• 1
  • 2
2000-08-26, 16:30
Medlem
Det dör väldigt många heroinister i Stockholm nu. Det beror på tre saker:
1. en vidrig nedrustning av vårdresurser som lett till att narkotikamissbrukare får en ännu sämre självbild än förr (jag är inte värd att satsa på alls-känslan)och de hänvisas till misär.
2. Att Stockholms heroinistpopulation är gammal och nedsliten, dvs över 40år. Få mångåriga missbrukare blir äldre än 40-45.
3. Att 70% av Sveriges samtliga HIV-positiva narkomaner (nästan bara heroinister) bor i Stockholm. Majoriteten smittades för 15 år sedan och dör nu bort i aids – eller begår självmord för att slippa den plågsamma dödsprocessen.
Nr 1 –vården – är en sak jag önskar att vi ska kämpa gemensamt för att göra oändligt mycket bättre och humanare. Jag känner en slags skam över att bo i Stockholm, den stad som sannolikt nedrustat mest resurser för missbrukarvården. Detta kan vi göra något åt!
Nr 2 och 3 kan vi inte längre påverka. Vi kan bara försöka ge hjälp till en död i värdighet och kärlek.

När det gäller jämförelser i Europa förekommer många vanvettiga uppgifter, t ex om Sverige contra Holland. Senast skrev Martin Zimmermann en insändare i Östgötacorren där han trosvisst pekade på en tabell han hade läst. Han visste tyvärr inte vad det var han läste…Jag ber att få lämna ifrån mig lite svårtuggad kunskap från den jämförande dödlighets-statistikens område. Försök läsa om ni orkar…

För att belysa kunskapsläget om jämförande dödlighetstal ber jag att få citera bitar ur Håkan Leifmans och Mona Backhans skrift i Folkhälsoinstitutets F-serie 15:1999 (deras avsnitt inom citationstecken) samt hänvisa er vidare till EMCDDAs rapporter för fördjupad kunskap. Data om jämförande dödlighetstal finns i tre expertrapporter, den senaste är en EMCDDA-rapport utförd av Trimbos Instituut, Holland. Trimbos Instituut har e-mailadress info@trimbos.nl...om ni vill konsultera deras expertgrupp. Den som inte vill tro på mig, kanske hellre tror på Hollands uppgifter 

Enligt Trimbos & EMCDDA är inga länder jämförbara. Detta beror på en rad faktorer; olika definitioner och inklusionskriterier för begreppet "narkotikarelaterad död", olika uppbyggnad och täckningsgrad av rättsmedicinska resurser, olika rapporteringsskyldighet till nationella register, olika praxis för statistikföring av underliggande och bidragande dödsorsak mm.

Olika definitioner och inklusionskriterier
"Vad gäller narkotikarelaterade dödsfall återfinns de flesta inom en av fyra olika kategorier:
1. Direkt samband, t ex död i samband med injicering av narkotika. Döden inträffar mer eller mindre omedelbart.
2. 2. Indirekt samband. Långvarigt missbruk kan leda till kroniska sjukdomar och skador på inre organ eller infektioner relaterat till injektionsmissbruk ( sk naturlig död).
3. 3. Relaterat till livsstil och den sociala situationen. Exempelvis olyckor, självmord eller mord/dråp begångna under narkotikapåverkan.
4. 4. Psykiska skador och beteendeförändringar som leder till en ofta våldsam död. Cannabisrelaterade dödsfall hamnar ofta i den här kategorin, även missbruk av anabola steroider och LSD.
I vilken utsträckning dödsfall inom de olika kategorierna definieras som narkotikarelaterade skiljer sig kraftigt åt. Alla EU-länder inkluderar dödsfall där missbruk av narkotika är den direkta orsaken (kategori 1), men endast hälften av medlemsstaterna inkluderar missbruk som bidragande orsak enligt ICD. "

(Min anm. Nederländerna inkluderar endast kategori 1 (direkt överdos), medan Sverige inkluderar alla fyra kategorierna. I Sverige kommer en gammal kvinna som dör av en överdos läkemedel att registreras som ett narkotikarelaterat dödsfall liksom alla typer av olyckor, dråp, självmord och sjukdomar där narkotika är en faktor bland flera, s k bidragande dödsorsak. Detta förekommer inte alls i Nederländernas nationella register. )

