2011-08-19, 08:43
Medlem
Bumpar denna trden efter en disskusion p jobbet .

Hur tolkar ni denna text rad ? Vi sitter och slits mellan tv alternativ dr det ena r att man mste vara lite galen fr att kunna vara sund och det andra r att ... Det mste finnas idioter i vrlden fr att man sjlv ska anses sund .
Citera
2011-08-19, 19:23
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero11
Bumpar denna trden efter en disskusion p jobbet .

Hur tolkar ni denna text rad ? Vi sitter och slits mellan tv alternativ dr det ena r att man mste vara lite galen fr att kunna vara sund och det andra r att ... Det mste finnas idioter i vrlden fr att man sjlv ska anses sund .

Tror att texten kan relatera till att folk ser Salo som en dre pgrund av hans lggning, men att han egentligen r friskare n de flesta.
Sjlv hller jag med dig om att man mste vara galen fr att kunna vara frisk, och att alla r lite smtt sinnessjuka.
Citera
2011-08-19, 20:30
Medlem
Eitzels avatar
Citatet r egentligen en svenssonsk versttning av det gamla sockenordsprket nock en enfalder ska korsa sen p bottna som i en modern tappning blir ngot i nrheten av vilken idiot som helst begriper vl att om man frsker ro ver Srabysjn utan bt s sjunker man.

Ganska enkelt om man r ngorlunda insatt i de smlndska ltena som yppas i trakterna mellan detofta och Lpans.
Citera
2011-08-19, 22:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
... Den handlar vl till strsta delen om att vga vara sig sjlv?

"Because ridicule is no shame
it's just a way to eclipse hate
it's just a way to put my back staright
it's just a way to remain sane"

"it kept me sane for a couple of years
as it drenched my fears
of becoming like the others
who become unhappy mothers
and fathers of unhappy kids
And why is that?
'Cause they've forgotten how to play
or maybe they're afraid to feel ashamed"

"
-Do, Do, Do! What you wanna do, Dont think twice,
do what you have to do,
Do, Do, Do, Do, let your heart decide
what you have to do thats all there is to find"
Senast redigerad av Noetlovskij 2011-08-19 kl. 22:37.
Citera
2011-08-20, 19:25
Medlem
diemydarlings avatar
Jebus! Han sger ju att det nstan krvs att man r galen fr att kunna leva i den hr vrlden.
Citera
2014-10-19, 17:11
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har alltid tolkat det p samma stt som den hr Jan Stenmark-rutan:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...s04-stenis-655

"Vissa mnniskor r fr dumma fr att ha ngest. Det r smart".

Helt enkelt att personen som sjunger lten anser att trycket frn det vardagliga livet r stort och att det krvs en dre fr att behlla frnuftet i den vrld vi lever i idag.

Jag tycker fr vrigt om lten. Jag var i de tidiga tonren och knde att Ola Salo "frstod mig" d den kom
Citera
2014-10-19, 17:48
Medlem
BF_Swedens avatar
Freud lr ju ha sagt att mnniskorna vantrivs i kulturen - den kultur som mnniskan byggt upp de senaste rhundradena. Problemet med den moderna vrlden r att vi kommer allt lngre ifrn de ursprungliga och innersta knslorna nr kphets och prylar fr vrt njes skull erstter de verkliga frgorna som mnniskan har.

Drmmen fr ett vsterlndskt samhlle idag r att mnniskan ska stimuleras och sysselsttas med nutida lekar som sport och spel, skvaller om kndisar, politiker och bekanta och meningslsa arbetsuppgifter s att mnniskor inte ser vad som r viktigt fr dem.

Fr en utomstende skulle mnga av de val vi gr, de diskussioner vi har och de situationer vi befinner oss i framst som absurda och det kanske r detta som man ibland sjlv skymtar och finner skrattretande. Vi har mejslats fram ur universums stoft till den grad att vi - i egenskap av universums sinnesrepresentanter - kan utforska vrlden och ska svaren om vilka vi r och vad vi befinner oss i men allt fr mycket energi gr t till att bedva och vilseleda den moderna mnniskan.

Nr man ser sanningen och civilisationen som den verkligen r inser man att galna tankar och ider kanske egentligen r det klarseende som ett friskt medvetande har men som klassas som galenskap i denna mentalt frslavande vrld.
Citera
2014-10-19, 18:15
Medlem
weedrapportens avatar
Andra kommer tycka att du r en dre om du beter dig p enda sunda sttet.

Lyssnar du p alla andra r du inte sund, gr du din egen vg r du sund men andra kommer kalla dig narr. Ibland r det enda rimliga att g mot strmmen och uppfattas som galen. Alternativet att ltsas vara som alla andra och tcka ver dig sjlv med skam r inte sunt. Hellre galen men dig sjlv n att frska undvika att verka galen men egentligen vara ngon man inte vill vara.
Citera
2014-10-20, 04:09
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har alltid tolkat det p samma stt som den hr Jan Stenmark-rutan:

"Vissa mnniskor r fr dumma fr att ha ngest. Det r smart".
Intellekt r nyckeln till allt positivt, dock har det en del negativa tendenser.
Citera
2014-10-20, 04:19
Medlem
Svart.Karismas avatar
Tolkning p textraden:
Det som leder till vlmende, anses vara dumt.
Eller: Den absoluta vgen till vlmende stmmer inte enligt mnga.
Eller: Gr ngot annorlunda s blir du lugn
Eller: Mnga r olyckliga
Citera
2014-10-20, 10:00
Medlem
KukKluxKlans avatar
Har blivit allt mindre crazy p sistne s snart har man vl blivit sinnesjuk :-S tror de flesta r sig sjlva dvs viljelsa zombies vad de behver r att dricka mer och oftare (sprit) s de blir lite mindre stela nu pratar jag nog mest on mig sjlv, var lnge sedan jag sp mig full senast var dock rtt skoj gick runt ensam i natten ute p en i skrgrden och lyssnade p black metal :-D

Bra lt.
Senast redigerad av KukKluxKlan 2014-10-20 kl. 10:04.
Citera
2014-10-20, 11:51
Medlem
Vad menar Ola Salo med "It takes a fool to remain sane"?

Nedan radar jag upp ngra lsryckta pstenden och egna upplevelser.

Jag reagerade p lten nr den spelades p nittiotalet. Jag tnkte ven p pstendet "It takes..." och kom fram till tolkningen att man mste vara en dre fr att frbli frisk. Och dre d i ngon sorts positiv bemrkelse. Lten r stark i den bemrkelsen att den fastnade i mitt medvetande. S p s stt r den en bra lt i ngon betydelse.

Jag lyssnade p den nu p nytt genom att titta och lyssna p videon p Youtube. Det jag sls av nu r att produktionen r inte vrldsklass, Ola Salo r inte eller var inte en sngare av rang p grund av att han inte artikulerar tillrckligt bra fr att det skall uppfylla min standard, och att jag tror att the Ark har lnat aspekter av brittpopen nr de gjorde lten.

Produktionen r inte av vrldsklass. Mrk vl att jag lyssnar p Youtube. Ljudet kan vara komprimerat och frvrngt s att det lter kasst. Men nd... Ta till exempel bakgrundssngarna mot slutet som hrs svagt. r det gjort med vilja eller r mixningen dlig? Jag tror det kallas fr mixning, det att man bestmmer niverna p kanalerna, nr man gr produktionen. Jag r inte ljudtekniker.

Jag antar att svaga krer och sng i bakgrunden r en effekt som man anvnder sig av. De blir likt viskande rster. Det kan ge rysningar. Och d kanske det tjnar ett syfte. Och s vidare.

Ola Salo r inte en sngare av superklass. tminstone inte d i brjan av sin karrir. Han artikulerar inte tillrckligt bra och han r inte tillrckligt bra p engelskt uttal fr att inte smmarna ska synas, bildligt talat. Det r inte "seamless", hans engelska, och det kan vara lite strande eftersom illusionen frsvagas nr man brjar fundera p snt. Jag tittade ven p deras melodifestivalbidrag, the worrying kind. Samma dr i liveframtrdandet, Ola Salo artikulerar inte orden bra, det blir ambivalent dr det inte ska vara ambivalens. Hans sng r inte dlig, men det r inte superklass. Han och bandet r inte i klass med Dire Straits som exempel. Ola Salo har kanske dremot andra styrkor.

Och ja, jag r medveten om att nr jag lyssnar s har jag psykoaudiella biasar, allts jag hr lite det jag vill hra, kort uttryckt. Men nej, artikulationen r inte bra, tror jag.

Nu till betydelsen av orden. Vad menar Ola nr han sjunger "It takes..."

Fr det frsta man kan inte veta vad han avser utan att ta in hela texten. Det kan man gra genom att lsa "the lyrics sheet" samt titta p videon och se p Olas gester nr han sjunger. Det orkar jag inte gra nu, men detta r vl grundreglerna. Man kan inte dma hunden efter en rad i sngen.

Fr det andra, i allmnhet s r rock'n'roll artister intresserade av tv saker, droger och det ockulta. Det r grundregeln. S kanske inte r fallet med de Ark. Fast man br tnka p det om man vill analysera texter. Nr jag googlade p 'the fool' s dyker det upp en wikipedia sida som beskriver the fool, tarotkortet. Dr finns ven ngot om symboliken som kan vara av intresse fr ngon. Ni lser vl den engelska versionen av wikipedia? Och ni anvnder vl inte google translate fr att hitta versttningen av engelska ord?

Tillbaks till videon. Nr Ola sitter i trappan och sjunger s tyckte jag att det sg ut som han var vitmlad i ansiktet. Likt en clown eller en narr. Jmfr frgen p halsen och i ansiktet. Sedan nr de bandet str p taket r de alla ljusa i hyn och frgskillnader syns inte mellan ansikte och hals. Det kan vara ljuset som gr att de ser ljusa ut i hyn. Det kan vara den usla kvalitn p videon p youtube. Men mrk vl, Ola kan vara sminkad i en scen och vara osminkad i nsta. Man klipper ihop scener nr man gr videon. Nog om detta, "fool" i refrngen kan ven avse en narr och en klown som det avser dre. Kanske, lyssna sjlva.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-20 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in