2013-02-11, 12:13
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joolo
Hur kan då någon hävda att Universum skulle kunna vara ett svart hål som Puff skrev?

Var skrev han det? Det kan man inte hävda för det är fel. Man skulle kunna likna universum till ett vitt hål (Ett svart hål, fast man låter tiden gå baklänges), men inte ett svart.
Citera
2013-02-11, 13:24
Medlem
Puff skrev att Osimolov något sa att universum kan betraktas som ett svart hål.
Har själv sett beräkningar på det i nån bok, och att det hängde på hur stor universums massa var.
Puff har inte hävdat någon åsikt själv.
*Kul att du svarar förresten.
Senast redigerad av Joolo 2013-02-11 kl. 13:29.
Citera
2013-02-11, 14:11
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Var skrev han det? Det kan man inte hävda för det är fel. Man skulle kunna likna universum till ett vitt hål (Ett svart hål, fast man låter tiden gå baklänges), men inte ett svart.
Man vet ju ej, vi kan ju egentligen inte komma längre än händelsehorisonten? Allt klistras fast vid händelsehorisonten, och projiceras sedan in i det svarta hålet, ā la holografiska principen :P Maybe, who knows?
Citera
2013-02-11, 14:44
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Jag mins inte när och vart jag skrev det. Det jag kan ha menat var att hela universum kan ha startat i ett svart hål, men vi kan omöjligtvis bekräfta det. Lee Smolin påstår dock att det går. I hans bok "Life Of the Cosmos" talar han om "Fecund Universes, där ett nytt universum skapas innanför händelsehorisonten för ett svart hål.
Det är en rätt intressant tanke, men jag tror tyvärr inte att den är sann.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fecund_universes#Fecund_universes
Citera
2013-02-11, 15:56
Medlem
Silverturks avatar
En beräkning av Schwarzschild-radien med all massa i det observerbara universumet inkluderad (1.43*10^53 kg enl. Wikipedia) ger ett värde på c:a 23.7 miljarder ljusår. Det kanske är så pass likt universum nuvarande storlek att man skulle kunna påstå att vi befinner oss inuti ett svart hål.

Giorgi; Hur pass snabbt kan rumtiden expandera för att för att svarta hål ska kunna bildas? För rumtiden expanderar väl nu med, bara lite långsammare än den gjorde strax efter Big Bang.
Citera
2013-02-11, 16:19
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
En beräkning av Schwarzschild-radien med all massa i det observerbara universumet inkluderad (1.43*10^53 kg enl. Wikipedia) ger ett värde på c:a 23.7 miljarder ljusår. Det kanske är så pass likt universum nuvarande storlek att man skulle kunna påstå att vi befinner oss inuti ett svart hål.

Giorgi; Hur pass snabbt kan rumtiden expandera för att för att svarta hål ska kunna bildas? För rumtiden expanderar väl nu med, bara lite långsammare än den gjorde strax efter Big Bang.

För det första så har universum en radie på 46 Gly, så vi är redan utanför Schwarzchild radien. Men som sagt, den metriken är inte giltig för expanderande rum. Och rummet får inte expandera öht för att ett svart hål ska kunna bildas. Nu är det ju så att universum inte expanderar på mindre skala (lokala gruppen-skala, dvs. skalan där gravitationen övervinner expansionen.) och på den skalan kan det bildas svarta hål. Men i voidsen mellan de "små" klumparna materia så skulle inte ett svart hål kunna bildas.

Edit - nu när jag tänker lite på det så tror jag man kan hitta lösningar där rummet expanderar om man har en viss mängd materia som alltid faller in i hålet, men jag är inte helt 100 på hur detta skulle funka och lösningarna skulle inte vara stabila.
Senast redigerad av Giorgi 2013-02-11 kl. 16:26.
Citera
2013-02-11, 16:33
Medlem
Silverturks avatar
Men det är samma storleksordning. Halva radien hade väl universum för ~5 miljarder år sedan? Om denna graf är någorlunda korrekt: http://www.astro.ucla.edu/~wright/Lambda_w0t0_02Dec06.gif

Gällande det sista, vad skulle hända om någon med gudomlig kraft kunde placera ett svart hål mitt i en av dessa "voids"? Eller gällde det vara formationen av svarta hål som är omöjlig i dessa voids? Det löser ju sig själv när det inte finns någon materia att ansamla.
Citera
2013-02-11, 17:06
Medlem
Hur kan den ha en radie på 46 miljarder ljusår om den är 13 miljarder år gammal?
Och hur vet man det, det blir ju dubbla ljushastigheten?
Lee Smolin, typ var det jag menade.
Citera
2013-02-11, 17:15
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joolo
Hur kan den ha en radie på 46 miljarder ljusår om den är 13 miljarder år gammal?
Och hur vet man det, det blir ju dubbla ljushastigheten?
Lee Smolin, typ var det jag menade.
Det där har diskuterats om och om igen. Tänk på att universum expanderar, om du observerar ljuset från en galax till 10 miljarder ljusår, så har då universum hunnit expanderat under 10 miljarder år.
Det här är ett vanligt missförstånd.

Ang. Fecund Universes och Big Bounce hittade jag något intressant;
http://arxiv.org/pdf/1110.5019v1.pdf
Citera
2013-02-11, 17:23
Medlem
Det blir många intressanta tankar i vilket fall. Vad hindrar att man lever i ett lågdensitets-svart hål, knappast gravitationskrafterna, eller hur.
Citera
2013-02-11, 18:19
Medlem
PuffTheDragons avatar
@Silverturk:
Det du kommer fram till om du tar universums massa i beräkningar för schwarzchildradien är att universum är platt.
Om man börjar med att beräkna massan inuti en sfär med en hubble-längd som radie (M=4nc^3/3H^3) och sedan sätter in den massan för schwarzchildradien (2GM/c^2), kommer man fram till att radien motsvarar... *trumvirvel* En hubble-längd!

Det betyder dock inte att vi befinner oss inuti ett svart hål, även om många skulle dra den slutsatsen om de inte tittat på vad Friedmans ekvationer faktiskt säger.

Det här har inte så mycket med Smolins "Fecound Universes" att göra.
Citera
2013-02-11, 18:52
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
@Silverturk:
Det du kommer fram till om du tar universums massa i beräkningar för schwarzchildradien är att universum är platt.
Om man börjar med att beräkna massan inuti en sfär med en hubble-längd som radie (M=4nc^3/3H^3) och sedan sätter in den massan för schwarzchildradien (2GM/c^2), kommer man fram till att radien motsvarar... *trumvirvel* En hubble-längd!

Det betyder dock inte att vi befinner oss inuti ett svart hål, även om många skulle dra den slutsatsen om de inte tittat på vad Friedmans ekvationer faktiskt säger.

Det här har inte så mycket med Smolins "Fecound Universes" att göra.

Fast den beräkningen bygger väl på att universum också håller just den kritiska densiteten? Vilket den visserligen verkar ha, men ändå.

Vill påpeka att jag inte tror vi befinner oss inom händelsehorisonten på ett enormt svart hål som utgör vårt universum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in