2008-03-07, 16:14
Medlem
Crossmacks avatar
Är det meningen? Nej. Är det möjligt? Ingen aning. Kommer vi? Knappast.

Fast om jag inte har en aning om huruvida det är möjligt kan jag ju knappast säga knappast huruvida vi kommer eller inte. Det får nog bli ingen aning där också.
Senast redigerad av Crossmack 2008-03-07 kl. 16:16.
Citera
2008-03-07, 16:19
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongrel
Varför, varför, varför begrundar existensen sig själv? Vad kommer hända om miljarder år? Kommer existensen någonsin förstå sig själv? Vad är målet?

Jag brukar jämföra universum med ett fraktal när jag försöker filosofera om sådana saker. Liksom universum så uppvisar fraktaler återkommande former med lokala variationer. Vissa områden kan ge upphov till riktigt konstiga formationer. Vi skulle isåfall vara en av dessa speciella formationerna. Vi skulle kunna få en bra förståelse för hur universum fungerar genom att observera hur fraktalet beter sig (naturlagarna). En dag kommer vi kanske att ha full förståelse för hur det hänger samman från big bang tills nu, men varför det existerar kommer alltid att vara en rent filosofisk fråga.
Citera
2008-03-07, 16:42
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Jag brukar jämföra universum med ett fraktal när jag försöker filosofera om sådana saker. Liksom universum så uppvisar fraktaler återkommande former med lokala variationer. Vissa områden kan ge upphov till riktigt konstiga formationer. Vi skulle isåfall vara en av dessa speciella formationerna. Vi skulle kunna få en bra förståelse för hur universum fungerar genom att observera hur fraktalet beter sig (naturlagarna). En dag kommer vi kanske att ha full förståelse för hur det hänger samman från big bang tills nu, men varför det existerar kommer alltid att vara en rent filosofisk fråga.
Det låter intuitivt som en bra modell för att strukturera sitt filosoferande över alltet. Önskar att jag var mer bevandrad inom matematik och fysik, men det blir ju så jävla krångligt på de lite högre nivåerna ;)

Det frustrerande med att vara människa och att konstant applicera mänskliga begrepp såsom "mening" på allting, är att även om man en dag skulle förstå mekanismerna bakom allt, hypotetiskt talat, skulle man inte vara nöjd - människans fråga nummer ett är "varför?", inte "hur?".
Citera
2008-03-13, 00:42
Medlem
DWOYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Människan är en del av universum. Så frågan är varför universum försöker att förstå sig själv?

Där fick du mig att ta en rejäl funderare =) Vi fokuserar så mycket på allt utanför jorden. Men vi själva är ju faktiskt universum. Eller iaf en liten del av det.
Citera
2008-03-13, 01:04
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DWOY
Där fick du mig att ta en rejäl funderare =) Vi fokuserar så mycket på allt utanför jorden. Men vi själva är ju faktiskt universum. Eller iaf en liten del av det.

Hehe, ja, just nu sitter faktiskt vårat universum och funderar över hur det kommer sig att vårat universum ibland inte känner sig som en del av vårat universum!
Citera
2008-03-13, 13:07
Bannlyst
Citat:
Hehe, ja, just nu sitter faktiskt vårat universum och funderar över hur det kommer sig att vårat universum ibland inte känner sig som en del av vårat universum!

its all in your head eller mitt, eller någon annans
Citera
2008-03-13, 18:54
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Människan är en del av universum. Så frågan är varför universum försöker att förstå sig själv?
Nja, man kan ju vara en del av ett företag och ändå ifrågasätta sin position/roll utan att det är något vidare konstigt med det. Vi må vara en del av universum men vi är inte universum - du sa det själv; människan är en del av universum.
Citera
2008-03-13, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Nja, man kan ju vara en del av ett företag och ändå ifrågasätta sin position/roll utan att det är något vidare konstigt med det. Vi må vara en del av universum men vi är inte universum - du sa det själv; människan är en del av universum.

