Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
En beräkning av Schwarzschild-radien med all massa i det observerbara universumet inkluderad (1.43*10^53 kg
enl. Wikipedia) ger ett värde på c:a 23.7 miljarder ljusår. Det kanske är så pass likt universum nuvarande storlek att man skulle kunna påstå att vi befinner oss inuti ett svart hål.
Giorgi; Hur pass snabbt kan rumtiden expandera för att för att svarta hål ska kunna bildas? För rumtiden expanderar väl nu med, bara lite långsammare än den gjorde strax efter Big Bang.
För det första så har universum en radie på 46 Gly, så vi är redan utanför Schwarzchild radien. Men som sagt, den metriken är inte giltig för expanderande rum. Och rummet får inte expandera öht för att ett svart hål ska kunna bildas. Nu är det ju så att universum inte expanderar på mindre skala (lokala gruppen-skala, dvs. skalan där gravitationen övervinner expansionen.) och på den skalan kan det bildas svarta hål. Men i voidsen mellan de "små" klumparna materia så skulle inte ett svart hål kunna bildas.
Edit - nu när jag tänker lite på det så tror jag man kan hitta lösningar där rummet expanderar om man har en viss mängd materia som alltid faller in i hålet, men jag är inte helt 100 på hur detta skulle funka och lösningarna skulle inte vara stabila.