• 1
  • 2
2008-03-01, 17:27
Medlem
Denna artikel som har figurerat i både NA, expressen och andra tidningar är inte så mycket att lyssna på. Artikeln skrevs efter de varit hos mig och beslagtagit en spicepåse med ytterst små smulor i botten. Mina prover visade ingenting och jag har inte blivit dömd för nåt !
Denna artikel är ren skrämseltaktik. Och om man köper riktigt Spice så finns det ingen Cannabis iblandad.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1281747

Citat från artikeln :

"-Spice är en blandning av olika örter och kan mycket väl innehålla exempelvis cannabis"

"– Drogen påstås ju ge ett rus som liknar cannabis, och då är det ju troligt att den också innehåller just cannabis"

"-Påverkade personer som tas in för provtagning ger följaktligen heller inte utslag för Spice när de testas, utan för den cannabis de kan ha fått i sig när de röker Spice."

"-Sidor som säljer Spice på internet hävdar, föga överraskande, att verksamheten är helt laglig. "
Senast redigerad av SpiceGirl 2008-03-01 kl. 18:02.
Citera
2008-03-01, 17:41
Medlem
Phanthans avatar
Var det inte samma gubbe som sade precis samma sak i en annan artikel och det som står i denna är egentligen bara ett citat?
I vilket fall som helst så är det dumt att säga något sådant utan att veta ett skit.
Citera
2008-03-01, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phanthan
Var det inte samma gubbe som sade precis samma sak i en annan artikel och det som står i denna är egentligen bara ett citat?
I vilket fall som helst så är det dumt att säga något sådant utan att veta ett skit.

Joo precis, tidningarna tar ju efter varandra. Nerkies allehanda skrev det ju först.. och sen "följde" andra tidningar efter.. tror inte det skrivits nåt före artikeln i NA. NA skrev ju artikeln eftersom det var här det beslagtogs. Men det är många faktafel i artikeln..
Citera
2008-03-01, 17:55
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiceGirl
Denna artikel som har figurerat i både NA, expressen och andra tidningar är inte så mycket att lyssna på. Artikeln skrevs efter de varit hos mig och beslagtagit en spicepåse med ytterst små smulor i botten. Mina prover visade ingenting och jag har inte blivit dömd för nåt !
Denna artikel är ren skrämseltaktik. Och om man köper riktigt Spice så finns det ingen Cannabis iblandad.

En länk kanske inte hade varit för mycket begärt? Samt några/något citat att diskuttera kanske?

Sen att Spice utmålas som dödsknark även det som alla andra droger, med något undantag för de lagliga, är ju föga förvånande. Det är ju Sverige vi lever i...Hade det inte dragits igång svenska shoppar och en massa underåriga fått smak för det så snabbt skulle nog en klassning dröjt något år till. Dock verkar vissa tro att bara för att det är lagligt så är det ofarligt, då kan man ju bara titta lite på vad en laglig drog som alkohol medför för konsekvenser och dra sina slutsatser därifrån.

När man kikar in i Spice-tråden så häpnar man nästan över hur mycket det förhärligas och romantiseras över att man varit så bäng man någonsin kunnat bli. Det visas liksom ingen respekt alls bara för att det inte finns några belägg eller dokumenterade skador ännu. Fattar inte vitsen med att skrika ut att man sitter och är lagligt bäng, och att man skall bli ännu bängare bara mamma och pappa gått och lagt sig, man fäller ju krokben för hela idén med Spice och skapar en del desinformation och överdriva slutsatser. Spice kanske inte är världens skadligaste drog, men bara för att den är laglig betyder ju inte det att man kan dra slutsatsen att den är ofarlig och kan hanteras lite hur som helst. Sen är den säkerligen mindre skadlig än alkohol, men det spelar liksom ingen roll när stenen satts i rullning, dvs. att Spice fått för stort utrymme och uppmärksammats pga att det är så många underåriga som missbrukar den. Det röks liksom dagligen samt i stora mängder och det är ju pga att det är en ganska potent substans inte så konstigt att föräldrar lr andra uppmärksammar att deras barn inte agerar normalt eller utmärker sig på annat sätt som misstänkliggör dem för att ha stora drogproblem. Det kanske vissa iof redan har hunnit skaffat sig med Spice förresten...
Citera
2008-03-01, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
En länk kanske inte hade varit för mycket begärt? Samt några/något citat att diskuttera kanske?

Sen att Spice utmålas som dödsknark även det som alla andra droger, med något undantag för de lagliga, är ju föga förvånande. Det är ju Sverige vi lever i...Hade det inte dragits igång svenska shoppar och en massa underåriga fått smak för det så snabbt skulle nog en klassning dröjt något år till. Dock verkar vissa tro att bara för att det är lagligt så är det ofarligt, då kan man ju bara titta lite på vad en laglig drog som alkohol medför för konsekvenser och dra sina slutsatser därifrån.

