Citat:
Ursprungligen postat av r00t
Det klokaste jag sett skrivet i ämnet:
"Why should I fear death? If I am, death is not. If death is, I am not. Why should I fear that which cannot exist when I do?"
- Epicurus
Sorry för insane-bumpen. Satt och spånade i lite gamla trådar i religionsforumet. Mycket tunnare disussioner förr men det här var en one liner som exakt beskriver mitt förhållande till döden.
Varför är människor egentligen så rädda för att dö? Religiös eller ateist, inga av oss har något att frukta. Jag slocknar som en lampa och vet inget mer om saker och ting, precis som de religiösa förstås med detaljen att de inte tror det utan att good times are just about to begin.
Oavsett, vari består människors ovilja att dö om inte i en ren Darwinistisk reflex? Varför sörjer religiösa sina döda närstående? Tvärtom borde ju tillfället firas om man är så säker på att de kommit till en bättre plats.
Är det egoism?
Att man tycker att saknaden är så stor att man helst hade förnekat den döde lyckan av att få komme till paradiset före en själv? Är man kristen och ens döpta barn dör, vill man inte sitt barns bästa och unnar dem att slippa massa tid på jorden som de hellre kan tillbringa i paradiset?