2012-03-03, 01:36
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Avsaknaden av liv är ju ingenting. Inget som jag missförstånd, desto mindre ateism(troligtvis förstå jag mig på ateism bättre än många som kallar sig för ateister utan att veta innebörden). Ateister är givetvis rädda för att berövas livet. Eller förnekar du det?
Såklart vi inte vill dö, livet vill man ju ha kvar så länge det är bra och man kan och själva döendet är ju en rätt otrevlig affär i sig självt. Men den sista sekunden i livet skrämmer mig inte det minsta. Faktum är att jag var ute för en mc-olycka för 7 år sen varefter jag låg och väntade på ambulans i 25 minuter helt säker på att dö, tänkte på hur ont jag hade och hur sur farsan skulle bli men rädd för att blunda var jag inte. Kändes dock grymt skumt att vakna på intensiven med en tub i halsen tre dagar senare.
Precis som att en lampa inte vetat om att den lyst så vet jag inget om att jag levt efter jag slocknat. Så själva döden, ickeexistensen skrämmer mig på inget sätt. Jag har trots allt inte existerat i sisådär 13.5 miljarder år innan jag nu gör det i 60-90 år. Det var inga som helst problem.
Senast redigerad av Puffarn 2012-03-03 kl. 01:39.
Citera
2012-03-03, 01:53
Medlem
ningudos avatar
Då är du rädd för döden, sen har jag inte hävdat att du rädd för det som skall komma efter döden. Naturligtvis, existerar man inte blir det svårt att känna något överhuvudtaget
Citera
2012-03-03, 01:59
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Då är du rädd för döden, sen har jag inte hävdat att du rädd för det som skall komma efter döden. Naturligtvis, existerar man inte blir det svårt att känna något överhuvudtaget
Ja, på samma sätt som jag ogillar allt som är brutalt otrevligt och plågsamt. Men det är ju inte det vi diskutterar. Frågan är om döden i sig är något att vara rädd för. Inte att ha ont och må dåligt innan man avlider, klart ingen vill det.
Citera
2012-03-03, 03:01
Medlem
Har sommarjobbat några sommrar inom äldrevården förut, och som ateist är inte döden något som jag är rädd för.

Rätt vanligt när man pratar med äldre att de säger att de mest längtar efter att få somna in, alla vännerna är döda för länge sen och de saknar barn, eller har barn som bor långt borta som de nästan aldrig ser dem. Från deras perspektiv har de gjort sitt på jorden och har inte direkt nått att se fram emot förutom fler krämpor och besvär.
Vad ska man säga? "Det blir bättre"? Knappast...

Åren innan döden dock.... Finns all anledning att försöka hålla sig i form, träna, äta bra, osv om vi säger så.
Finns så mycket läskigt som kan hända innan du dör, alzheimers och demens som förstör din hjärnas förmåga att tänka rakt. Diabetes som gör att du får lov att amputera benen då ett sår på fötterna inte läker utan börjar ruttna. Hjärnblödningar som gör att du förlorar förmågan att gå själv utan får leva de sista 5-10 åren som sängliggande invalid i blöja, eftersom du inte ens gå på toa själv, och knappt prata för den delen heller.
Eller att det enda du har att göra i 20 år från det du går i pension är att sitta och ruttna bort framför en TV dag ut, dag in....

Nä, finns all anledning att hålla sig så frisk som möjligt. Dessutom, skaffa en drös barn, och behandla dem bra, så att du får lite sällskap på ålderns höst, och barnbarn som förgyller tillvaron. Sen se till att dö, knall och fall, vid säg 85-90.
Citera
2012-03-03, 03:05
Medlem
kaiross avatar
Är det bara jag som ifrågasätter varför den här tråden ligger under religion?
Citera
2012-03-03, 12:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brady12
Nej, jag är ganska säker på att min rädsla för döden inte har att göra med att jag undermedvetet tror att jag kommer komma till helvetet. Men då är jag uppvuxen i en familj där religion aldrig talades, så därför har jag aldrig brytt mig om de. Hade jag däremot blivit uppvuxen i ett religiöst hem hade det nog tagit längre tid innan jag listat ut att allt är trams. Men det jag är mest rädd för är nog inte döden i sig utan sättet jag dör på. Jag vill verkligen inte dö på ett långsamt och plågsamt sätt, utan snabbt ska de gå Vad som händer sedan är icke-existens samtidigt som min kropp kommer förmultna bort, easy game..

Ok. Då är det alltså inte döden du är rädd för utan livet.
Citera
2012-03-03, 12:11
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Är det bara jag som ifrågasätter varför den här tråden ligger under religion?
Därför att all kunskap någon människa kan ha om vad som händer efter döden måste inhämtas från Guds böcker.
Citera
2012-03-03, 12:33
Medlem
slav-till-Guds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Ok, så du menar om ett barn som inte riskerat att dra på sig några syndfulla handlingar dör DÅ firar du men de äldre som kankse har något att frukta vid den yttersta domen utan att veta om det dör så sörjer du för att du inte är riktigt säker på om han får det bra i efterlivet eller steks, är det så jag ska utläsa ditt inlägg?
Det är så Satan lurar dig att förstå mitt inlägg. Allt jag menade är vad jag skrev, ingenting annat.
Jag ber Gud att min avkomma ska hålla sig till den sanna religionen och leva rätt inför Honom, och att detsamma ska gälla för mig själv, och andra. Man måste ju inte degenerera och bli syndigare ju äldre man blir, och naturligtvis vill jag att min avkomma ska överleva mig. I slutändan är det Gud som bestämmer hur vi ska dömas, och människor har ingen förhandskunskap därom förutom vad som står i Koranen.
Citera
2012-03-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apfhelsin
Det är många som är rädda för döden. Det har vi hört men som jag ser det är de flesta rädda för livet. Det finns knappt några människor som lever livet fullt ut. Vi packar in oss på gym och äter nyttigt för att leva friskt och leva längre men vi vill helst glömma att det oundvikliga börjar dagen då vi föds.

Vi kommer en dag att dö.

Vi har en begränsad tid på denna planet så varför inte leva som nästa dag är den sista. Vad är vi rädda för?

1. Jesus Kristus, Guds Son är det eviga livet. Tron på honom gör att man får ett evigt liv tillsammans med honom i himlen.
2. Tron på Jesus kristus gör att döden blir intetgjord. Man behöver inte känna rädsla för döden när man har Jesus Kristus i sig. Han är uppståndelsen och livet.
Citera
2012-03-03, 13:12
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1. Jesus Kristus, Guds Son är det eviga livet. Tron på honom gör att man får ett evigt liv tillsammans med honom i himlen.
2. Tron på Jesus kristus gör att döden blir intetgjord. Man behöver inte känna rädsla för döden när man har Jesus Kristus i sig. Han är uppståndelsen och livet.

Du är så rädd för döden så du borde ha blöja och vara vithårig av skräck. Vettet har religionen skrämt ur dig i varje fall.
Citera
2012-03-03, 13:27
Medlem
Brady12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ok. Då är det alltså inte döden du är rädd för utan livet.

Hur menar du? Jag är rädd för smärtan innan döden men inte döden i sig, varför är jag rädd för livet då?
Citera
2012-03-03, 13:51
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brady12
Hur menar du? Jag är rädd för smärtan innan döden men inte döden i sig, varför är jag rädd för livet då?

Vilken smärta? Ångesten menar du då eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in