Inrapporteringsrutiner
"En av EMCDDAs arbetsgrupper studerade den narkotikarelaterade dödligheten för perioden 1984-1993 i nio länder. I alla länder ökade antalet dödsfall under perioden. I de tre medverkande länderna där det var möjligt att i de nationella dödsorsaksregistren särskilja dödsfall som klassificerats utifrån bidragande orsak (Danmark, Sverige och Skottland), visade det sig att en stor andel av ökningen berodde på en ökning av antalet "naturliga" dödsfall. Detta är förmodligen en effekt av missbrukarpopulationens stigande ålder, men kan också bero på att mer effektiva rapporteringsrutiner växt fram." ...
"Det är uppenbart att antalet dödsfall inte bör ses som direkt proportionellt mot graden av missbruk; det är lätt att inse det märkliga i att Nederländerna, med en kår av opiatmissbrukare på ett absolut minimum av 28.000 (även om 11.000 är i metadonprogram) har lägre siffror än Finland där befolkningen och antalet narkotikamissbrukare är mycket färre, i synnerhet antalet opiatmissbrukare. Problemen med att jämföra olika länder kan också illustreras av Nederländerna som har två skilda system; ett för staden Amsterdam och ett nationellt register. Det har visat sig att siffrorna för enbart Amsterdam (c:a 670.000 invånare) ofta överstiger siffrorna för hela Nederländerna, vilket givetvis i praktiken är en omöjlighet. Att så är fallet beror bl a på att man i Amsterdam inkluderar, förutom dödsfall i direkta överdoser, även självmord, olyckor och naturliga dödsfall p g a sådant som infektioner."

(Min anm. Amsterdams rapporteringssystem är bra. De exkluderar dock alla döda som inte är holländska medborgare, t ex drogturister och invandrare/flyktingar boende i Holland. Därför bör man rensa ett statistiskt material från Stockholms kommun (nästan samma antal invånare ) från invandrare och flyktingar utan svenskt medborgarskap för att nå ungefärlig jämförbarhet.)

Täckningsgrad
"EMCDDAs arbetsgrupp gällande narkotikarelaterade dödsfall lyfter i stället fram problemet med underrapportering av det faktiska antalet narkotikarelaterade dödsfall. I exempelvis Nederländernas nationella register registreras inte självmord med hjälp av narkotika som narkotikarelaterade. Det finns också skillnader i vilka dödsfall som medräknas i det nationella registret. I vissa länder inkluderas alla som är skriva i landet, i andra alla som dör inom territoriet, vissa medräknar medborgare som dör utomlands, andra inte."

(Min anm. Nederländerna statistikför endast holländska medborgare medan Sverige inkluderar alla som bor i landet oberoende av medborgarskap. Obduktionsfrekvensen i Holland är c:a 30% av antalet misstänkta fall, i Sverige 65-80%. Självmord med hjälp av narkotikaklassade läkemedel är en vanlig drogrelaterad dödsorsak vilket också sänker jämförbarheten.) ...

" Den låga täckningsgraden kan bl a bero på att de nationella dödsfallsregistren ofta inte tar hänsyn till ytterligare data som kommit fram vid en rättsmedicinsk undersökning. Detta görs dock i Danmark, Tyskland, Irland, Sverige och Storbritannien. I Nederländerna kommer resultatet att antecknas på dödsattest men inte införas i det nationella registret. Som tidigare nämnts påverkas antalet fall som statistikförs även av huruvida enbart underliggande eller bidragande tas med, och i så fall hur många bidragande dödsorsaker som registreras."

(Min anm. I Sverige registreras upp till 13 bidragande narkotikarelaterade orsaker, dock vanligen 2-3. I Nederländerna registreras bidragande dödsorsak inte alls).

Med ovanstående information hoppas jag ha bidragit till att i någon mån öka er kompetens och saklighet. Man bör inte låta uppsnappade statistikuppgifter bedra tanken, det är motsatsen till saklighet och balans. Statistik bör endast relateras till sin eget kontext, inte till andras. Då blir det fel.

Citera
2000-08-26, 17:20
Medlem
Dör det många fler i Sverige än i Holland?

Himla mycke text, orkar inte läsa allt men:
De som missbrukar heroin har själva försatt sig i denna situation och får stå sitt kast, att de dör tjänar alla på, samhället, släkt, och förmodligen knarkarn själv, det kan ju inte vara något liv de har precis.

Ungar skall inte tro att samhället skall lösa deras problem om de råkar fastna i ett beroende.
Och fan tar dem om de stjäl något, av med handen bara, det och pizza är det enda bra vi borde lära oss av mångkulturen.

