2008-03-03, 21:31
Medlem
djues avatar
Så här ser det ut.

jag har en extern hårddisk med alla bilder,filmer och spel etc. inget fel på den..
sen har jag c:\ med windows som jag lägger en del spel/program annat skräp på. nu har jag redan lagt in lite grejer på den disken så det blir jobbigt att formatera hela c:\. så det jag undrar är om det går att bara "avpartionera" den delen som är partionerad eller vad man ska säga..

ja, juste. glömde säga att jag har en "HP_RECOVERY(I" partition också
Citera
2008-03-03, 21:33
Medlem
Relels avatar
men vill bara att innan du formaterar, så kolla efter om de finns nå oallokerat utrymme isf har du hittat dina saknade gb, och då ska de gå att åtgärda utan den allsmäktige formateringen..
Citera
2008-03-03, 21:38
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Så här ser det ut.

jag har en extern hårddisk med alla bilder,filmer och spel etc. inget fel på den..
sen har jag c:\ med windows som jag lägger en del spel/program annat skräp på. nu har jag redan lagt in lite grejer på den disken så det blir jobbigt att formatera hela c:\. så det jag undrar är om det går att bara "avpartionera" den delen som är partionerad eller vad man ska säga..

ja, juste. glömde säga att jag har en "HP_RECOVERY(I" partition också
Den externa behöver du inte bry dig om. Hur stor är partition c:? Du kan tyvärr inte ändra storleken på c: utan att formatera.

HP-recovery partitionen kan väl knappast vara större än någon GB? Kolla även upp det som någon sagt tidigare i tråden - om du har något oanvänt utrymme, isåfall kan du skapa en partition av det också men kom ihåg att du aldrig kan göra just c: större utan att formatera.
Citera
2008-03-03, 21:41
Medlem
djues avatar
joo det finns det, hur fixar jag tillbaka det då?

http://img222.imageshack.us/my.php?image=namnlsug8.png
Citera
2008-03-03, 21:44
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
joo det finns det, hur fixar jag tillbaka det då?

http://img222.imageshack.us/my.php?image=namnlsug8.png
Som det ser ut på dendär bilden så är allt som det ska. Kan dock tycka att du snålat lite med utrymme på c:. Minst 30 GB är att rekommendera, ha i åtanke att du ska ha gott om ledig plats på c: efter att du installerat alla uppdateringar, program mm. Anledningen att du bör ha mycket oanvänt utrymme på c: är just att datorn inte ska kännas trög.
Citera
2008-03-03, 21:48
Medlem
djues avatar
Jo, jag har förståt att allting fungerar som det ska.. lite tråkigt bara att ha 90gb liggandes som jag inte kan använda. men relel bad mig hitta oalokerat utrymme och det fanns ju där.. frågan är ju nu hur jag gör det skrivbart
Citera
2008-03-03, 21:50
Medlem
Relels avatar
Citat:
Jo, jag har förståt att allting fungerar som det ska.. lite tråkigt bara att ha 90gb liggandes som jag inte kan använda. men relel bad mig hitta oalokerat utrymme och det fanns ju där.. frågan är ju nu hur jag gör det skrivbart

testa högerklicka på de oallokerade och skapa partition eller något liknande, typ guide för att skapa en sån eller nåt, se om de går
Citera
2008-03-03, 21:57
Medlem
djues avatar
tack för all hjälp!

lite jobbigt dock med 4 olika diskar
Citera
2008-03-03, 22:01
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relel
testa högerklicka på de oallokerade och skapa partition eller något liknande, typ guide för att skapa en sån eller nåt, se om de går
I Partition Magic menar du? Det går inte att skapa partitioner i windows, däremot ändra alla partitioner utom C:.

Till TS: Släng i XP skivan och skapa en partition av det oallokerade utrymmet. Du kommer förstå vad vi menar när du väl sitter där med XP skivan i burken.
Om du inte orkar vänta tills du får tag på någon XP-skiva så kan du skapa en partion via partition magic. (Med hänsyn till upphovsrättslagen så kan jag tyvärr inte hänvisa dig till vart du kan ladda hem programmet )
Citera
2008-03-03, 22:10
Medlem
Relels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
I Partition Magic menar du? Det går inte att skapa partitioner i windows, däremot ändra alla partitioner utom C:.

Till TS: Släng i XP skivan och skapa en partition av det oallokerade utrymmet. Du kommer förstå vad vi menar när du väl sitter där med XP skivan i burken.
Om du inte orkar vänta tills du får tag på någon XP-skiva så kan du skapa en partion via partition magic. (Med hänsyn till upphovsrättslagen så kan jag tyvärr inte hänvisa dig till vart du kan ladda hem programmet )

nej, jag menade i diskhanteraren. han högerklickar på det oallokerade och sen trycker han "Ny enkel volym", då ska han få en till ny partition. annars, som sagt använd xpskivan.
Citera
2008-03-03, 22:12
Medlem
djues avatar
okej. åter igen tack! får helt enkelt göra mig besväret och installera om allt igen
Citera
2008-03-03, 22:18
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relel
nej, jag menade i diskhanteraren. han högerklickar på det oallokerade och sen trycker han "Ny enkel volym", då ska han få en till ny partition. annars, som sagt använd xpskivan.
det som händer då är ju egentligen bara att han flyttar oanvänt utrymme och gör en partition av det - visst, det fungerar, men det är alltid bäst att formatera nya partitioner, och om man skapar dessa via xp skivan så är man säker på att man inte får problem med att flytta enhetsbeteckningar mm i framtiden.

TS: Det är helt upp till dig hur du väljer att göra, jag kan bara säga vad jag hade gjort, och det är att ta bort partition c: och skapa en ny, större c: partition, samt skapa en till partition av resten av utrymmet (om man nu inte räknar med hp recovery, den är bäst du låter vara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in