2012-03-03, 13:57
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nineteen74
Vilken smärta? Ångesten menar du då eller?
Han menar smärtan från en eventuell skada eller sjukdom. Inte många som bara fridfullt somnar in utan att må ordentligt dåligt den sista tiden trots allt.
Citera
2012-03-03, 14:23
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Han menar smärtan från en eventuell skada eller sjukdom. Inte många som bara fridfullt somnar in utan att må ordentligt dåligt den sista tiden trots allt.

Ja men nu för tiden så är det sällan man lider av det. Modern sjukvård hjälper till om man väljer den, och jag tror man mår ganska bra den sista tiden.
Citera
2012-03-03, 14:32
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ja men nu för tiden så är det sällan man lider av det. Modern sjukvård hjälper till om man väljer den, och jag tror man mår ganska bra den sista tiden.
Sista timmarna, dagarna ja.
Men ofta åratal av sjukdom och mental/fysisk smärta innan det. Min farsa är tex i det stadiet nu. Inte nära döden än men degraderar och mår dåligt som fan utan möjlighet till vändning. Kroppen och sinnet ger oftast upp mer och mer under lång tid. Det är inget nån ser fram emot
Citera
2012-03-03, 17:13
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Sista timmarna, dagarna ja.
Men ofta åratal av sjukdom och mental/fysisk smärta innan det. Min farsa är tex i det stadiet nu. Inte nära döden än men degraderar och mår dåligt som fan utan möjlighet till vändning. Kroppen och sinnet ger oftast upp mer och mer under lång tid. Det är inget nån ser fram emot

Ja men det är från fall till fall och det är tråkigt att höra att någon lider. Om inga mediciner eller smärtstillande fungerar då kan jag tänka mig att det blir outhärdligt, och det känns som om det är lite av ett extremfall.
Citera
2012-03-03, 17:38
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ja men det är från fall till fall och det är tråkigt att höra att någon lider. Om inga mediciner eller smärtstillande fungerar då kan jag tänka mig att det blir outhärdligt, och det känns som om det är lite av ett extremfall.
Inte ovanligt, nej.
Men sak samma. Detta är ju vad man inte vill vara ute efter. Att leva ett hyfsat långt liv som man i det stora hela är nöjd med och sen bli sjuk och dö på sisådär 2 dagar vore nog det optimala för de flesta. Man hinner då säga 'Adjö och tack för fisken' samt lycka till till de som betyder nåt och kan lägga sig och blunda sen.
My kinda death.
Citera
2012-03-03, 19:17
Medlem
Är det inte ganska vettigt att vara rädd för döden för att man älskar att leva? Döden är ju per definition motsatsen till att leva, tror man dessutom att allt är över, ingenting finns, efter att man dör så tycker jag det är väldigt skrämmande. Jag vill leva livet fullt ut, men att detta efter döden inte kommer spela någon roll (för mig) gör det hela ännu värre.
Citera
2012-03-03, 21:48
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmkvarken
Är det inte ganska vettigt att vara rädd för döden för att man älskar att leva? Döden är ju per definition motsatsen till att leva, tror man dessutom att allt är över, ingenting finns, efter att man dör så tycker jag det är väldigt skrämmande. Jag vill leva livet fullt ut, men att detta efter döden inte kommer spela någon roll (för mig) gör det hela ännu värre.
Ingenting är väl inget att vara rädd för. Du upphör att existera lika mycket som du inte var nåt innan du var född. Var det skrämmande innan du kom till också? Så klart inte. En sten är inte rädd för att den inte kan springa omkring och hitta på upptåg. Din döda kropp, som är allt du är efter döden, bryr sig inte ett skit om att vara död. Det jobbiga är möjligtvis att vara på väg att dö om man mår dåligt eller är religiös och inte är säker på om inget, paradiset eller helvetet väntar.
Citera
2012-03-03, 22:00
Medlem
Citat:
Som sagt, har arbetat inom äldrevården, och får lov att säga att tyvärr, många äldre har det inte speciellt trevligt de sista åren av sitt liv. Mycket av vår moderna sjukvård förlänger visserligen livet, men det betyder inte att de åren man får förlängda är sådär jättetrevliga år.

Själva dödsögonblicket är dock, från det lilla jag sett av den biten (jobbade inte med patienter i slutskedet, var på hemtjänsten vilket snarare är motsattsen), inte speciellt farlig. Det är åren innan som verkar jobbigast.
Citera
2012-03-03, 22:01
Medlem
Citat:
Din döda kropp, som är allt du är efter döden, bryr sig inte ett skit om att vara död.

Jag vet absolut ingenting om vad som händer efter döden, det gör ingen annan heller. Och även om det faktiskt skulle finnas/ha funnits någon/några enstaka individer som vet något om det kan vi ändå inte skilja det från en vanföreställning.
Citera
2012-03-03, 22:22
Medlem
Citat:
Du är så rädd för döden så du borde ha blöja och vara vithårig av skräck. Vettet har religionen skrämt ur dig i varje fall.

1. Jag är inte rädd för döden eftersom Jesus kristus har vunnit över döden och gjort Satan maktlös.
Citera
2012-03-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ingenting är väl inget att vara rädd för. Du upphör att existera lika mycket som du inte var nåt innan du var född. Var det skrämmande innan du kom till också? Så klart inte. En sten är inte rädd för att den inte kan springa omkring och hitta på upptåg. Din döda kropp, som är allt du är efter döden, bryr sig inte ett skit om att vara död. Det jobbiga är möjligtvis att vara på väg att dö om man mår dåligt eller är religiös och inte är säker på om inget, paradiset eller helvetet väntar.

1. Det är aldrig försent att komma till Paradiset för någon.
Citera
2012-03-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1. Det är aldrig försent att komma till Paradiset för någon.

Vad vet du eller någon annan, om det finns ett paradis? Det är beklagligt att läsa om tvärsäkra uttalanden om något, som ingen rimligtvis, inte har en blekaste aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in