2012-12-01, 11:27
Medlem
Slug2s avatar
17 miljarder är ju inte så stort egentligen om man jämför, med till exempel ∞ miljarder
Citera
2012-12-01, 12:58
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slug2
17 miljarder är ju inte så stort egentligen om man jämför, med till exempel ∞ miljarder
Sämsta försöket på att verka smart som jag sett hahahahahaha
Citera
2012-12-01, 13:26
Medlem
Flipp-Flopps avatar
En tanke jag haft som jag nu försöker beskriva...

Angående Hawkingstrålningen som får alla svarta hål att dunsta bort efter extremt lång men dock ändlig tid.

När man utifrån observerar materia som faller in mot händelsehorisonten så kommer tiden att saktas in och alla massa stanna precis vid kanten utan att passera horisonten. Därför kallas även svarta hål för "frozen stars". Utifrån kommer det alltså ta oändlig tid att passera men då alla svarta hål har en bestämd ändlig livstid så kommer aldrig massan hinna passera innan det tynat bort som Hawkingstrålning.

Jag ser inget problem med att något passerar HH, men... Borde inte detta innebära att massan från vår synvinkel* aldrig når händelsehorisonten. Massan tynar bort vid T=~10^49 år (eller hur lång tid det nu var) innan det passerat HH då det tar oändlig tid. Händelsehorisonten upphör att existera innan något hinner passera den, eller vad säger ni?

O andra sidan när jag tänker efter ytterligare så borde ytterligare tillskott av ljus och massa precis på HH förflytta händelsehorisonten utåt och kapsla in ytterligare materia utan att det behöver passera horisonten... klurigt det här. Det svarta hålet slukar ny massa enbart att dess HH växer och inte att någonting faller igenom denna "barriär".

Om denna teori är sann så borde det vara omöjligt att fylla på ett svart håls inre med mer materia (möjligtvis bara med ljus?). Den enda materia som finns i det svarta hålet är den materia som fanns innanför Scwartchildradien i det ögonblick det svarta hålet uppkommer.

Det kanske är väldigt förvirrat, men förstår ni min tanke?
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-12-01 kl. 13:46.
Citera
2012-12-01, 13:44
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
En tanke jag haft som jag nu försöker beskriva...

Angående Hawkingstrålningen som får alla svarta hål att dunsta bort efter extremt lång men dock ändlig tid.

När man utifrån observerar materia som faller in mot händelsehorisonten så kommer tiden att saktas in och alla massa stanna precis vid kanten utan att passera horisonten. Därför kallas även svarta hål för "frozen stars". Utifrån kommer det alltså ta oändlig tid att passera men då alla svarta hål har en bestämd ändlig livstid så kommer aldrig massan hinna passera innan det tynat bort som Hawkingstrålning.

Jag ser inget problem med att något passerar HH, men... Borde inte detta innebära att massan från vår synvinkel* aldrig når händelsehorisonten. Massan tynar bort vid T=~10^49 år (eller hur lång tid det nu var) innan det passerat HH då det tar oändlig tid. Händelsehorisonten upphör att existera innan något hinner passera den, eller vad säger ni?

O andra sidan när jag tänker efter ytterligare så borde ytterligare tillskott av massa precis utanför HH kunna förflytta händelsehorisonten utåt och kapsla in ytterligare materia utan att det behöver passera horisonten... klurigt det här

Om denna teori är sann så borde det vara omöjligt att fylla på ett svart håls inre med mer materia (möjligtvis bara med ljus?). Den enda materia som finns i det svarta hålet är den materia som fanns innanför Scwartchildradien i det ögonblick det svarta hålet uppkommer.

Det kanske är väldigt förvirrat, men förstår ni min tanke?

