• 1
  • 2
2008-03-03, 20:33
Medlem
djues avatar
Har lite panik just nu. just som jag trodde att jag hade lyckats fixa datorn visar det sig att jag har ett nytt förmodligen stort problem.

Jag har en hårddisk på 120gb (111gb) efter min ominstallation och disk cleaner så installerade jag xp osv. jag laddade hem lite grejer och nu fick jag upp "low disc space" meddelande och jag kollade om det verkligen stämde. Japp!

KAPACITET: 13,4 GB
ANVÄNT UTRYMME: 12,2GB
LEDIGT UTRYMME: 1,4GB

seriöst! vad fan?!

jag har absolut ingen aning om vad detta kan bero på.. snälla hjälp!
Citera
2008-03-03, 21:02
Medlem
massamulls avatar
du måste ha pationerat hårddisken fel så att du har en massa Gb som ligger om väntar på att bli använda
Citera
2008-03-03, 21:04
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djue
Har lite panik just nu. just som jag trodde att jag hade lyckats fixa datorn visar det sig att jag har ett nytt förmodligen stort problem.

Jag har en hårddisk på 120gb (111gb) efter min ominstallation och disk cleaner så installerade jag xp osv. jag laddade hem lite grejer och nu fick jag upp "low disc space" meddelande och jag kollade om det verkligen stämde. Japp!

KAPACITET: 13,4 GB
ANVÄNT UTRYMME: 12,2GB
LEDIGT UTRYMME: 1,4GB

seriöst! vad fan?!

jag har absolut ingen aning om vad detta kan bero på.. snälla hjälp!
Du har troligtvis formaterat partitionen som Fat32, formatera om den med NTFS så borde det lösa sig
Citera
2008-03-03, 21:05
Medlem
djues avatar
Okej tack. hehe du verkar vara den enda som ger en svar i datorforumet

hur "avpartitionerar" man då
Citera
2008-03-03, 21:08
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Okej tack. hehe du verkar vara den enda som ger en svar i datorforumet

hur "avpartitionerar" man då
Jag kommer ihåg att jag läst om detta tidigare och det ska finnas ett enkelt sätt att fixa detta problem på. Kommer dock inte på vad det var just nu, googla eller vänta på svar av någon annan användare, är säker på att någon vet vad jag menar, har för mig att det bara var att skriva en rad i kör (om du kör windows), annars finns ju möjligheten att formatera om partitionen från grunden, men det kan ju bli lite jobbigt ifall du hunnit fylla disken. Hoppas det löser sig iallafall
Citera
2008-03-03, 21:12
Medlem
Relels avatar
http://vistatips.se/minska-storleken...ition-i-vista/

tror dedär borde hjälpa dej
Citera
2008-03-03, 21:13
Medlem
Det finns program som kan ändra partioner inne i windows, Partition Magic och dyl. men dessa är inte att rekomendera, det bästa du gör är att formatera om datorn och i win XP installationen är NTFS Deafult som filsystem, så låt det vara så och installera bara XP enl. instruktionerna.

//Dan
Citera
2008-03-03, 21:17
Medlem
Relels avatar
det jag menade me mitt förra inlägg är att du kan gå efter den länken, då ska de förmodligen finnas oanvänt ytrymme som du kan göra en extra partition av annars, stoppa i windowsskivan igen å gör en partition därifrån, utan att formatera!
Citera
2008-03-03, 21:18
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JadzhOr
Det finns program som kan ändra partioner inne i windows, Partition Magic och dyl. men dessa är inte att rekomendera, det bästa du gör är att formatera om datorn och i win XP installationen är NTFS Deafult som filsystem, så låt det vara så och installera bara XP enl. instruktionerna.

//Dan
Glöm partition magic, det är ett väldigt bra program om man vill skapa nya partitioner, men så fort man börjar pilla med färdiga partitioner så får man inget annat än vredesutbrott.
Så jag skulle nog rekommendera TS att formatera om partitionen från grunden som sagt ifall ingen nu har raden man ska knacka in i kör.
Citera
2008-03-03, 21:19
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relel
det jag menade me mitt förra inlägg är att du kan gå efter den länken, då ska de förmodligen finnas oanvänt ytrymme som du kan göra en extra partition av annars, stoppa i windowsskivan igen å gör en partition därifrån, utan att formatera!
Jag tvivlar på att han har gjort en liten partition av en stor hårddisk och lämnat resten av utrymmet opartitionerat, men annars så håller jag självklart med dig
Citera
2008-03-03, 21:22
Medlem
djues avatar
Okej! tack för alla svar

synd bara att xp skivan är hemma hos en kompis

behöver man göra något speciellt för att bara formatera en partition eller är det uppenbart hur man gör när man är inne i skivan?
Citera
2008-03-03, 21:26
Medlem
Doktor_Blys avatar
Citat:
Okej! tack för alla svar

synd bara att xp skivan är hemma hos en kompis

behöver man göra något speciellt för att bara formatera en partition eller är det uppenbart hur man gör när man är inne i skivan?
Du väljer vilken enhet du vill formatera, eftersom du inte verkar veta så mycket om detta (inget illa menat) så har du troligtvis bara en eller 2 partitioner. Windows ligger 99 gånger av 100 på partition C:.

Min rekommendation ifall du nu bara har en partition är att för det första ta bort alla partitioner, sedan skapa 2 partitioner: en på exempelvis 50 GB för operativsystem + program samt en partition med resten av utrymmet för lagring av bilder, musik mm. På detta sätt så slipper du dessutom tänka på att ta backup på allt viktigt innan nästa formatering, eftersom det oftast räcker att formatera partitionen som windows ligger på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in