Citera
2000-08-26, 18:30
Medlem

Det kan så vara att ett liv i lidande inte är så mycket att ha för stunden. Det är dock det enda liv man har...och ingen, inte heller du, kan säga hur detta liv kan komma att bli i framtiden. Jag känner en hel del heroinister som vänt sitt liv och blivit sig själv och andra till glädje. Tjuvar likaså. Det är en jäkla tur att de har sina händer kvar den dag de börjar använda händerna för något gott :-)

Resonerar du likadant med cancersjuka och diabetiker? I långa stycken har de själva försatt sig i sin sjukdom....

En mig närstående började med droger vid 13 år, när han var 15 var han fast. Tycker du att barn ska skylla sig själva`?
Citera
2000-08-26, 19:02
Medlem

"Det dör väldigt många heroinister i Stockholm nu. Det beror på tre saker"

Tack för att du berättade det för oss. Att många döda heroinister beror just på TRE saker alltså.

TRE SAKER, inte fler, inte färre.

Det där var en grov tillyxning om döda individer, allt för att passa in i ett politiskt argument. Skäms du inte när du gör deras död till generaliserande politikersnack? Vadfandå, narkomaner som dör i AIDS, skulle inte det pågå i Amsterdam eller?

Citera
2000-08-26, 19:35
Medlem

Gunnel skrev:

"Amsterdams rapporteringssystem är bra. De exkluderar dock alla döda som inte är holländska medborgare, t ex drogturister och invandrare/flyktingar boende i Holland. Därför bör man rensa ett statistiskt material från Stockholms kommun (nästan samma antal invånare ) från invandrare och flyktingar utan svenskt medborgarskap för att nå ungefärlig jämförbarhet.) "

Vi bör alltså kategoriskt rensa bort invandrare och flyktingar från Stockholms statistik för att kompensera för döda drogturister i Amsterdam, allt i syfte att nå "ungefärlig jämförbarhet" ?

Citera
2000-08-26, 20:12
Medlem

Kategoriskt rensa bort?
Eftersom Sverige tillämpar en icke-nationalistisk praxis så kunde man önska att Holland också gjorde det. Det är dock inte så...

Jag tror inte att du är så van vid statistisk bearbetning. Man talar om att rensa tabeller mm. Det är inte samma sak som etnisk utrensning...
Att INTE ta med utländska medborgare i statistik är däremot ett slags osynliggörande av människor. Sverige gör inte så´, däremot Holland.

Man kan dock i viss mån förstå Amsterdams kommun. De har många drogturister och är irriterade av all belastning på sjukvård och polis. Varför de rensar bort invandrare/flyktingar som faktiskt bor i staden ur sin statistik är lite mer svårförklarligt. Det kanske du kan förklara som bor där?

Vad tycker du i övrigt om mitt sakligt baserade inlägg?
Citera
2000-08-26, 22:24
Medlem

Men slutsatsen var väl ändå att trots allt detta du tar upp så har Sverige ett jämförelsevis anmärkningsvärt högt dödstal?

När detta togs upp i Alkohol&Narkotika så var slutsatsen iaf något i den stilen om jag minns rätt.
Citera
2000-08-27, 00:32
Medlem

Ja, det är många som dör nu, det är alldeles sant - och väldigt jobbigt att diskutera i kalla sociologiska ord. Jag ska på begravning igen nästa vecka. Ändå finns förklaringar...
Det beror mycket på att Sverige har en åldrad grupp injektionsnarkomaner. De flesta som börjat med droger som unga lever ofta inte längre än till 40-45. De som dör nu var en gång 70-talets glada, friska droganvändare, en riktigt stor grupp från den förra drogpositiva vågen *suck* De som smittades av HIV för 15 år sedan (när ingen visste) börjar också dö bort.

Sverige var faktiskt tidigt ute i narkotikasammanhang i Europa. För 30 år sedan låg Europas narkotikacentrum norrut. Nu ligger det i Holland-Storbrittannien. En del EU-länder fick sin rush först på 80-talet, då vi redan börjat minska nyrekryteringen av nya unga missbrukare. En del EU-länder har alltså en yngre missbrukarpopulation. Deras tid kommer också...om tio år. Man ska jämföra åldergrupper, inte rakt av, om man vill ha en indikator på den förda narkotikapolitikens misslyckande eller framgång. Man ska också jämföra typ av missbruk - t ex opiater, CS eller mycket blandmissbruk. Opiater och mix är allra värst.

