• 1
  • 2
2000-08-27, 17:12
Medlem
Dör det många fler i Sverige än i Holland?

"Om du inte gör det har du ju förverkat din rätt att delta i debatten."

Nej, detta är ett fritt forum, där vem som helst får delta på det sätt man själv vill.

Jag har fått svar på det jag ville, MenTal bekräftar att det är hög dödlighet, enligt henne "just nu", så det är jag nöjd med. Jag nöjer mig med att konstatera att situationen i Sverige borde vara betydligt bättre om repression var sånt förträffligt sätt att bekämpa knark på.
Citera
2000-08-27, 19:11
Medlem

Lite klokare blir vi alla (även jag *jojo*) för varje varv man granskar kunskapsunderlag.

"Just nu" betyder egentligen samma sak som "70-talets stora kull av unga glada droganvändare". Bär denna insikt med dig till år 2020-25, då kommer nog samma debatt upp igen. Kohorter på ålder - en av många nycklar till förståelse av narkotikapolitikens problem och möjligheter.

År 2020 sitter jag nog bara i gungstolen och hostar...om ens så vital.
Citera
2000-08-27, 19:19
Medlem

Jag tycker att man ska ge metadon till alla heroinister som önskar det.
Jag vet att det inte är lösningen på missbruks problemet. Men det skulle troligen spara massa pengar, som kanske kunde läggas på addekvat vård istället.
-Eller vad säger ni?
Citera
2000-08-27, 22:23
Medlem

Kanske...till alla som önskar det :-) Metadonbehandling kan vara väldigt bra, nästan som ett mirakel ibland. Men vad innebär det att önska sig metadonbehandling?

Tyvärr är metadon ingen drömdrog precis. Det är en behandlingsform som egentligen bara passar de långt gångna heroinisterna - de som inte söker kickar längre och inte orkar mer. Metadon släcker nämligen ut kicken av heroin...och delvis av andra droger också.

Metadonbehandling är inte helt ofarligt, överdoser är vanliga i Danmark & England som har (haft) ett dåligt skött vårdsystem för metadon. En tredjedel av dem som dött i överdos hade metadon med i sin överdos i dessa länder. Ingen bra hjälp alltså!

Det viktiga är att det finns behandlingsplats för alla som "passar för" metadonbehandling. Det finns det inte idag...

Metadonbehandling är dock väldigt dyrt, mycket dyrt. Sex-tio alkoholister kan få ett års vård för samma kostnad som en metadonpatient per år. Det vill till att vi tar politisk kamp för att höja landstingsskatten :-) Jag vill!
Citera
2000-08-27, 22:39
Medlem

det är väl bätter att ge heroinisterna gratis metadon än att låta dom springa runt på stan och begå en massa brott som antagligen kostar staten mer än själva metadonet. Tyvärr så är sveriges politiker alltför korkade för att förstå en sån enkel sak.. De låter hellre folk dö än att få hjälp..
Citera
2000-08-28, 10:06
Medlem

*hmmmm* Brott är kanske inte så väldigt dyrt för "staten". Det är snarare vanliga människor, affärsinnehavare och försäkringsbolag (oxå vanliga människor) som får betala. Dessa betalar de verkligt stora summorna, inte så mycket via stats-skatten.

Landstings-och kommunalskatt betalar för all slags vård. Jag tycker precis som du att vårdresurserna ska förstärkas kraftigt. För unga på väg in i beroendeutveckling, för narkomaner, för alkoholister, för gamla och sjuka, för dyslektiska barn, för flyktingar med psykiska trauman, för psky.patienter m fl. Det kräver att vi samfällt jobbar för höjd skatt för att överföra till de som har behov av särskild hjälp. I gengäld får vi ett humanare samhälle och mindre brott...

*vinkar solidariskt*
Citera
2000-08-28, 10:53
Medlem

-Men Tal, det känns som du sitter och bara kastar ur dig massa fakta.

Angående med att det är dyrt, tabletterna är inte speciellt dyra(100st 187,50kr) så jag antar att det är allt runt omkring som kostar. T.ex. provtagning för att se att de inte använder annat knark etc.

När det gäller dödlighet, får man väl ändå se till de svenska förhållandena. Om nu Sverige har ett väl skött program med låg dödlighet (som kostar mycket), så spelar det ingen roll vad danskarna gör. -Förresten är det säkert att den "tredjedel av de som dött i överdos" fått sitt metadon av sjukvården? De kan lika gärna köpt de från annat håll eller?

Om du skiter i det där med landstings och kommunal skatt och vem som betalar vad, tänk samhällsekonomiskt. En heroinist kostar staten flera miljoner(gissning, du har säkert siffran) om året. Att ha honom i vård kostar troligen en tiondel av den summan. Det blir ändå en stor besparing.
Citera
2000-08-28, 20:51
Medlem

Någon som vet om apomorfin skulle kunna användas för att bota heroinister?
Tänker framförallt på vad William S. Burroughs har sagt om detta och det det var det enda som hjälpte honom att bli fri från opiatberoendet...
Kanske bättre än metadon?
Citera
2000-08-29, 00:38
Medlem

Hej Angel....Javisst är det bli billigare för samhället att "ha heroinisten i vård"...Men majoriteten av de yngre heroinisterna vill inte ha metadon, inte heller vård. Det är först de äldre, trasigare...Man kan/ska inte tvångsvårda alla väl? Det känns för mig som om frågan måste hanteras från en annan vinkel än vad som är billigast...

Det allra dyraste vårdprogrammet som finns i Europa är Schweitz heroinprojekt. På andra plats kommer välskötta metadonprojekt.

Det är alls inte bara "kontroll" av sidomissbruk som kostar. Metadonbehandling är alls inte bara själva läkemedlet. Bara metadon hjälper nämligen mycket dåligt. Programmet innehåller mycket psykosocial rehabilitering och sjukvård av annt slag. Det måste finnas tät kontakt mellan läkaren och metadonpatienten...speciellt de första åren. Man justerar ofta doserna - ett medicinskt finlir. En halsfluss t ex kan betyda behov av tillfälligt höjd dos för att undvika heroinsuget. En sorg likaså. Sen ska man ned igen...

Metadonbehandling är faktiskt väldigt knepigt, också för patienten.

Ja du har rätt, de som dör i metadoninblandade överdoser i England & Danmark har inte sällan köpt/fått metadonet av metadonpatientn. Läckage till svarta marknaden är en farlig sak. Just p g a att metadon är långtidsverkande (36 timmar) är det extra överdosfarligt.

Det finns egentligen inga mirakelkurer...Hur man än vänder sig är det oerhört svårt.
Citera
2000-08-29, 15:15
Medlem

-Ja det var ungefär det svar jag ville höra.
Citera
2001-07-05, 22:51
Medlem

THE ONLY DOPE WORTH SHOOTING IS CALLED GEORGE W BUSH.

(modifierat citat från Abbie Hoffamn)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in