2011-08-19, 08:43
Medlem
Bumpar denna tråden efter en disskusion på jobbet .

Hur tolkar ni denna text rad ? Vi sitter och slits mellan två alternativ där det ena är att man måste vara lite galen för att kunna vara sund och det andra är att ... Det måste finnas idioter i världen för att man själv ska anses sund .
Citera
2011-08-19, 19:23
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero11
Bumpar denna tråden efter en disskusion på jobbet .

Hur tolkar ni denna text rad ? Vi sitter och slits mellan två alternativ där det ena är att man måste vara lite galen för att kunna vara sund och det andra är att ... Det måste finnas idioter i världen för att man själv ska anses sund .

Tror att texten kan relatera till att folk ser Salo som en dåre pågrund av hans läggning, men att han egentligen är friskare än de flesta.
Själv håller jag med dig om att man måste vara galen för att kunna vara frisk, och att alla är lite smått sinnessjuka.
Citera
2011-08-19, 20:30
Medlem
Eitzels avatar
Citatet är egentligen en svenssonsk översättning av det gamla sockenordspråket nock en enfalder söka korsa söen på bottna som i en modern tappning blir något i närheten av vilken idiot som helst begriper väl att om man försöker ro över Sörabysjön utan båt så sjunker man.

Ganska enkelt om man är någorlunda insatt i de småländska lätena som yppas i trakterna mellan Ödetofta och Löpanäs.
Citera
2011-08-19, 22:34
Medlem
Noetlovskijs avatar
... Den handlar väl till största delen om att våga vara sig själv?

"Because ridicule is no shame
it's just a way to eclipse hate
it's just a way to put my back staright
it's just a way to remain sane"

"it kept me sane for a couple of years
as it drenched my fears
of becoming like the others
who become unhappy mothers
and fathers of unhappy kids
And why is that?
'Cause they've forgotten how to play
or maybe they're afraid to feel ashamed"

"
-Do, Do, Do! What you wanna do, Don´t think twice,
do what you have to do,
Do, Do, Do, Do, let your heart decide
what you have to do that´s all there is to find"
Senast redigerad av Noetlovskij 2011-08-19 kl. 22:37.
Citera
2011-08-20, 19:25
Medlem
diemydarlings avatar
Jebus! Han säger ju att det nästan krävs att man är galen för att kunna leva i den här världen.
Citera
2014-10-19, 17:11
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag har alltid tolkat det på samma sätt som den här Jan Stenmark-rutan:

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...s04-stenis-655

"Vissa människor är för dumma för att ha ångest. Det är smart".

Helt enkelt att personen som sjunger låten anser att trycket från det vardagliga livet är stort och att det krävs en dåre för att behålla förnuftet i den värld vi lever i idag.

Jag tycker för övrigt om låten. Jag var i de tidiga tonåren och kände att Ola Salo "förstod mig" då den kom
Citera
2014-10-19, 17:48
Medlem
BF_Swedens avatar
Freud lär ju ha sagt att människorna vantrivs i kulturen - den kultur som människan byggt upp de senaste århundradena. Problemet med den moderna världen är att vi kommer allt längre ifrån de ursprungliga och innersta känslorna när köphets och prylar för vårt nöjes skull ersätter de verkliga frågorna som människan har.

Drömmen för ett västerländskt samhälle idag är att människan ska stimuleras och sysselsättas med nutida lekar som sport och spel, skvaller om kändisar, politiker och bekanta och meningslösa arbetsuppgifter så att människor inte ser vad som är viktigt för dem.

För en utomstående skulle många av de val vi gör, de diskussioner vi har och de situationer vi befinner oss i framstå som absurda och det kanske är detta som man ibland själv skymtar och finner skrattretande. Vi har mejslats fram ur universums stoft till den grad att vi - i egenskap av universums sinnesrepresentanter - kan utforska världen och söka svaren om vilka vi är och vad vi befinner oss i men allt för mycket energi går åt till att bedöva och vilseleda den moderna människan.

När man ser sanningen och civilisationen som den verkligen är inser man att galna tankar och idéer kanske egentligen är det klarseende som ett friskt medvetande har men som klassas som galenskap i denna mentalt förslavande värld.
Citera
2014-10-19, 18:15
Medlem
weedrapportens avatar
Andra kommer tycka att du är en dåre om du beter dig på enda sunda sättet.

