2014-10-20, 13:24
Medlem
Han var ung och reaktionär och skrev om hur det var att känna sig utanför i den världen, precis som alla ungdomar gör. I något gränsland mellan att ha förstått att man kan vara sig själv och att ha insett att man måste konformera sig kan världen te sig tokig, och jag tolkar det som att han inte riktigt vill anpassa sig till den normala 9-5-vuxenvärlden riktigt än. Att falla in i den normen är, i Olas unga värld, något som kräver att man är galen.
Citera
2014-10-20, 17:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik - Allmänt --> Språk
/Moderator
Citera
2014-10-20, 17:40
Moderator
Hamilkars avatar
Uppenbart felflyttad tråd. Den handlar inte ett dugg om översättningsproblematik, utan enbart om texttolkning och personligt förhållningssätt till texten. Jag utgår från att Musik inte vill ha tillbaks den, eftersom de var så angelägna att bli av med den att de flyttade den till fel forum, och då är Litteratur det bästa möjliga. Vill inte litteraturmodsen ha den, föreslår jag att den skickas tillbaks till Musik - Allmänt. I Språk hör den definitivt inte hemma.

Språk --> Litteratur
/Moderator
Citera
2014-10-20, 19:08
Medlem
Det är ju väldigt tydligt tycker jag. Världen är sjuk, vilket innebär att det som kan tolkas som "sane" i denna galna värld är sjukt. It takes a fool to remain sane. Bara en idiot kan vara det denna sjuka plats anser vara normalt. Alltså en hyllningslåt till de som vågar bryta normerna. Lite som när Morrissey låter en barnkör sjunga "there is no such thing in life as normal" i "the Youngest Was the Most Loved". Gå inte på det de tråkiga som hatar sina liv försöker lura på dig, bli inte som dom. Typ.
Citera
2014-10-20, 20:29
Medlem
Korneliuss avatar
Jag tror inte texten har nån speciell innebörd, förmodligen tog de bara nått som lät bra och var radiovänligt så de kunde tjäna stim.
Citera
2014-10-20, 20:51
Medlem
jazznegers avatar
Om du vill veta vad Salo menar så får du ju fråga honom.
Citera
2014-10-20, 21:04
Medlem
robomans avatar
Det är som flera varit inne på ganska enkelt:

Det krävs en dåre för att behålla förståndet. Ser man hur världen verkligen ser ut kommer man att bli galen. Är man dåraktig nog att inte se hur galen världen är så kommer man lyckas behålla sitt förstånd. Det hela är förstås lite skämtsamt/flummigt/präktigt uttryckt. Ganska fint tycker jag. Men så är ju jag skämtsam/flummig/präktig också.
Citera
2014-10-20, 21:07
Medlem
Roligt att folk gör analyser på A4:sidor när det som egentligen skedde var att Salo satt bakis och slängde ihop en (enligt honom) frän mening till en melodi.
Citera
2014-10-21, 00:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Våga vara "okonventionell" för att kunna förverkliga sig själv, tolkar jag det som.

Om man inte vågar ta chanser; gå sin egen väg och ibland förlora kontrollen - om man bara bryr sig om sin "värdighet" - så blir livet stelt, falskt, tråkigt och outhärdligt.
Citera
2014-10-21, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kisfmg
Roligt att folk gör analyser på A4:sidor när det som egentligen skedde var att Salo satt bakis och slängde ihop en (enligt honom) frän mening till en melodi.

Måhända men han valde ändå den texten av just den dagen att göra en låt på och ingen annan. Och folk verkar till och med här bry sig tillräckligt mycket för att försöks analysera just den raden och inte my anaconda want big bootie bitches. jag däremot väljer att tro att han hade något på hjärtat och skrev en låt om det som han tyckte betydde nåt.
Men vem är jag att predika för dig för du är ju absolut inte en fool.
Citera
2014-10-21, 13:57
Medlem
Det var ett smart drag av textförfattaren att ta med "It takes a fool to remain sane" i sångtexten.

Det är ju en (skenbar) paradox och detta väcker intresse hos lyssnaren. Vad menar karln?
Citera
2014-10-21, 14:13
Medlem
srinivasas avatar
Ja, mycket fint tema han tar upp där prästsonen, var inte själva Jesus anklagad för att vara galen?
Men visst var väl Jesus inte galen heller utan den klokaste av alla? Och Salo han har sina duster med religionen...
Kanske också Paul Simon berör detta i sin "Fortfarande galen efter alla dessa år"!
En annan fin sång som kan tänkas tangera är Louis Hoffstens "Bara den död fisk följer strömmen"
Bob Dylans "Det blåser i vinden" tycker jag också hör hemma i det här grannskapet.
Andemeningen är väl ungefär uppmaningen: Ungdomar där ute som inte riktigt känner er hemma i samhället, ni har så rätt, det är ni som är de sunda och de andra (etablissemanget) är galna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in