Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Människan är en del av universum. Så frågan är varför universum försöker att förstå sig själv? :unsure:
EXAKT det här pratade jag och en god vän om igår. Nu är jag ingen fena på naturvetenskap, men vi antog för diskussionens skull att allting kan brytas ner i en "minsta gemensamma nämnare", någon slags urpartikel (eller ja, en sträng eller energiladdning eller vad fan det nu kan vara, men jag kallar det partikel för att inte krångla till resonemanget). Denna urpartikel har sedan, efter förmodligen slumpmässiga mönster utefter de egenskaper den besitter, satt sig samman till det vi kallar existensen. (Kom ihåg, jag brainstormar fritt här, be mig inte länka till en källa om "urpartiklar" :P)
Rent fysiskt har denna minsta gemensamma nämnare satt sig samman till otroliga ting, krafter och fenomen, som vi dagligen förundras över när vi kollar på Discovery Channel och förgäves grubblar över universums skalor. Bara detta är otroligt stort och konstigt. Varför existerar någonting alls, och varför är existensen med allt den innefattar - från mänskliga mellanhavanden till universums kalla, tysta enormitet - så jävla underbar, skrämmande och fantastisk?
Detta leder mig till poängen, om jag nu lyckas förmedla den. Det allra, allra konstigaste är att denna urpartikel besitter en egenskap som gör att den själv kan begrunda sin egen existens, efter en lång jävla process av smällar och gas och stjärnor och planeter och liv och slutligen människans (och eventuella utomjordiska intelligenta varelser) uppkomst.
Varför, varför, varför begrundar existensen sig själv? Vad kommer hända om miljarder år? Kommer existensen någonsin
förstå sig själv? Vad är målet?
Nu märker jag att jag i princip har sagt exakt samma sak som Cobber Kain, fast med många fler ord och ett väldigt flummigt resonemang inkastat, men vad fan. Jag blev bara så uppspelt :)