Man behöver ju endå inte behöva vara något en en del utav ett företag, eller ett system för den delen för att vilja påverka för att gynna sig själv eller andra, tänk på att alla dina handlingar har konsekvenser så till viss del är även du som är utomstående endå en del utav företaget eftersom att det påverkas utav de varor som du köper, du har vad man kan kalla konsumentkraft

edit1: alla som jobbar på ett företag är t e x samma fast de har olika identiteter
dom har iaf saker gemensant, och känslan av gemensamhet inbringar just känslan av genemsamhet, att inte vara ensam
Senast redigerad av Pistoler 2008-03-13 kl. 19:41.
Citera
2008-03-13, 19:51
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistoler
Man behöver ju endå inte behöva vara något en en del utav ett företag, eller ett system för den delen för att vilja påverka för att gynna sig själv eller andra, tänk på att alla dina handlingar har konsekvenser så till viss del är även du som är utomstående endå en del utav företaget eftersom att det påverkas utav de varor som du köper, du har vad man kan kalla konsumentkraft

edit1: alla som jobbar på ett företag är t e x samma fast de har olika identiteter
dom har iaf saker gemensant, och känslan av gemensamhet inbringar just känslan av genemsamhet, att inte vara ensam
Jaha?

Förlåt - det du sa stämmer säkert, även den lilla människan har kraft - men vad har det med saken att göra?

Jag försökte svara på ett tidigare utlåtande att människan var en del av universum, varför skulle denna, i egenskap av universum personifierad, vilja försöka förstå sig själv. Jag sa att även om man är en del av universum, eller ett företag, så är det snarare något beundransvärt att ifrågasätta sig och/eller sin roll än något underligt.
Citera
2008-03-13, 19:51
Medlem
Realizts avatar
Tvärtom så är väl det märkliga att vi kan förstå så väldigt mycket av universum som vi gör!

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Unr...tural_Sciences

För bara några århundraden sedan, vem hade kunnat föreställa sig att just matematiken var nyckeln till så mycket kunskap om den fysiska verkligheten? Och varför är det så? Varför är det så överraskande lätt att nå kunskap om fenomen (som t.ex. svarta hål eller kvarkar) som är väldigt avlägsna, inte bara i tid och rum (och i skalan av dem), utan även till sin skepnad, jämfört med det som vi omatematiskt kan ta på här på jordytan?

Det kanske ÄR meningen att vi SKA förstå allting!
Senast redigerad av Realizt 2008-03-13 kl. 19:57.
Citera
2008-03-13, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Tvärtom så är väl det märkliga att vi kan förstå så väldigt mycket av universum som vi gör!

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Unr...tural_Sciences

För bara några århundraden sedan, vem hade kunnat föreställa sig att just matematiken var nyckeln till så mycket kunskap om den fysiska verkligheten? Och varför är det så? Varför är det så överraskande lätt att nå kunskap om fenomen (som t.ex. svarta hål eller kvarkar) som är väldigt avlägsna, inte bara i tid och rum (och i skalan av dem), utan även till sin skepnad, jämfört med det som vi omatematiskt kan ta på här på jordytan?

Det kanske ÄR meningen att vi SKA förstå allting!

det är ju klart att det kan vara så, det kan vara tanken på att vi inte kan förstå som leder till att vi inte förstår, den ligger där som en fasad hos alla som egentligen inte vill förstå och genom att riva fasaden förstår man
Citera
2008-03-13, 21:18
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Jaha?

Förlåt - det du sa stämmer säkert, även den lilla människan har kraft - men vad har det med saken att göra?

Jag försökte svara på ett tidigare utlåtande att människan var en del av universum, varför skulle denna, i egenskap av universum personifierad, vilja försöka förstå sig själv. Jag sa att även om man är en del av universum, eller ett företag, så är det snarare något beundransvärt att ifrågasätta sig och/eller sin roll än något underligt.

Ditt exempel att jämföra vårat universum med ett företag faller helt på att företaget inte har skapat människorna som jobbar på företaget.

Vårat universum har skapat oss och vi funderar på varför universum finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in