2014-10-20, 13:24
Medlem
Han var ung och reaktionr och skrev om hur det var att knna sig utanfr i den vrlden, precis som alla ungdomar gr. I ngot grnsland mellan att ha frsttt att man kan vara sig sjlv och att ha insett att man mste konformera sig kan vrlden te sig tokig, och jag tolkar det som att han inte riktigt vill anpassa sig till den normala 9-5-vuxenvrlden riktigt n. Att falla in i den normen r, i Olas unga vrld, ngot som krver att man r galen.
Citera
2014-10-20, 17:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik - Allmnt --> Sprk
/Moderator
Citera
2014-10-20, 17:40
Moderator
Hamilkars avatar
Uppenbart felflyttad trd. Den handlar inte ett dugg om versttningsproblematik, utan enbart om texttolkning och personligt frhllningsstt till texten. Jag utgr frn att Musik inte vill ha tillbaks den, eftersom de var s angelgna att bli av med den att de flyttade den till fel forum, och d r Litteratur det bsta mjliga. Vill inte litteraturmodsen ha den, freslr jag att den skickas tillbaks till Musik - Allmnt. I Sprk hr den definitivt inte hemma.

Sprk --> Litteratur
/Moderator
Citera
2014-10-20, 19:08
Medlem
Det r ju vldigt tydligt tycker jag. Vrlden r sjuk, vilket innebr att det som kan tolkas som "sane" i denna galna vrld r sjukt. It takes a fool to remain sane. Bara en idiot kan vara det denna sjuka plats anser vara normalt. Allts en hyllningslt till de som vgar bryta normerna. Lite som nr Morrissey lter en barnkr sjunga "there is no such thing in life as normal" i "the Youngest Was the Most Loved". G inte p det de trkiga som hatar sina liv frsker lura p dig, bli inte som dom. Typ.
Citera
2014-10-20, 20:29
Medlem
Korneliuss avatar
Jag tror inte texten har nn speciell innebrd, frmodligen tog de bara ntt som lt bra och var radiovnligt s de kunde tjna stim.
Citera
2014-10-20, 20:51
Medlem
jazznegers avatar
Om du vill veta vad Salo menar s fr du ju frga honom.
Citera
2014-10-20, 21:04
Medlem
robomans avatar
Det r som flera varit inne p ganska enkelt:

Det krvs en dre fr att behlla frstndet. Ser man hur vrlden verkligen ser ut kommer man att bli galen. r man draktig nog att inte se hur galen vrlden r s kommer man lyckas behlla sitt frstnd. Det hela r frsts lite skmtsamt/flummigt/prktigt uttryckt. Ganska fint tycker jag. Men s r ju jag skmtsam/flummig/prktig ocks.
Citera
2014-10-20, 21:07
Medlem
Roligt att folk gr analyser p A4:sidor nr det som egentligen skedde var att Salo satt bakis och slngde ihop en (enligt honom) frn mening till en melodi.
Citera
2014-10-21, 00:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Vga vara "okonventionell" fr att kunna frverkliga sig sjlv, tolkar jag det som.

Om man inte vgar ta chanser; g sin egen vg och ibland frlora kontrollen - om man bara bryr sig om sin "vrdighet" - s blir livet stelt, falskt, trkigt och outhrdligt.
Citera
2014-10-21, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisfmg
Roligt att folk gr analyser p A4:sidor nr det som egentligen skedde var att Salo satt bakis och slngde ihop en (enligt honom) frn mening till en melodi.

Mhnda men han valde nd den texten av just den dagen att gra en lt p och ingen annan. Och folk verkar till och med hr bry sig tillrckligt mycket fr att frsks analysera just den raden och inte my anaconda want big bootie bitches. jag dremot vljer att tro att han hade ngot p hjrtat och skrev en lt om det som han tyckte betydde nt.
Men vem r jag att predika fr dig fr du r ju absolut inte en fool.
Citera
2014-10-21, 13:57
Medlem
Det var ett smart drag av textfrfattaren att ta med "It takes a fool to remain sane" i sngtexten.

Det r ju en (skenbar) paradox och detta vcker intresse hos lyssnaren. Vad menar karln?
Citera
2014-10-21, 14:13
Medlem
srinivasas avatar
Ja, mycket fint tema han tar upp dr prstsonen, var inte sjlva Jesus anklagad fr att vara galen?
Men visst var vl Jesus inte galen heller utan den klokaste av alla? Och Salo han har sina duster med religionen...
Kanske ocks Paul Simon berr detta i sin "Fortfarande galen efter alla dessa r"!
En annan fin sng som kan tnkas tangera r Louis Hoffstens "Bara den dd fisk fljer strmmen"
Bob Dylans "Det blser i vinden" tycker jag ocks hr hemma i det hr grannskapet.
Andemeningen r vl ungefr uppmaningen: Ungdomar dr ute som inte riktigt knner er hemma i samhllet, ni har s rtt, det r ni som r de sunda och de andra (etablissemanget) r galna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in