När man kikar in i Spice-tråden så häpnar man nästan över hur mycket det förhärligas och romantiseras över att man varit så bäng man någonsin kunnat bli. Det visas liksom ingen respekt alls bara för att det inte finns några belägg eller dokumenterade skador ännu. Fattar inte vitsen med att skrika ut att man sitter och är lagligt bäng, och att man skall bli ännu bängare bara mamma och pappa gått och lagt sig, man fäller ju krokben för hela idén med Spice och skapar en del desinformation och överdriva slutsatser. Spice kanske inte är världens skadligaste drog, men bara för att den är laglig betyder ju inte det att man kan dra slutsatsen att den är ofarlig och kan hanteras lite hur som helst. Sen är den säkerligen mindre skadlig än alkohol, men det spelar liksom ingen roll när stenen satts i rullning, dvs. att Spice fått för stort utrymme och uppmärksammats pga att det är så många underåriga som missbrukar den. Det röks liksom dagligen samt i stora mängder och det är ju pga att det är en ganska potent substans inte så konstigt att föräldrar lr andra uppmärksammar att deras barn inte agerar normalt eller utmärker sig på annat sätt som misstänkliggör dem för att ha stora drogproblem. Det kanske vissa iof redan har hunnit skaffat sig med Spice förresten...

Tack för att du påminde mig om länken.. den ligger där nu.
Självklart finns det negativa effekter med spice såväl som med alla andra droger, både lagliga och olagliga.
Om du är irriterad på "förskönandet" Varför inte starta en tråd med både posetiva och negativa effekter. Jag skriver mer än gärna i den isåfall! Och tror andra gärna oxå gör det..
Citera
2008-03-01, 18:14
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiceGirl
Tack för att du påminde mig om länken.. den ligger där nu.
Självklart finns det negativa effekter med spice såväl som med alla andra droger, både lagliga och olagliga.
Om du är irriterad på "förskönandet" Varför inte starta en tråd med både posetiva och negativa effekter. Jag skriver mer än gärna i den isåfall! Och tror andra gärna oxå gör det..

Jag tror mig redan ha sett att det finns en sådan tråd, så det behövs nog inte en till. Det jag kanske verkar irriterad på är ju inget ovanligt även i andra trådar såsom t ex. " Vilka kör på det och det just nu osv.". Det romantiseras friskt även i dessa trådar, så det är inte precis det jag retar mig lite lätt på. Det är det faktum att det är så uppenbart många underåriga som skriver i Spice-tråden, något som jag ser som beklagansvärt då jag anser att man inte är tillräckligt erfaren eller mogen att ta sådana beslut, dvs. om att och hur man kanske på sikt skadar sin kropp.

Det är 18-årsgräns på FB, men det är ju omöjligt att upprätthålla, dock tillåts många mycket suspekt för unga användare undvika banning om de t ex bara editerar ett inlägg och skriver att de ju naturligtvis menade en kompis som är 17 år och inte skribenten själv som naturligtvis är myndig sedan länge.

EDIT- Sedan angående artikeln kanske det skall nämnas något med. Den är ju föga förvånande full av propaganda och grundlösa antaganden. Någon vidare research verkar inte vara gjord, inte objektiv iaf, utan man går som vanligt på vad någon konstapel utan större kunskaper påstår. Detta får sedan representera sanningen för alla de som endast läser t ex NA och inte undersöker fler källor för att bilda sig en bredare bild av det hela. Det är väldigt ofta journalister gör på detta viset, de kan t ex påstå att någon gjort sig skyldig till narkotikabrott, kört drograttfull etc. enbart för att någon blivit intagen för provtagning. Och då inga labbsvar kommer inom närmare tid än 2v så dömer man därmed den omnämnde på förväg och endast på polisens ofta bristfälliga eller direkt felaktiga rapport av händelsen.
Senast redigerad av SinCity 2008-03-01 kl. 18:24.
Citera
2008-03-01, 18:17
Bannlyst
Men ge upp människa
Citera
2008-03-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Jag tror mig redan ha sett att det finns en sådan tråd, så det behövs nog inte en till. Det jag kanske verkar irriterad på är ju inget ovanligt även i andra trådar såsom t ex. " Vilka kör på det och det just nu osv.". Det romantiseras friskt även i dessa trådar, så det är inte precis det jag retar mig lite lätt på. Det är det faktum att det är så uppenbart många underåriga som skriver i Spice-tråden, något som jag ser som beklagansvärt då jag anser att man inte är tillräckligt erfaren eller mogen att ta sådana beslut, dvs. om att och hur man kanske på sikt skadar sin kropp.