Det är en fråga som är väldigt svår att svara på, jag minns en tråd jag läste på Reddit som hade ett jävligt bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Reddit
Jack and Jane and the eternal black hole
This is actually something of a subtle question, so I'm going to answer it with a story and some discussion.
Let's suppose there are two observers, Jane and Jack. They start out really, really far from the event horizon of the black hole. Also, they're immortal and of small enough mass that we'll pretend they're massless but not make them act like massless objects.
Both Jane and Jack have been hanging out here in deep space since infinitely far in the past (in this universe there was no big bang; the universe has always existed of precisely Jane, Jack, and the black hole). Now, they're not orbiting the black hole; instead, they have nifty rocket packs that keep them from falling in. Also, they can't see the black hole because there's nothing giving off light on the other side; they, can, however, see the light from each-others' digital clock. Finally, I'm going to ignore Hawking radiation. I may come back and add that in later. Now, let's suppose Jack's rocket pack spontaneously fails and see what happens.
The universe according to Jack:
Jack suddenly sees Jane accelerate off while he feels himself become weightless. He's now in free fall. As time passes, he notices that Jane's clock is getting bluer and ticking faster. And, really, that's about it until he notices that his body's starting to hurt, followed shortly by him being stretched into a thin string of matter that no longer sees anything. That stream of matter then disappears from existence (well, it probably doesn't, but it certainly passes out of the realm where this model is applicable).
The universe according to Jane
Jane sees Jack start to drop. As he falls, his clock appears to get redder and dimmer, and to run slower, until, eventually, it's too dim to see. Fortunately, she also has a light-detector that can pick up any frequency of light. She flips it on, and sure enough Jack is still there. His clock is still ticking away, but it's really slow now; he also doesn't seem to be getting further away any longer, or if he is it's no longer within her ability to determine. And that's the state of affairs for all of eternity as far as she's concerned.
What's really going on?
That's it; there's no real way to ask whether or not Jack ever "really" crosses the event horizon according to Jane, because there's no good way to define "all of space right now according to Jane". The only statements we can really make are about what different observers experience. And Jane experiences always seeing Jack at a fixed distance away, which, if she could see it, she would realize was right at the edge of the black hole.

Hoppas det klarnar
Citera
2012-12-01, 15:56
Medlem
AImTommys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Nu har jag läst ditt inlägg 4 ggr och jag kan säga att jag förstår det fortfarande inte.
Menar du att rumtidens krökning vid Rs, ser olika ut för olika svarta hål?

http://nrumiano.free.fr/Images/bh_warp1_E.gif

Den vänstra kulan representerar ett supermassivt svart hål medans den högra är ett mindre svart hål. Du ser hur rumtidsdistorsionen skiljer sig mellan dom.
Senast redigerad av AImTommy 2012-12-01 kl. 16:03.
Citera
2012-12-01, 16:36
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AImTommy
http://nrumiano.free.fr/Images/bh_warp1_E.gif

Den vänstra kulan representerar ett supermassivt svart hål medans den högra är ett mindre svart hål. Du ser hur rumtidsdistorsionen skiljer sig mellan dom.
Nej det gör de inte, de kröker rumtiden precis lika mycket vid händelsehorisonten.

Däremot så är tidvattenkrafterna mindre vid ett supermassivt svart hål än vid ett vanligt. Det eftersom de är så otroligt stora i förhållande till massan. Det betyder att du faktiskt kan befinna dig närmare händelsehorisonten för ett supermassivt jämtemot ett vanligt.
Det var kanske det du var ute efter?

Bilden visar för övrigt en vanlig stjärna till vänster, och en kompakt Neutronstjärna till höger. De båda är fortfarande inte svarta hål.
Citera
2012-12-01, 16:36
Medlem
Flipp-Flopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är en fråga som är väldigt svår att svara på, jag minns en tråd jag läste på Reddit som hade ett jävligt bra svar.

Hoppas det klarnar

Nja... Jag tror du missförstod mig. Intressant men det där anser jag att jag har koll på.

Det jag menar är att med Hawkingstrålningen så blir det omöjligt att passera Rs. När man kommer nära Rs så saktar sin egen tid ner så pass mycket att det svarta hålet hinner försvinna även om det tar miljarders miljarder år utifrån sett. Det som händer med en själv är att man omgående omvandlas till Hawkingstrålning.

Innan man "visste" att Hawkingstrålningen fanns så ansåg man att det var möjligt att passers Rs. Hur tror man nu att det är?

Edit: Sen så bortser din text från Hawkingstrålningen vilket hela min teori bygger på.
Senast redigerad av Flipp-Flopp 2012-12-01 kl. 16:46.
Citera
2012-12-01, 17:56
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flipp-Flopp
Nja... Jag tror du missförstod mig. Intressant men det där anser jag att jag har koll på.

Det jag menar är att med Hawkingstrålningen så blir det omöjligt att passera Rs. När man kommer nära Rs så saktar sin egen tid ner så pass mycket att det svarta hålet hinner försvinna även om det tar miljarders miljarder år utifrån sett. Det som händer med en själv är att man omgående omvandlas till Hawkingstrålning.

Innan man "visste" att Hawkingstrålningen fanns så ansåg man att det var möjligt att passers Rs. Hur tror man nu att det är?

Edit: Sen så bortser din text från Hawkingstrålningen vilket hela min teori bygger på.
Hmmm, allt jag kan göra är att referea dig till Hoofts och Susskinds arbete på den Holografisika principen. Jag tror det kan vara det du syftar på, kan ju börja på wikin: http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Principle
Citera
2012-12-01, 19:03
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Nej det gör de inte, de kröker rumtiden precis lika mycket vid händelsehorisonten.

Däremot så är tidvattenkrafterna mindre vid ett supermassivt svart hål än vid ett vanligt. Det eftersom de är så otroligt stora i förhållande till massan. Det betyder att du faktiskt kan befinna dig närmare händelsehorisonten för ett supermassivt jämtemot ett vanligt.
Det var kanske det du var ute efter?

Bilden visar för övrigt en vanlig stjärna till vänster, och en kompakt Neutronstjärna till höger. De båda är fortfarande inte svarta hål.
Skulle du kunna vara snäll och ge en mer ingående förklaring för det fetstilta, Puff?
Citera
2012-12-01, 20:49
Bannlyst
Skulle det vara möjligt att upptäcka ett svart hål med en diameter på 24km, på ett ljusårs avstånd från jorden? Typ ett sånt här?
Citera
2012-12-01, 22:04
Medlem
Är ett svart hål faktiskt ett svarh "hål" eller är det format som en planet/sol?
Citera
2012-12-01, 22:44
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Skulle du kunna vara snäll och ge en mer ingående förklaring för det fetstilta, Puff?
Ja eftersom händelsehorisonten är så långt ifrån singulariteten så kommer tidvattenkrafterna minska ju mer massivt det svarta hålet är.

Skillnaden minskar med en faktor av 1/M² vid händelsehorisonten.

På Jorden upplever dina fötter inte någon märkbar skillnad i tyngdacceleration. Men närmar du dig ett "vanligt" svart hål så kommer skillnaden vara enorm. Jag kan ge dig några konkreta exempel.

Vad är skillnaden i tyngdacceleration mellan ditt huvud och dina fötter, om du är 2 meter lång och befinner dig;

På Jorden (vid ytan).

(4x7x10^-11x6x10^24)/(6x10^6)³ =
(168x10^13)/(216x10^18) =
168/216 x 10^-5 =
7/9 x 10^-5 =
0.000008 m/s²
Vid händelsehorisonten för ett svart hål med en solmassa (Rs=3km).

(4x7x10^-11x2x10^30)/(3x10^3)³ =
(56x10^19)/(27x10^9) =
2x10^10 =
20 000 000 000 m/s²
Vid händelsehorisonten för det supermassiva hålet med 17 miljarder solmassor (Rs=5x10^10km).

(4x7x10^-11x2x10^30x2x10^10)/(5x10^13)³ =
(112x10^29)/(125x10^39) =
8/9 x 10^-10 =
0.00000000009 m/s²
Duger det som svar?

edit.

Formeln för den upplevda skillnaden i tyngdacceleration för en person med längden d på avståndet R från massan M är:
2GMd/R³

När du vill veta hur det ser ut vid händelsehorisonten så sätter du helt enkelt R=2GM/c². Då får du;
(2GMd)/(8G³M³/c^6) =
(dc^6)/(4G²M²)
eller
d x (c^6)/(4G²) x 1/M²
Senast redigerad av PuffTheDragon 2012-12-01 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in