Citat:
Ursprungligen postat av slav-till-Gud
Att säga att vi religiösa är rädda för döden är ett missförstånd. Vi fruktar inte förintelsen. Vi upplever förintelsen varje gång vi sover djupt, och vi ska uppleva den när vi dör.
Det vi fruktar är vårt återuppstående från förintelsen, då vi ska få nya kroppar (det här är enkelt för Gud att göra). Sen ska vi dömas för hur vi levde första gången (nu). Det är de potentiellt hemska konsekvenserna av denna dom vi fruktar.
Ok, så du menar om ett barn som inte riskerat att dra på sig några syndfulla handlingar dör DÅ firar du men de äldre som kankse har något att frukta vid den yttersta domen utan att veta om det dör så sörjer du för att du inte är riktigt säker på om han får det bra i efterlivet eller steks, är det så jag ska utläsa ditt inlägg?
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Ateister: Rädda eftersom döden innebär avsaknaden av liv. Alla vill leva (eller?) därför är det naturligt att frukta det som kommer beröva dig det käraste - livet.
agnostiker: Dels rädda för ovannämnda men agnostikern kan också vara rädd för möjligheten för "afterlife" och hans/hennes skapare inte är nöjd.
Teister: Rädda för vad som komma skall.
Jag är inte rädd för avsaknaden av liv. Du har missförstått ateism. En ateist tror att det du kallar avsaknad av liv är ingenting. Precis exakt samma ingenting som vi var innan vi föddes. Jag var inte rädd innan jag föddes, varför ska jag vara rädd för hur det är efter jag dör? Sen vill jag ju leva ett gött liv så länge det håller så klart men slutet skrämmer mig inte minsta. Om en buss kommer mot mig hoppar jag dock undan

.
Som religiös eller än värre agnostiker så öppnar sig a can of worms inför döden dock.Hur säker är jag egentligen på att det jag vigt mitt liv åt är korrekt? Har jag isf levt gott nog? Kommer jag bli belönad, evigt pinad eller bara försvinna?
Min morsa jobbar inom akutsjukvård och hon har alltid sagt att när folk dör av annat än ålderdom så är alltid de med en tro räddast. Det är ganska intressant tycker jag. Man kanske tänkt sig att leva lite rövare i unga år och sen jobba på att göra rätt för sig när man blir äldre eller nåt.
Antingen det eller tar det bara en livstid av självbedrägeri innan man på mer allvar faktiskt tror på ett liv efter detta fullt ut.