Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-15, 17:44
  #1777
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka7777
Hej, har ett problem med denna kod, kan inte hitta felet.
Mitt problem just nu är att den hoppar kör aldrig inmatningen för sista säljaren, sen skriver den heller inte ut antalsalj..

Du matar ju aldrig in de sista uppgifterna i arrayen...

Kod:
TheList[6] = new string[4] { personnrnamndistriktantalsalj }; 
             
            
Console.WriteLine("Säljare 6 : Ange ditt personnr"); 
            
personnr Console.ReadLine(); 

            
Console.WriteLine("Säljare 6 : Ange ditt Namn"); 
            
namn Console.ReadLine(); 

            
Console.WriteLine("Säljare 6 : Ange disktrikt"); 
            
distrikt Console.ReadLine(); 

            
Console.WriteLine("Säljare 6 : Ange antal sälj"); 
            
antalsalj Console.ReadLine(); 

            
// Inmatning i array
            
TheList[7] = new string[4] { personnrnamndistriktantalsalj }; 
Citera
2013-10-20, 15:23
  #1778
Medlem
Hej, jag har en uppgift som jag har börjat på. Men nu har jag fastnat, jag behöver er hjälp.

Detta är den kod jag skrivit(på rad 132 blir det något fel ):http://pastebin.com/BYQKGgBJ

Uppgiften är:
Skriv ett litet program (console applikation) som läser in uppgifter för sex säljare i en säljkår.
Indata till programmet är de uppgifter om säljare som matas in.


Följande uppgifter ska alltså läsas in: namn, personnummer, vilket distrikt han/hon arbetar i,
hur många artiklar han/hon har sålt under perioden.

Detta för att man har ett bonussystem där viss del av lönen är fast och viss del rörlig. Den
rörliga baseras på antal sålda artiklar (ni behöver dock inte beräkna lönen). Man vill sen se
statistik över försäljningen..
Det ska finnas följande fyra nivåer: under 50 artiklar, 50-99 artiklar, 100-199 artiklar samt en
nivå 199 artiklar

När man läst in alla säljare ska resultatet sorteras innan det skrivs ut. Sorteringen sker på antal
sålda artiklar. I utskriften ska alla resultat i sorterad ordning finnas med samt hur många
säljare som ligger inom varje nivå och hur många artiklar var och en har sålt.


Ex.
Namn Persnr Distrikt Antal
Kalle Anka 4503038990 Piteå 173
1 säljare har nått nivå 3: 100-199 artiklar


Osv…

Observera att den sammanfattande informationen om hur många säljare som nått en viss nivå
ska kommer efter det att man räknat upp säljarna i den nivån, precis som i exemplet ovan.


OBS!
Resultatet ska visas både på skärmen och skrivas till en fil.
Citera
2013-10-21, 13:11
  #1779
Medlem
Får fram felmeddelandet "Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt." på rad 132
Citera
2013-10-21, 13:27
  #1780
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka7777
Får fram felmeddelandet "Objektreferensen har inte angetts till en instans av ett objekt." på rad 132
En referens (variabel) du använder på rad 132 är null. Sätt en breakpoint och kolla vad de har för värden.
Citera
2013-10-21, 16:43
  #1781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
En referens (variabel) du använder på rad 132 är null. Sätt en breakpoint och kolla vad de har för värden.
Ok, hur gör jag det
Citera
2013-10-21, 16:50
  #1782
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka7777
Ok, hur gör jag det

En breakpoint (om du använder VS från MS) sätter du enklast genom att klicka till vänster om kodraden du vill undersöka eller via menyn (som jag inte på rak arm kommer ihåg var man skulle klicka i att sätta en breakpoint vid cursorn). Men finns det nåt som heter debug så skulle jag leta där.

Sen är det bara att ha musen ovanför variabler för att se värden eller lägga dom i watch ifall du vill stega lite och kika vad som händer.

Detta kräver dock att programmet går att starta/kompilera.
Citera
2013-10-21, 19:44
  #1783
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka7777
Ok, hur gör jag det
https://www.flashback.org/sp20340390
Citera
2013-10-29, 22:25
  #1784
Medlem
Hej!
Jag har en kort fråga om hur man anropar klasser i C#, hoppas någon smart människa här inne kan svara mig.

Säg att jag skapat en ny klass-fil (Project=>Add Class i VS) som jag döpt till class readfile (skrivit in efter "class" i taben som öppnas). När jag ska anropa funktionen från mitt huvudprogram skriver jag in "public static int readfile();" eftersom jag inte vill skicka in några parametrar men ha en integer i retur. Men detta vill sig icke och trots att jag sökt på felkoden "Expected class, delegate, enum, interface, or struct" blir jag f*n inte klok. Några tips?

Kort sagt, hur gör jag en ny fil med en class och anropar denne från min huvudfunktion?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-30, 05:01
  #1785
Medlem
El Pulgos avatar
Jag hade tänkt införskaffa en trevlig treeview som navigation till min sida.

