Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Måste du få det svarta hålet att explodera för att ta reda på vad som pågår inuti det?
Vi tar ditt svarta hål med ett kilo massa mer än vad som behövs för att just ett svart hål ska bildas. Vi släpper ner ett kilo rotmos på en neutronstjärna som ligger precis på gränsen för att bli ett svart hål, och får då ett svart hål. Kan man då inte helt enkelt vänta tills hawkingstrålningen börjar göra sitt och det svarta hålet får pyspunka av den och börjar krympa? Eller tappar svarta hål inte massa av hawkingstrålningen? Vad är det i så fall som pyser ut ur dem på grund av nämnda strålning?
Om vi föreställer oss att vårt svarta hål vårt gedankenexperiment tappar massa genom hawkingstrålningen, kommer det då att snäppa tillbaka när det tappat mer än ett kilo massa och återgå till att vara en neutronstjärna då? Eller vad händer? Kan svarta hål inte gå tillbaka till sin underordnade form, vilket i vårt fall var en neutronstjärna. Jag har för mig att har det bildats ett svart hål, så förblir det ett svart hål i evigheter. Tills det dunstat bort helt, vilket i och för sig ska ta längre tid än universum kommer att existera, och helt enkelt försvinner.
Där fick ni någonting att bita i!
Även om det svarta hålet skulle "snäppa" tillbaks till en neutronstjärna, så skulle ju inte experimentet säga oss något? Det so hände i det svarta hålet är fortfarande okänt.
Angående om det skulle snäppa tillbaks eller inte, så har jag för mig att, precis som du, det inte kan återgå från att vara ett svart hål. Tänkeram efter lite, så är ju detta ganska logiskt också?
Då ett svart hål får massan att falla till en infinitesimalt liten punkt, och på det sättet kommer den punkten alltid vara mindre än massans Schwarzchild radie, väl? Schwarzchild radien beräknas med
2Gm/(c^2), så för ett svarthål som tappat all massa utom 1kg (1kg total massa, inte 1kg över chandrasekhar gränsen) blir det
(2*1.2 ×10^(-4)*1)/c^2 vilket ger oss
2.67036013×10^(-21)m. Vilket är litet, men fortfarande oändligt mycket större än den infinitesimala punkten, som är det svarta hålet.
Ps. Skrivet från mobilen, så kan vara något räknefel, men principen gäller fortfarande!