Om man kollar dödlighetstatistik för svenska missbrukare under 30 år så har ingenting hänt alls. Det är likadant ända sedan 60-talet. Man skulle kunna säga att varken mycket liberal politik (70-tal), restriktiv politik med oerhörd stor tillgång på vård (80-tal) eller ekonomiskt urholkad, mer repressiv politik (90-tal) har givit några som helst utslag i dödligheten. Hur ska man tolka sådan kunskap? Vi vet bara att de ökande antalet heroinister i Sverige kommer att leda till att fler yngre kommer att dö tidigare än hittills. Det märks lite...men bara några få fall per år ännu.

Bland proffs har man vetat ganska länge att det skulle bli så här. I viss mån *nu ryser jag inför omänskligheten i mina ord* har nog landstings-och kommunpolitiker tagit fasta på det. Ingen idé att satsa vårdresurser på de äldre alltså. Omskrivet till politikerspråk "Vi ska prioritera de unga"
*morr*

Vet du vad Holland gjort bra? De har betydligt lägre frekvens av injicering bland heroinister än de flesta andra länder. Det är en harm reductioninformation som tydligen givit resultat, färre dör nu i överdos och diverse hudflageorsakade infektioner. Dessutom har de (ännu inte) rustat ned vården lika mycket som Sverige. Starka politiska krafter i Holland jobbar dock för det just nu....tyvärr. HIV-&hepatitinfektioner är dock på hög nivå i Holland - trots alla sprutor mm.

Sverige & Holland är (har varit) outstanding bäst på att tillhandahålla "narkomanvård" i Europa. Att ge vård hjälper dock inte särskilt mycket om...som läget är i Holland idag...många tonåringar blir narkomaner. Vi är på väg åt samma håll nu. Vård är som att ösa med tesked i en flod. Prevention är att försöka göra floden till en bäck.

Om vi verkligen vill kämpa politiskt kan vi kraftigt öka vårdresurserna i Sverige igen...Även om de äldre missbrukarna fortfarande kommer att dö bort så har vi ändå hjälpt dem och deras familjer som lider svårt också - att dö i värdighet. Men framför allt...Vi kan genom bättre vårdresurser för unga missbrukare och deras familjer hejda en ny "dödsvåg" om 25 år.

Å nu har jag suttit åt helvet för mycket vid skärmen! I morgon ska jag plocka svamp istället...
Citera
2000-08-27, 08:13
Medlem

Petter...jag vet att du är matematiskt kunnig. Gör ett litet tankexperiment nu...höfta till det alltså. Räkna såhär:
Utgå fråm Amsterdams siffror (ca 670.000 invånare). Mer än halvera dem för att kompensera för att den är en problemintensiv storstad. Eller skriv ned siffran med 75% om du vill. Betänk ändå att Holland har många problemintensiva stortstäder och en hel del mindre, t ex Enschede eller Groeningen. Skriv upp siffran till 15 miljoner invånare.

Tror du fortfarande att Holland har mycket lägre dödlighet...eller högre?

Tänk brother, tänk...Och sänd en vänskapens tanke till forskarna i Utrecht som ärligen försöker rätta till en tidigare förljugen kunskapssituation i sitt hemland - utan att öppet desavouera myndighetspersoner och kollegor. Inget lätt läge för dem. Lämna dem ditt tysta stöd och förstör inte för dem.
Citera
2000-08-27, 11:00
Medlem

Jag läste ett par ord ur dina inlägg, något mer ides jag inte.

Som sagt var, Sverige har trots allt en jämförelsevis hög dödlighet, det behöver du inte inte besvara med en hel uppsats om hur hemskt det är i Holland, det har jag inte skrivit ett piss om.

Jag upplever dig som tvångsmässigt exkommunikativ, vad beror det på?

Citera
2000-08-27, 11:59
Medlem

Kanske för att du mest kastar skit? Man brukar hålla upp garden inför människor som beter sig så...

Och visst har du många gånger skrivit om Holland...minst 10-20 gånger.
Om det nu inte är en annan cyberPetter än den vanliga Petter förståss...*suck*
Citera
2000-08-27, 12:31
Medlem

Petter: det verkar ju inte så värst smart att delta i en debatt och ändå inte läsa sin motståndares inlägg, eller hur? Om du inte gör det har du ju förverkat din rätt att delta i debatten.

Många här tycks ha svårt för MenTals långa och sakliga inlägg.
Överbevisade?
Då är det ju bättre att fastna i avsiktliga missupfattningar kring meningskonstruktioner eller personangrepp samt påståenden i stil med "fan vad mycket du skriver jag läst bara några meningar"

Hittills har jag inte sett att MenTal fått ett enda riktigt svar i denna tråd och det talar ju sitt tydliga språk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in