Dock uppstår det problem när jag expanderar childnodes, jag har exempelvis en node som har 3 st childnodes, men när jag expanderar denna noden så överlappar childnodesen de nodes som ligger under i menyn -->

- meny
-- node1
-- node2
-- node3
--- node31
--- node32
--- node33
--node4

Node 32 & 33 hamnar alltså under/över node4 trots att node4 har "högre rang" än 32 & 33.

Detta händer när jag lägger till en treeview och har default-inställningar. Jag använder en sitemap som datakälla.

Någon som vet varför den beter sig såhär? Den borde väl rimligtvis vara inställd per default att expandera normalt och inget man borde behöva ordna med css eller properties?

Länkar min kod, ifall jag nu ställt in något märkligt.


Jag tror att jag har gjort rätt i sitemapen men kan ju hända att jag strukturerat den fel?
Jag har förövrigt inte använt någon css för den.

Tack för hjälp.
Citera
2013-10-30, 08:43
  #1786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Hej!
Jag har en kort fråga om hur man anropar klasser i C#, hoppas någon smart människa här inne kan svara mig.

Säg att jag skapat en ny klass-fil (Project=>Add Class i VS) som jag döpt till class readfile (skrivit in efter "class" i taben som öppnas). När jag ska anropa funktionen från mitt huvudprogram skriver jag in "public static int readfile();" eftersom jag inte vill skicka in några parametrar men ha en integer i retur. Men detta vill sig icke och trots att jag sökt på felkoden "Expected class, delegate, enum, interface, or struct" blir jag f*n inte klok. Några tips?

Kort sagt, hur gör jag en ny fil med en class och anropar denne från min huvudfunktion?

Tack på förhand!

Använd static så lite som möjligt. Det kommer bara att ställa till problem för dig.

Så här skulle det kunna se ut. Jag har här en klass MyClass. Den kan antingen ligga i samma fil som huvudprogrammet eller i en separat fil, båda fungerar. Som du ser har jag gett klassen ett namespace.

I huvudklassen skapar jag först en ny instans av klassen och därefter anropar jag klassens metod via den skapade instansen. Jag har lagt till en using MyNamespace vilket gör att jag när jag anropar klassen endast behöver skriva MyClass myClass = new MyClass(); Annars skulle du vara tvungen att skriva MyNamespace.MyClass myClass = new MyNamespace.MyClass();

Kod:
//--- Här har vi klassen

namespace MyNamespace
{
    public class MyClass
    {
        public void MyMethod()
        {
        }
    }
}

//--- Här är huvudprogrammet

using MyNamespace;

static void Main(string[] args)
{
    MyClass myClass = new MyClass();
    myClass.MyMethod();
}
Citera
2013-10-30, 21:59
  #1787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Använd static så lite som möjligt. Det kommer bara att ställa till problem för dig.

Så här skulle det kunna se ut. Jag har här en klass MyClass. Den kan antingen ligga i samma fil som huvudprogrammet eller i en separat fil, båda fungerar. Som du ser har jag gett klassen ett namespace.

I huvudklassen skapar jag först en ny instans av klassen och därefter anropar jag klassens metod via den skapade instansen. Jag har lagt till en using MyNamespace vilket gör att jag när jag anropar klassen endast behöver skriva MyClass myClass = new MyClass(); Annars skulle du vara tvungen att skriva MyNamespace.MyClass myClass = new MyNamespace.MyClass();

Kod:
//--- Här har vi klassen

namespace MyNamespace
{
    public class MyClass
    {
        public void MyMethod()
        {
        }
    }
}

//--- Här är huvudprogrammet

using MyNamespace;

static void Main(string[] args)
{
    MyClass myClass = new MyClass();
    myClass.MyMethod();
}

Tack! Jag får det inte riktigt att fungera dock, kanske har jag missuppfattat något big time.

Vad jag vill göra är att läsa in värden från en textfil, fixa till dessa och spara ner i variabler av olika slag. Eftersom jag gillar lite kod i själva main-klassen skriver jag en klass i en separat fil:

Kod:
namespace Testprogram
{
    public class ReadInfo
    {
        
    }
}

och vill anropa klassen en gång för att läsa in värdena med:

Kod:
    ReadInfo Information = new ReadInfo();

vilket i min värld borde göra en ny instans av objektet ReadInfo som heter Information men icke. Precis som innan pekar den på att ReadInfo i huvudprogrammet är "expected class, delegate, enum, interface och struct" samt att "a namespace cannot directly contain members such as fields or methods". Någon som blir klok på varför?

Tack på förhand!
Citera
2013-10-31, 08:46
  #1788
Medlem
Sane?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
...
Kod:
    ReadInfo Information = new ReadInfo();

vilket i min värld borde göra en ny instans av objektet ReadInfo som heter Information men icke. Precis som innan pekar den på att ReadInfo i huvudprogrammet är "expected class, delegate, enum, interface och struct" samt att "a namespace cannot directly contain members such as fields or methods". Någon som blir klok på varför?

Tack på förhand!
Det betyder att du skrivit ovanstående kodsnutt i ett namespace istället för inne i en klass eller metod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback