta i två dimensioner, likt en duk, kommer det se ut som ett djupt hål i den annars plana duken.

Aha ^^ Jag förstår fast ändå inte! tacksam för svar!
Citera
2014-01-18, 00:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Här har vi ett svart hål på ~7 solmassor som kretsar kring en stjärna på 10 solmassor.
http://arxiv-web3.library.cornell.edu/pdf/1401.3711v1.pdf

Det blir intressant när B-stjärnan går kaboom och lämnar ytterligare ett svart hål efter sig!
Citera
2014-04-21, 00:29
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dromedaren79
En teori!

Alla svarta hål kommer slutligen vara en. Och då har vi en ny Big Bang. Sen sitter vi här igen om några tusen miljarder år och har samma diskussion.

Varför tror du att alla svarta hål måste gå ihop för att det ska bli en big bang. Vi antar att det finns ett supermassivt svart hål i centrum av nästa alla galaxer och utöver det en okänd mängd mindre i de flesta galaxer.
Hur tänker man om man förutsätter att just när de sista lilla elektronen trillat in i tidernas Supermassiva håll då sker en BB?

Jag kan tänka mig att det finns någon sorts storleksgräns och när den är nådd sker det en bang. Och att många intilliggande galaxer dras med i smäller förvandlas på ett ögonblick till elementarpartiklar eller något ännu mindre som vi inte känner till.

Därav följer att det skulle kunna ske andra BB;s på andra ställen i rymden som kan var mycket större än 13,6 miljarder ljusår. Vi har ingen aning om hur det ser ut bortom gränsen för det synliga ljuset. Det är också en händelsehorisont för oss.
Citera
2014-04-21, 01:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Varför tror du att alla svarta hål måste gå ihop för att det ska bli en big bang. Vi antar att det finns ett supermassivt svart hål i centrum av nästa alla galaxer och utöver det en okänd mängd mindre i de flesta galaxer.
Hur tänker man om man förutsätter att just när de sista lilla elektronen trillat in i tidernas Supermassiva håll då sker en BB?

Jag kan tänka mig att det finns någon sorts storleksgräns och när den är nådd sker det en bang. Och att många intilliggande galaxer dras med i smäller förvandlas på ett ögonblick till elementarpartiklar eller något ännu mindre som vi inte känner till.

Därav följer att det skulle kunna ske andra BB;s på andra ställen i rymden som kan var mycket större än 13,6 miljarder ljusår. Vi har ingen aning om hur det ser ut bortom gränsen för det synliga ljuset. Det är också en händelsehorisont för oss.
Ja men den gränsen beror på att ljuset färdas i en ändlig hastighet och att universum inte alltid har existerat.

Nu när jag läst dina inlägg så börjar jag tro att missuppfattat hela konceptet med BB.
Har jag förstått dig rätt:
När tillräckligt många svarta hål kolliderat är massan så stor att hela skiten exploderar och skapar en ny "Big Bang".

I BB expanderar rummet, det är ingen explosion som kastar ut energi i ett redan existerande rum. Hela rummet expanderar med all sin energi. Så för 13.82 miljarder år sedan bildades både rummet och tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in