• 2
  • 3
2008-03-04, 15:05
Medlem
X_surfers avatar
Att man inte bör använda verktyg som Partition Magic är faktiskt bullshit, så länge man har en backup på det man är rädd om är det ingen fara, visst kan det skita sig och leda till dataförlust men det är relativt ovanligt, har man bara backup på det man är rädd om är det bara att tuta och köra.

Vill man vara laglig kan man med fördel dra ner Gparted LiveCD helt gratis istället för PM

Ett program jag varmt kan rekommendera

http://sourceforge.net/project/showf...kage_id=173828
Citera
2008-03-04, 15:14
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Att man inte bör använda verktyg som Partition Magic är faktiskt bullshit, så länge man har en backup på det man är rädd om är det ingen fara, visst kan det skita sig och leda till dataförlust men det är relativt ovanligt, har man bara backup på det man är rädd om är det bara att tuta och köra.

Vill man vara laglig kan man med fördel dra ner Gparted LiveCD helt gratis istället för PM

Ett program jag varmt kan rekommendera

http://sourceforge.net/project/showf...kage_id=173828
Du har givetvis rätt i detta påstående Tänkte mest på att han isåfall inte hade velat formatera c:, och om det skiter sig i PM så blir slutresultatet oftast att man ger upp och formaterar skiten på "traditionellt" vis Jag själv har aldrig hört talas om Gparted, där kanske dessa problem är obekanta? Jag kan bara tala för partition magic som jag avråder folk att använda så gott det bara går
Citera
2008-03-04, 18:42
Medlem
Det finns ett enklare sätt att lösa problemet som TS beskriver. Jag har läst igenom 2 första sidorna och ingen har sagt att han ska genomgå dessa steg som jag hade tänkt mig, så låt mig försöka

Det behövs inte något program eller liknande eller omformatering av Windows för att fixa ditt problem.

Om du klickar på start > högerklicka på den här datorn sen klickar du på Hantera. Under Diskhantering som du hittar till vänster spalt kan du se en översikt över antalet GB, samt opartionerad utrymme. Det kan komma att det finns opartionerad utrymme som ligger och spökar. Du kan då klicka på det opartionerade utrymmet och trixa till lite där. För nuvarande har jag inget opartionerat utrymme och kan således inte beskriva exakt vilka steg du ska ta efter detta, men jag hoppas att du kan hitta lösningen därifrån
Citera
2008-03-04, 19:40
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor_Bly
Du har givetvis rätt i detta påstående Tänkte mest på att han isåfall inte hade velat formatera c:, och om det skiter sig i PM så blir slutresultatet oftast att man ger upp och formaterar skiten på "traditionellt" vis Jag själv har aldrig hört talas om Gparted, där kanske dessa problem är obekanta? Jag kan bara tala för partition magic som jag avråder folk att använda så gott det bara går

Går en partitionering åt helsike kan man försöka ordna till partitionen med TestDisk det är dock lite småbökigt (TestDisk finns för övrigt med på Gparted liveCD)
Skulle man nu behöva formatera om är det väl ingen katastrof, om det ändå var vad man skulle ha gjort annars?

Jag har för närvarande använt Gparted omkring 7-8 gånger det har krånglat 1 gång.

Men givetvis är inget partitioneringsverktyg 100% säkert
Citera
2008-03-04, 19:44
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abe87
Det finns ett enklare sätt att lösa problemet som TS beskriver. Jag har läst igenom 2 första sidorna och ingen har sagt att han ska genomgå dessa steg som jag hade tänkt mig, så låt mig försöka

Det behövs inte något program eller liknande eller omformatering av Windows för att fixa ditt problem.

Om du klickar på start > högerklicka på den här datorn sen klickar du på Hantera. Under Diskhantering som du hittar till vänster spalt kan du se en översikt över antalet GB, samt opartionerad utrymme. Det kan komma att det finns opartionerad utrymme som ligger och spökar. Du kan då klicka på det opartionerade utrymmet och trixa till lite där. För nuvarande har jag inget opartionerat utrymme och kan således inte beskriva exakt vilka steg du ska ta efter detta, men jag hoppas att du kan hitta lösningen därifrån
Jodå det har nämnts tidigare, och det är ju ett sätt av många
Citera
2008-03-04, 20:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Det är bara i Vista man kan ändra storlek på sina partitioner via diskhantering i XP och 2000 kan du bara skapa och ta bort partitioner där
Citera
2008-03-04, 20:56
Medlem
Relels avatar
Citat:

har ingen sagt det? de är ju det ja har predikat för hela tiden
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in