Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-03, 12:26
  #1
Avstängd
fanfares avatar
Har du liksom jag upplevt att windows går segt ibland när man haft det igång länge. Om man startar om datorn går det mindre segt igen. Det kan man uppleva på ett enklare vis!

TIPS!

1.skapa en genväg på skrivbordet döp den till "Rensa hjärnan" (eller vad du nu vill)

2.låt målet vara

%windir%\system32\rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks

Sen trycker du på genvägen och njuter.

Fick tipset om detta nån gång
Vet inte vad det gör - men det verkar som om detta "rensar minnet"?

Om datorn varit igång länge och blivit halvseg och så trycker man på "rensa hjärnan" går allt mycket snabbare plötsligt!
Citera
2008-03-03, 12:33
  #2
Medlem
coqs avatar
Hur vet man att det verkligen fungerar? Även en förklaring av hur denna kodrad fungerar skulle vara på sin plats.
Citera
2008-03-03, 12:43
  #3
Medlem
cannabe²s avatar
Den rensar upp i ditt minne. Den kollar upp alla processer och dom som vid nuläget körs som "idle" rensas bort och frigör minne.

Detta är bra att göra innan man kör igång ett spel, eller märker att datorn slöar efter.

Den ska inte påverka vad du håller på med, eller förstöra något för dig.
Citera
2008-03-03, 13:16
  #4
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannabe²
Den rensar upp i ditt minne. Den kollar upp alla processer och dom som vid nuläget körs som "idle" rensas bort och frigör minne.

Detta är bra att göra innan man kör igång ett spel, eller märker att datorn slöar efter.

Den ska inte påverka vad du håller på med, eller förstöra något för dig.
Det är inte vad Microsoft påstår:
Citat:
Idle Task Scheduling: The ProcessIdleTask API

The file placement optimization, which is done no more often than once every three days, is an example of a task that is carried out when the system is deemed to be idle. System Restore and other features of Windows XP also attempt to defer some work until the system is deemed to be idle. There are also some done-once-after-setup work items that also operate under the Idle Task Scheduling mechanisms.

All of these "idle tasks" are controllable by a system API in advapi32.dll, ProcessIdleTasks. The APIs sole purpose is to allow benchmarks a simple way to force any pending idle tasks to be executed immediately, without having to wait a lengthy period of time.

The API ProcessIdleTasks can be called in one of two ways, from the command line or synchronously from a program. To call ProcessIdleTasks from the command line, use this syntax:

Rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks

When called from the command line, the ProcessIdleTasks work is done in the background asynchronously. It can take 10 to 15 minutes for idle tasks to complete. Task Manager will report processes running, and the disk will likely be active during this time.
http://www.microsoft.com/whdc/archive/benchmark.mspx
Citera
2008-03-03, 14:23
  #5
Avstängd
fanfares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coq
Hur vet man att det verkligen fungerar? Även en förklaring av hur denna kodrad fungerar skulle vara på sin plats.

därför att allt går mycket snabbare efteråt! (t ex att växla mellan fönster osv)

Det förstör så vitt jag vet inget i minnet heller - eftersom jag t ex. har igång Utorrent, MS Word och några andra program (typ firefox) och jag efter att ha använt "rensa hjärnan"-kommandot så påverkas inte detta negativt.
Citera
2008-03-03, 14:25
  #6
Avstängd
fanfares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Det är inte vad Microsoft påstår:

http://www.microsoft.com/whdc/archive/benchmark.mspx

förstår inte riktigt, kan du inte förklara vad som står där som säger att det skulle vara negativt att utföra detta kommando?

själv har jag inte märkt av någon som helst negativ effekt - bara positiva
Citera
2008-03-03, 14:48
  #7
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanfare
förstår inte riktigt, kan du inte förklara vad som står där som säger att det skulle vara negativt att utföra detta kommando?

själv har jag inte märkt av någon som helst negativ effekt - bara positiva
En del processer körs inte förrän datorn har varit inaktiv (idle) en stund. När man kör kommandot i första inlägget tvingar man Windows att starta de processerna direkt utan att vänta. Varken jag eller Microsoft påstår att det skulle vara negativt att göra det, bara att det inte "kollar upp alla processer och dom som vid nuläget körs som "idle" rensas bort och frigör minne".

Då och då cirkulerar det sådana här "tips" som säger sig snabba upp datorn, rensa minnet, ge mer bandbredd i nätverket mm. Om det nu skulle gå, eller göra nytta, varför skulle Windows inte göra det som standard?
Citera
2008-03-03, 14:58
  #8
Avstängd
fanfares avatar
Jo, så kan man ju tänka "varför byggde inte windows in den funktionen" osv.

Då kan man ju fråga sig varför många upplever att datorn, om den står påslagen ett tag, går allt långsammare, och att detta löser sig av att man startar om den?

Microsoft borde ju gjort så att datorn inte alls blev långsammare!!

Windows är ju inte perfekt på något vis.

Det är därför det är värdefullt med tilläggsprogram och tips av olika slag.

Själv känner jag att Ccleaner är ett absolut nödvändigt program för mig - delvis pga av just windows oförmåga att rensa upp efter sig. Samma anledning att jag föredrar RevoUninstaller framför att avinstallera via kontrollpanelen - då många program lämnar MYCKET skit efter sig såväl i form av mappar och i register.

Hursomhelst så läste jag att det aktuella tipset i första inlägget - detta kommando motsvarade det som händer när man startar om datorn, och att man rensar bort massa skräp i minnet - och att det är därför det går snabbare. Jag tycker att det funkar i alla fall!! Om någon kan påvisa att det på något vis skulle vara skadligt får ni gärna berätta det förstås -men så länge så fortsätter jag använda det när andan faler på!
Citera
2008-03-03, 15:05
  #9
Avstängd
Funkar detta på vista?
Citera
2008-03-03, 16:32
  #10
Medlem
Jag har precis testat detta på Vista och märker en ökning av diskaktivteten.

DfrgNtfs.exe körs i bakgrunden vad jag ser och jag förmodar att Vista optimerar sig själv, men här "påtvingar" du en optimering istället för att vänta 15 minuter innan datorn optimerar sig själv.

Tack för tipset
Citera
2008-03-03, 16:41
  #11
Avstängd
fanfares avatar
skall kanske tillägga att jag använder windows XP
Citera
2008-04-02, 13:58
  #12
Medlem
Goldmanns avatar
Fungerar detta??
Jag har problem med vissa spel som segar ihop totalt efter en stund. Förut så räckte det med att starta om datorn men nu fungerar inte det längre. Jag kan gå runt i spelet men när jag skall göra ngt, skjuta tex, så segar det ihop totalt.
Har testat ominstalera men det hjälpte inte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback