Första tanken som slog mig när jag läste artikeln var att Hallsbergspolisen inte lyckats rekrytera kårens mest intelligente man när de anställde Jocke Jansson.
Citatet nedan tyder på detta:
Citat:
Spice i sig är alltså inte olagligt, men en del Spice-blandningar kan innehålla olagliga ämnen.
– Drogen påstås ju ge ett rus som liknar cannabis, och då är det ju troligt att den också innehåller just cannabis, säger Jocke Jansson.
Med logiken ovan så är det alltså lagligt att sälja heroin om man bara blandar det med spice? Eller?
Nej, så dum kan faktiskt inte en polis bli, inte ens i kombination med en journalist som anställts på felaktiga grunder.
Jag gissar därför att allting är ett noga uttänkt utspel i syfte att kunna göra vad som citeras nedan:
Citat:
Av just den anledningen kan polisen också utan vidare beslagta Spice om man träffar på det. Beslag kan ske på blotta misstanken om att det finns narkotika i ett fynd.
Luktar lite framtida polisstat om det hela. Men, tack och lov så lyckas Hallsbergspolisen med denna briljanta plan öppna upp för att slippa straff för cannabisbruk.
Läs nedan:
Citat:
Påverkade personer som tas in för provtagning ger följaktligen heller inte utslag för Spice när de testas, utan för den cannabis de kan ha fått i sig när de röker Spice.
När ni åker in för provtagning nästa gång. Säg bara att ni beställt Spice någonstans utomlands ifrån och rökt detta men att ni aldrig rökt cannabis. Polisen kommer visserligen att skratta åt er och säga att "Visst, men urinprovet ger ju utslag på cb. Det är kört".
Då säger du bara att "det måste vara något fel, jag ska allt bevisa." Sedan återkommer du en vecka sedan och hänvisar till Jocke Janssons uttalande. "Se här! Jag hade rätt. Enligt Jocle Jansson på Polisen så säljs en del Spice med cannabis i. Men hur skulle jag kunna veta?"