Det är 18-årsgräns på FB, men det är ju omöjligt att upprätthålla, dock tillåts många mycket suspekt för unga användare undvika banning om de t ex bara editerar ett inlägg och skriver att de ju naturligtvis menade en kompis som är 17 år och inte skribenten själv som naturligtvis är myndig sedan länge.

EDIT- Sedan angående artikeln kanske det skall nämnas något med. Den är ju föga förvånande full av propaganda och grundlösa antaganden. Någon vidare research verkar inte vara gjord, inte objektiv iaf, utan man går som vanligt på vad någon konstapel utan större kunskaper påstår. Detta får sedan representera sanningen för alla de som endast läser t ex NA och inte undersöker fler källor för att bilda sig en bredare bild av det hela. Det är väldigt ofta journalister gör på detta viset, de kan t ex påstå att någon gjort sig skyldig till narkotikabrott, kört drograttfull etc. enbart för att någon blivit intagen för provtagning. Och då inga labbsvar kommer inom närmare tid än 2v så dömer man därmed den omnämnde på förväg och endast på polisens ofta bristfälliga eller direkt felaktiga rapport av händelsen.

Självklart tycker jag man ska ha åldern inne för att "testa" alla droger.. men det är ingen som kan kontrollera detta. Inte heller åldern på FB. Jag vet iaf själv att jag är tillräckligt gammal för detta.. och kan ta mina egna beslut. Och det bästa är ju att se till sig själv i första hand, för det är väldigt svårt att kontrollera åldern i såna här forum..
Som sagt. det är upp till varje person att se till effekter och bieffekter eftersom dessa är så inviduella!
Citera
2008-03-02, 20:14
Medlem
När man går ut med en sån här annons så tror jag att det blir motsatt effekt. Folk som aldrig har hållt på med droger innan men som har varit lite småsugna tror jag nappar på sånt här. Jag själv är ett liknande exempel. Sen säkert 5-6 år tillbaka i tiden har jag varit sugen på att testa cb men jag har aldrig haft kontakter eller vågat beställa genom internet. Förra veckan så kikade jag i drog-forumet och hittade en tråd om spice. Beställde en påse spice och i Torsdags(?) var det premiär för mig.
Citera
2008-03-02, 21:22
Medlem
jimmypages avatar
Första tanken som slog mig när jag läste artikeln var att Hallsbergspolisen inte lyckats rekrytera kårens mest intelligente man när de anställde Jocke Jansson.

Citatet nedan tyder på detta:

Citat:
Spice i sig är alltså inte olagligt, men en del Spice-blandningar kan innehålla olagliga ämnen.
– Drogen påstås ju ge ett rus som liknar cannabis, och då är det ju troligt att den också innehåller just cannabis, säger Jocke Jansson.

Med logiken ovan så är det alltså lagligt att sälja heroin om man bara blandar det med spice? Eller?
Nej, så dum kan faktiskt inte en polis bli, inte ens i kombination med en journalist som anställts på felaktiga grunder.

Jag gissar därför att allting är ett noga uttänkt utspel i syfte att kunna göra vad som citeras nedan:

Citat:
Av just den anledningen kan polisen också utan vidare beslagta Spice om man träffar på det. Beslag kan ske på blotta misstanken om att det finns narkotika i ett fynd.

Luktar lite framtida polisstat om det hela. Men, tack och lov så lyckas Hallsbergspolisen med denna briljanta plan öppna upp för att slippa straff för cannabisbruk.

Läs nedan:

Citat:
Påverkade personer som tas in för provtagning ger följaktligen heller inte utslag för Spice när de testas, utan för den cannabis de kan ha fått i sig när de röker Spice.

När ni åker in för provtagning nästa gång. Säg bara att ni beställt Spice någonstans utomlands ifrån och rökt detta men att ni aldrig rökt cannabis. Polisen kommer visserligen att skratta åt er och säga att "Visst, men urinprovet ger ju utslag på cb. Det är kört".
Då säger du bara att "det måste vara något fel, jag ska allt bevisa." Sedan återkommer du en vecka sedan och hänvisar till Jocke Janssons uttalande. "Se här! Jag hade rätt. Enligt Jocle Jansson på Polisen så säljs en del Spice med cannabis i. Men hur skulle jag kunna veta?"
Citera
2008-03-02, 21:27
Medlem
Får jag fråga, hur lyckades dom få upp ögonen för dig?

Hade du gått omkring med en spliff i munnen öppet eller?
Citera
2008-03-02, 22:27
Medlem
Cock_Sparrers avatar
hallsberg är alltid hallsberg, Räcker polisen ser dig med kända folk hos polisen så kommer dom och tar dig inom kort.

Nu är dom ännu värre men dom lugnar väll ner sig om ett tag som vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in