Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-09, 21:38
  #1897
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tackar. Borde inte de här två raderna fungera? För får ett error som jag inte riktigt förstår.
Kod:
int numbers = int.Parse(txtInput.Text);
            int[] split = numbers.Split(",");
Nä, du måste först splitta din input till en array av strings. Sen får du loopa igenom den arrayen och parsa alla värden var för sig. Annars försöker du parsa kommatecken till en integer vilket ger exceptions.
Citera
2013-12-09, 21:39
  #1898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det där är ju inga klasser, det är ju metoder?

inte?
Citera
2013-12-09, 21:42
  #1899
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Progrmor
inte?
Det går ju naturligtvis i C# att deklarera en klass som protected, men koden
Kod:
protected override void Update(GameTime gameTime
anger att det är fråga om en metod, en klass skrivs ju normalt
Kod:
protected class SomeClass 
i C# om det är fråga om en protected klass.
Citera
2013-12-09, 21:48
  #1900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Det går ju naturligtvis i C# att deklarera en klass som protected, men koden
Kod:
protected override void Update(GameTime gameTime
anger att det är fråga om en metod, en klass skrivs ju normalt
Kod:
protected class SomeClass 
i C# om det är fråga om en protected klass.
Jaha, jag förstår. Tror jag löste det nu
Citera
2013-12-09, 21:49
  #1901
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Nä, du måste först splitta din input till en array av strings. Sen får du loopa igenom den arrayen och parsa alla värden var för sig. Annars försöker du parsa kommatecken till en integer vilket ger exceptions.

Men om jag ska splitta min input till en array behöver jag ju först deklarera en variabler och parsa? Om inte, vad ska vara framför .Split?
Citera
2013-12-09, 21:52
  #1902
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Men om jag ska splitta min input till en array behöver jag ju först deklarera en variabler och parsa? Om inte, vad ska vara framför .Split?
Kod:
var someString "1,2,3,4";
var 
someStringArray someString.Split(","); 
Där får du en array av strängar som kommer vara {"1", "2", "3", "4"}. Dessa kan du nu loopa igenom och parsa till integers.
Citera
2013-12-09, 22:10
  #1903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Kod:
var someString "1,2,3,4";
var 
someStringArray someString.Split(","); 
Där får du en array av strängar som kommer vara {"1", "2", "3", "4"}. Dessa kan du nu loopa igenom och parsa till integers.

Men jag vet ju inte vilka siffror som använder skriver in. Därför måste jag parsa det som skrivs eller?
Citera
2013-12-09, 22:13
  #1904
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Men jag vet ju inte vilka siffror som använder skriver in. Därför måste jag parsa det som skrivs eller?
Spelar ingen roll vad det är för siffror användaren skriver in. Så länge det är siffror och inget annat så kan Parse-funktionen tolka dem till integers. Vill du ha felhantering finns TryParse()
Citera
2013-12-09, 22:30
  #1905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Spelar ingen roll vad det är för siffror användaren skriver in. Så länge det är siffror och inget annat så kan Parse-funktionen tolka dem till integers. Vill du ha felhantering finns TryParse()

Okej men om jag skriver in koden som du skrev där så får jag error på someString.Split.
Citera
2013-12-09, 22:58
  #1906
Medlem
VenGyrs avatar
Har ett litet problem här med C#. Jag ska gå igenom vektorn baklänges med en for-loop, vilket jag tror jag lyckats med, tyvärr får jag outofrangexception och jag vet inte hur jag ska lösa det, någon som kan hjälpa? Tack på förhand.

string[] nyVektor = new string[]{"gul", "röd", "grön", "blå"};

for (int i = 0; i < nyVektor.Length; i--)
{
Console.WriteLine(nyVektor.Length);
}

Console.ReadKey();
Citera
2013-12-09, 22:59
  #1907
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej men om jag skriver in koden som du skrev där så får jag error på someString.Split.
Vad säger felmeddelandet?
Citera
2013-12-09, 23:01
  #1908
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenGyr
Har ett litet problem här med C#. Jag ska gå igenom vektorn baklänges med en for-loop, vilket jag tror jag lyckats med, tyvärr får jag outofrangexception och jag vet inte hur jag ska lösa det, någon som kan hjälpa? Tack på förhand.

string[] nyVektor = new string[]{"gul", "röd", "grön", "blå"};

for (int i = 0; i < nyVektor.Length; i--)
{
Console.WriteLine(nyVektor.Length);
}

Console.ReadKey();
Du försöker ju få fram ett värde på plats -1 i din array vilket inte är definierat. Testa att börja på sista värdet och stega dig neråt.
__________________
Senast redigerad av tj. 2013-12-09 kl. 23:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback