• 2
  • 3
2008-03-13, 22:03
Medlem
Del av men var ?

Trevligt resonemang i denna tråd.
Visst är vi en del av universum men inte mer. Vad jag kan förstå är vi här
och inte där eller där eller överallt.
Men en intressant sak är att vi vet om universums ofantliga storlek men numera också om den del som är ofantligt liten. Hur långt "ner" vi kan gå
vet vi inte idag. Det tar emot.
Halsbrytande tankar uppenbarar sig. Jag kan ha ett universum under min tumnagel eller i vilket fall några galaxer. Allt är tänkbart !
Men om vi talar om det enormt stora och enormt lilla universumet. Var befinner
vi oss. I mitten ? Närmar litet eller stort ? Spekulationer naturligtvis men ändå
tankeväckande.
Citera
2008-03-13, 22:40
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Ditt exempel att jämföra vårat universum med ett företag faller helt på att företaget inte har skapat människorna som jobbar på företaget.

Vårat universum har skapat oss och vi funderar på varför universum finns.
Är skapandet av oss ett kriterium som enbart uppfylls av universum? (Nu talar jag inte om gudstro) Vad med våra mödrar och fäder som skapare? Nej, de är också skapade av universum.

Men vari ligger problematiseringen av frågeställningen; vad är universum skapat av? Även om "företaget" inte var ett exempel som du anser passa, så vill jag gärna ändå ha ett svar på vad det underliga är med att försöka förstå sin skapares orsak.

En bisak är att innan universum "upptäcktes" fanns inte denna fråga. När något som, eventuellt, är bortom universum upptäcks kommer denna fråga ersättas. Detta sker, eventuellt, först när universum utforskats - just med nyfikenhet som grund.
Citera
2008-03-13, 23:19
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Är skapandet av oss ett kriterium som enbart uppfylls av universum? (Nu talar jag inte om gudstro) Vad med våra mödrar och fäder som skapare? Nej, de är också skapade av universum.

Men vari ligger problematiseringen av frågeställningen; vad är universum skapat av? Även om "företaget" inte var ett exempel som du anser passa, så vill jag gärna ändå ha ett svar på vad det underliga är med att försöka förstå sin skapares orsak.

En bisak är att innan universum "upptäcktes" fanns inte denna fråga. När något som, eventuellt, är bortom universum upptäcks kommer denna fråga ersättas. Detta sker, eventuellt, först när universum utforskats - just med nyfikenhet som grund.

Nej, vi försöker inte förstå våran skapares orsak. Det är våran skapare som försöker förstå sig självt.
Citera
2008-03-14, 00:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke

Det är ju endå du som upptäcker universum, du kan ju inte förlita dig på att andra kommer att göra det åt dig? eller är det roligare att se någon annan göra något än att göra det själv, och bara läsa eller höra om det
Citera
2008-03-14, 02:57
Medlem
När vi får reda på alla universums hemligheter kommer det blinka "The Game is over, You win" framför allas ögon och sedan kommer universum att implodera.
Citera
2008-03-14, 13:02
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Nej, vi försöker inte förstå våran skapares orsak. Det är våran skapare som försöker förstå sig självt.
Ja, fast jag ser det som att vi är en del av universum. Kanske har vi en roll eller uppgift i livet i maskineriet "universum", denna rollen bör man försöka förstå.
Citera
2008-03-15, 12:10
Medlem
Dr. Sjökvists avatar
För att förstå om vi kan förstå allting, måste vi väl först förstå allting för att vara säkra på att det verkligen är allting och vi kan förså det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in