Lyssnar du på alla andra är du inte sund, går du din egen väg är du sund men andra kommer kalla dig narr. Ibland är det enda rimliga att gå mot strömmen och uppfattas som galen. Alternativet att låtsas vara som alla andra och täcka över dig själv med skam är inte sunt. Hellre galen men dig själv än att försöka undvika att verka galen men egentligen vara någon man inte vill vara.
Citera
2014-10-20, 04:09
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har alltid tolkat det på samma sätt som den här Jan Stenmark-rutan:

"Vissa människor är för dumma för att ha ångest. Det är smart".
Intellekt är nyckeln till allt positivt, dock har det en del negativa tendenser.
Citera
2014-10-20, 04:19
Medlem
Svart.Karismas avatar
Tolkning på textraden:
Det som leder till välmående, anses vara dumt.
Eller: Den absoluta vägen till välmående stämmer inte enligt många.
Eller: Gör något annorlunda så blir du lugn
Eller: Många är olyckliga
Citera
2014-10-20, 10:00
Medlem
KukKluxKlans avatar
Har blivit allt mindre crazy på siståne så snart har man väl blivit sinnesjuk :-S tror de flesta är sig själva dvs viljelösa zombies vad de behöver är att dricka mer och oftare (sprit) så de blir lite mindre stela nu pratar jag nog mest on mig själv, var länge sedan jag söp mig full senast var dock rätt skoj gick runt ensam i natten ute på en ö i skärgården och lyssnade på black metal :-D

Bra låt.
Senast redigerad av KukKluxKlan 2014-10-20 kl. 10:04.
Citera
2014-10-20, 11:51
Medlem
Vad menar Ola Salo med "It takes a fool to remain sane"?

Nedan radar jag upp några lösryckta påståenden och egna upplevelser.

Jag reagerade på låten när den spelades på nittiotalet. Jag tänkte även på påståendet "It takes..." och kom fram till tolkningen att man måste vara en dåre för att förbli frisk. Och dåre då i någon sorts positiv bemärkelse. Låten är stark i den bemärkelsen att den fastnade i mitt medvetande. Så på så sätt är den en bra låt i någon betydelse.

Jag lyssnade på den nu på nytt genom att titta och lyssna på videon på Youtube. Det jag slås av nu är att produktionen är inte världsklass, Ola Salo är inte eller var inte en sångare av rang på grund av att han inte artikulerar tillräckligt bra för att det skall uppfylla min standard, och att jag tror att the Ark har lånat aspekter av brittpopen när de gjorde låten.

Produktionen är inte av världsklass. Märk väl att jag lyssnar på Youtube. Ljudet kan vara komprimerat och förvrängt så att det låter kasst. Men ändå... Ta till exempel bakgrundssångarna mot slutet som hörs svagt. Är det gjort med vilja eller är mixningen dålig? Jag tror det kallas för mixning, det att man bestämmer nivåerna på kanalerna, när man gör produktionen. Jag är inte ljudtekniker.

Jag antar att svaga körer och sång i bakgrunden är en effekt som man använder sig av. De blir likt viskande röster. Det kan ge rysningar. Och då kanske det tjänar ett syfte. Och så vidare.

Ola Salo är inte en sångare av superklass. Åtminstone inte då i början av sin karriär. Han artikulerar inte tillräckligt bra och han är inte tillräckligt bra på engelskt uttal för att inte sömmarna ska synas, bildligt talat. Det är inte "seamless", hans engelska, och det kan vara lite störande eftersom illusionen försvagas när man börjar fundera på sånt. Jag tittade även på deras melodifestivalbidrag, the worrying kind. Samma där i liveframträdandet, Ola Salo artikulerar inte orden bra, det blir ambivalent där det inte ska vara ambivalens. Hans sång är inte dålig, men det är inte superklass. Han och bandet är inte i klass med Dire Straits som exempel. Ola Salo har kanske däremot andra styrkor.

Och ja, jag är medveten om att när jag lyssnar så har jag psykoaudiella biasar, alltså jag hör lite det jag vill höra, kort uttryckt. Men nej, artikulationen är inte bra, tror jag.

Nu till betydelsen av orden. Vad menar Ola när han sjunger "It takes..."

För det första man kan inte veta vad han avser utan att ta in hela texten. Det kan man göra genom att läsa "the lyrics sheet" samt titta på videon och se på Olas gester när han sjunger. Det orkar jag inte göra nu, men detta är väl grundreglerna. Man kan inte döma hunden efter en rad i sången.

För det andra, i allmänhet så är rock'n'roll artister intresserade av två saker, droger och det ockulta. Det är grundregeln. Så kanske inte är fallet med de Ark. Fast man bör tänka på det om man vill analysera texter. När jag googlade på 'the fool' så dyker det upp en wikipedia sida som beskriver the fool, tarotkortet. Där finns även något om symboliken som kan vara av intresse för någon. Ni läser väl den engelska versionen av wikipedia? Och ni använder väl inte google translate för att hitta översättningen av engelska ord?

Tillbaks till videon. När Ola sitter i trappan och sjunger så tyckte jag att det såg ut som han var vitmålad i ansiktet. Likt en clown eller en narr. Jämför färgen på halsen och i ansiktet. Sedan när de bandet står på taket är de alla ljusa i hyn och färgskillnader syns inte mellan ansikte och hals. Det kan vara ljuset som gör att de ser ljusa ut i hyn. Det kan vara den usla kvalitén på videon på youtube. Men märk väl, Ola kan vara sminkad i en scen och vara osminkad i nästa. Man klipper ihop scener när man gör videon. Nog om detta, "fool" i refrängen kan även avse en narr och en klown som det avser dåre. Kanske, lyssna själva.
Senast redigerad av FridjolfDjaert 2014-10-20 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in